Obwodnica Myśliborza w ciągu DK26 oddana do ruchu
20.09.2021
Kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Myśliborza w ciągu DK26. Inwestycja o długości 3,4 km wyprowadziła z zabytkowego centrum Myśliborza ruch tranzytowy. Ciężarówki nie muszą już jeździć „pod prąd” obok średniowiecznej bramy obronnej. Inwestycja została zrealizowana dzięki współpracy GDDKiA i Miasta Myślibórz. Samorząd wsparł inwestycję wartą 47,7 mln złotych kwotą 8 mln zł i zrezygnował z odszkodowań pod grunty. Wykonawcą inwestycji była firma Maldrobud z Myśliborza.
Wiele lat oczekiwana na obwodnicę
Inwestycja była już od 2009 roku gotowa do realizacji, jednak dopiero podpisany w październiku 2017 r. przez Ministra Infrastruktury Program Inwestycji zagwarantował środki na realizację inwestycji z budżetu państwa. Decyzja ta umożliwiła aktualizację dokumentacji. Umowa z wykonawcą inwestycji została podpisana w maju 2019 r. Roboty zakończyły się zgodnie z terminami kontraktowymi.
Rozwiązanie problemów komunikacyjnych w Myśliborzu
Przez zabytkowe centrum Myśliborza dotychczas przebiegała droga krajowa nr 26 prowadząca od drogi S3 do przejścia granicznego w Krajniku Dolnym. Wiązało się to z wieloma uciążliwościami zarówno dla mieszkańców, jak i dla kierowców, którzy wjeżdżając od zachodu do Myśliborza musieli przejechać pod średniowieczną bramą miejską. Ciężarówki nie mieściły się i musiały przejeżdżać „pod prąd” obok bramy. Obwodnica rozwiązała te problemy wyprowadzając z centrum Myśliborza ruch tranzytowy.
Nowa droga
Trasa omija centrum miasta od południa i została poprowadzona w większości po śladzie zlikwidowanej linii kolejowej. Jest to jednojezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Na początku obwodnicy (patrząc od strony zachodniej) powstało rondo będące połączeniem dróg krajowych nr 23 i 26. Na dalszym przebiegu obwodnicy powstały dwa skrzyżowania, jedno z ulicą Łużycką, a drugie przy końcu obwodnicy będące połączeniem z obecną drogą krajową w kierunku centrum Myśliborza. W ramach inwestycji zbudowano również drogi wspomagające, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe.
Dodatkowe prace na obwodnicy
Pod koniec września ruszą prace związane z przebudową włączenia ul. 1-go Maja (dawny przebieg DK26) do ronda łączącego DK23 i DK26. Do rozpoczęcia tych robót niezbędne było przełożenie ruchu na obwodnicę, ponieważ będzie konieczne zamknięcie dawnego przebiegu DK26 przy rondzie na czas przebudowy drogi i instalacji podziemnych. Do końca października te roboty mają być wykonane.
Zamontowana zostanie również sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Łużycką. Jest to efekt przeanalizowania sytuacji na tym skrzyżowaniu w związku z postępującymi zmianami w zagospodarowaniu tego obszaru i powstaniem nowych obiektów generujących ruch. Sygnalizacja ma być również gotowa do końca października.