Lubiatowo - węzeł Łęczyce (S6)
- Kategoria drogi
- Główna ruchu przyspieszonego
- Nazwa odcinka
- Lubiatowo - węzeł Łęczyce (S6) - droga do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”
- Długość
- ok. 26 km
- Lata realizacji
- 2025 - 2028
- System realizacji
- Projektuj i buduj
- Oddział GDDKiA
- Gdańsk
Aktualnie realizowany etap
Etapy zrealizowane
-
Rozwiń tekst
Przygotowanie
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach- Data złożenia wniosku
- 28 czerwca 2024 r
- Organ wydający
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku
- Data wydania decyzji
- w trakcie
Koncepcja programowa- Data podpisania umowy
- 23 sierpień 2022 r.
- Wykonawca
- Transprojekt Gdański
Opis inwestycji
Nowa trasa zapewni skomunikowanie pierwszej w kraju elektrowni jądrowej z drogą ekspresową S6. Dzięki inwestycji zwiększy się przepustowość układu komunikacyjnego, odciążona zostanie sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci się czas podróży między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.
Inwestycja zakłada wybudowanie jednojezdniowej drogi, o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego). Inwestycja zostanie podzielona na dwa odcinki, Lubiatowo – droga wojewódzka nr 213 (o długości ok. 11 km) oraz droga wojewódzka nr 213 – węzeł Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo w ramach obecnie realizowanej trasy S6 na odcinku Leśnice – Bożepole Wielkie wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.
Przebudowana bądź wybudowana zostanie infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Zainstalowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz powstanie kanalizacja deszczowa i kanał technologiczny. Dodatkowo wykonane zostaną elementy ochrony środowiska, takie jak przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym oraz ekrany przeciwolśnieniowe.
Ponadto nowa droga krajowa poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku na oś 11,5 t.