Może ruszać budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego
10.09.2021
Wojewoda Świętokrzyski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu drogi krajowej nr 9. Inwestycja jest realizowana od ubiegłego roku w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej otwiera drogę do rozpoczęcia procedury przekazania nieruchomości pod drogę, a w konsekwencji do rozpoczęcia robót budowlanych. Wraz z wydaniem decyzji ZRID grunty potrzebne pod jej realizację przechodzą na rzecz Skarbu Państwa, a procedurę szacowania wartości przejętych nieruchomości przeprowadzą biegli rzeczoznawcy pracujący na zlecenie Wojewody Świętokrzyskiego. Po wydaniu przez wojewodę decyzji administracyjnych GDDKiA wypłaci odszkodowania dotychczasowym właścicielom. Więcej o procedurze odszkodowawczej tutaj.
Umowa
Umowę na realizację obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 podpisaliśmy w lipcu 2020 roku. Inwestycję realizuje wyłonione w przetargu konsorcjum firm Fabe Polska (lider) i SP Sine Midas Stroy za 52,9 mln złotych. Wykonawca ma 36 miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie drogi z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Prace projektowe przebiegły zgodnie z harmonogramem.
Droga klasy GP
W ramach zadania wybudowany zostanie odcinek jednojezdniowej drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości około 2,7 km. Pobiegnie ona nowym śladem, od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej DK stanowiącej wylot z Ostrowca w kierunku Opatowa i Rzeszowa. W ramach inwestycji planowana jest m.in. korekta części węzła, budowa wiaduktu nad drogą powiatową, budowa dwóch mostów oraz ronda w miejscu włączenia nowego przebiegu DK9 w istniejącą trasę.
Komfort i bezpieczeństwo
Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego Ostrowca, a także zminimalizuje niedogodności związane z korkami i hałasem w centrum miasta. Obecnie DK9 przebiega przez Ostrowiec Świętokrzyski miejskimi ulicami, na których średnie natężenie ruchu przekraczało w 2015 roku 23 tysiące pojazdów na dobę. Dzięki inwestycji możliwe będzie oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego, który przejmie obwodnica.