Na wschód od Ropy
03.04.2025
Podpisaliśmy umowę na przygotowanie projektu modernizacji 17,5 km drogi krajowej nr 28 między Ropą a granicą województw małopolskiego i podkarpackiego. Prace o wartości 8,6 mln zł wykona konsorcjum kierowane przez firmę KLOTOIDA. To trzecia w ostatnich tygodniach umowa na dokumentację rozbudowy DK28 w Beskidach.
Rozbudowa DK28
W marcu podpisaliśmy umowy na projekty modernizacji dwóch odcinków DK28, od Kasiny Wielkiej do Limanowej (21,2 km) i od Limanowej do Chełmca (18,8 km). W lutym wybraliśmy wykonawcę odpowiedzialnego za przygotowanie zmian od Białki do Skomielnej Białej, umowę chcemy podpisać w kwietniu. Końcem marca poznaliśmy też firmę, która złożyła najkorzystniejszą ofertę na projekt rozbudowy od Wadowic do Suchej Beskidzkiej. Te pięć odcinków to łącznie 96 km beskidzkich tras, na których poprawimy bezpieczeństwo pieszych i kierowców.
Założenia modernizacji
Rozbudowa 17,5 km drogi krajowej odbywać się będzie po istniejącym śladzie. Głównym celem będzie poprawa parametrów technicznych drogi, a także zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i kierowców. Chcemy również podnieść nośność drogi do 11,5 t na oś.
W naszych planach jest również m.in. przebudowa mostów, budowa zatok autobusowych, chodników i ścieżek rowerowych. Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie rozbudowy trasy, uzyskanie decyzji środowiskowej i pozwolenia na budowę. Ma na to niespełna 4,5 roku.
DK28
Droga krajowa nr 28 prowadzi od Zatora do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce. Jest to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 1x2, czyli jedna jezdnia i dwa pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku. Ruch pieszych odbywa się poboczem. Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 średniodobowy ruch roczny na tym odcinku waha się od 7,2 do 11,4 tysiąca pojazdów na dobę.