W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Najbardziej wymagający sezon od lat. Podsumowanie zimy 2020/2021

12.08.2021

Choć temperatury minionej zimy nie różniły się znacząco od średniej z ostatnich 30 lat (według danych IMiGW), to intensywne opady śniegu mogły dać się kierowcom we znaki. Zdarzały się doby, podczas których potrafiło spaść kilkadziesiąt centymetrów śniegu. Znacznie ograniczona była też widoczność. Pod względem prac z zakresu zimowego utrzymania dróg był to jeden z najbardziej wymagających sezonów ostatnich lat.

Na zdjęciu widoczne pługi odśnieżające drogę ekspresową S8

Ponad 2200 sztuk sprzętu

W walkę ze śniegiem, gołoledzią i marznącymi opadami zaangażowanych było 2261 sztuk sprzętu do zimowego utrzymania. Ich celem było nie tylko odśnieżanie dróg, ale również przeciwdziałanie śliskości. W sezonie zimowym 2020/2021 na drogach krajowych pracowało m.in. niemal 1 700 solarek i ponad 2 500 pługów (jednostronnych, dwustronnych, o zmiennej geometrii oraz wirnikowych), a także piaskarki, spycharki, równiarki, ładowarki oraz inny sprzęt. Liczba jednostek wyjeżdżających na drogi danego dnia, uzależniona była od panujących warunków pogodowych.

Niemal pół miliona ton soli drogowej

Nie ma jednego środka, który sprawdza się we wszystkich zimowych warunkach. Zdecydowanie najczęściej wykorzystywanym jest jednak chlorek sodu, czyli tzw. sól drogowa. Jest to produkt naturalny, tani, a jednocześnie bardzo skuteczny w działaniu. Niekorzystne skutki jego stosowania (np. właściwości korozyjne) udało się w ostatnich latach ograniczyć dzięki nowoczesnym technologiom, które związane są m.in. z odpowiednim nawilżeniem i uziarnieniem soli oraz sposobami jej rozsypywania na drodze. Dzięki temu zużywa się jej znacznie mniej, przy zachowaniu optymalnej skuteczności.

Chlorek sodu nie jest toksyczny, a najwyższą skuteczność wykazuje w temperaturach do -6°C. Do zimowego utrzymania dróg krajowych w sezonie zimowym 2020/2021 wykorzystaliśmy prawie 500 tys. ton soli. Jest to najwięcej w ostatnich latach.

  • Sezon 2015/2016: 251 667 t
  • Sezon 2016/2017: 373 249 t
  • Sezon 2017/2018: 326 412 t
  • Sezon 2018/2019: 376 211 t
  • Sezon 2019/2020: 153 506 t
  • Sezon 2020/2021: 496 643 t

Dla bardzo niskich temperatur lepiej sprawdza się chlorek wapnia lub chlorek magnezu. Są to jednak rozwiązania kilkakrotnie droższe niż sól drogowa, a także wymagające specjalnego przechowywania w szczelnie zamkniętych opakowaniach. Podobnie jak chlorek sodu nie są to substancje toksyczne. W minionym sezonie zimowym wykorzystaliśmy 1 257 ton chlorku wapnia, 221 ton chlorku magnezu, a także 18 667 ton materiałów uszorstniających.

Zakres robót zimowych

Zimowym utrzymaniem objętych zostało łącznie 19 656 km dróg. Na długości 984 km ustawione zostały specjalne zasłony przeciwśnieżne. Przypomnijmy, że utrzymanie dróg krajowych prowadzone jest w jednym z czterech standardów, przy czym najniższym (standardem V) objęte są zwykle drogi serwisowe przy autostradach i ekspresówkach.

W minionym sezonie standardem I objętych zostało 4 774 km dróg (długość zasłon przeciwśnieżnych: 251 km), a standardem II - 11 182 km (długość zasłon: 638 km). Standard III to 1 783 km dróg (94 km zasłon przeciwśnieżnych), a standard V - 1 918 km dróg. Szczegóły dotyczące standardów zimowego utrzymania dróg krajowych opisane są w zarządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (zapoznać można się z nim tutaj).

Poniesione koszty

Intensywne opady śniegu i trudne warunki pogodowe w sezonie zimowym 2020/2021 wpłynęły nie tylko na liczbę wykorzystanych sztuk sprzętu czy ilość użytej soli drogowej, ale także na koszty prac utrzymaniowych. Na odśnieżanie dróg, zwalczanie śliskości i utrzymanie wspomnianych wcześniej standardów przeznaczyliśmy w minionym sezonie 481,4 mln zł.

Koszty związane z zimowym utrzymaniem dróg:

  • Sezon 2015/2016: 281,9 mln zł
  • Sezon 2016/2017: 348,3 mln zł
  • Sezon 2017/2018: 308,6 mln zł
  • Sezon 2018/2019: 371,4 mln zł
  • Sezon 2019/2020: 298,5 mln zł
  • Sezon 2020/2021: 481,4 mln zł

Odpowiednie utrzymanie zwiększa bezpieczeństwo

Działania związane z odśnieżaniem czy usuwaniem śliskości przekładają się bezpośrednio nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo kierowców oraz innych użytkowników dróg krajowych. Wpływają one również na wydłużenie cyklu życia infrastruktury drogowej.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}