Obwodnica Suchowoli w ciągu drogi krajowej nr 8
- Numer drogi
- DK8
- Nazwa odcinka
- Obwodnica Suchowoli w ciągu drogi krajowej nr 8
- Długość
- 15,1 km
- Lata realizacji
- 2023 - 2025
- System realizacji
- Projektuj i buduj
- Program
- Program budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030
- Oddział GDDKiA
- Białystok
Aktualnie realizowany etap
Etapy zrealizowane
-
Rozwiń tekst
Przetarg
Projekt i Budowa Obwodnicy Suchowoli w ciągu drogi krajowej nr 8- Data ogłoszenia przetargu
- 23 grudnia 2020 r.
- Data wyboru najkorzystniejszej oferty
- 8 kwietnia 2021 r.
Pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz zarządzanie- Data ogłoszenia przetargu
- 23 grudnia 2020 r.
- Data wyboru najkorzystniejszej oferty
- 15 czerwca 2021 r.
-
Rozwiń tekst
Przygotowanie
Koncepcja programowa- Data podpisania umowy
- 14 marca 2019 r.
- Wykonawca
- TPF Sp. z o.o.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach- Data złożenia wniosku
- 17 czerwca 2014 r.
- Data wydania decyzji
- 24 listopada 2017 r.
- Organ wydający
- Burmistrz Suchowoli
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe- Data podpisania umowy
- 6 kwietnia 2010 r.
- Wykonawca
- Ekkom Sp. z o.o.
Opis inwestycji
Celem inwestycji jest wybudowanie 15,103 kilometrowej obwodnicy Suchowoli będącej częścią drogi krajowej nr 8. Inwestycja została ujeta w Programie budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030. Obecnie droga krajowa nr 8, klasy GP, przebiega przez centrum Suchowoli. Po drodze odbywa się ruch tranzytowy na kierunku północ – południe. Droga obsługuje również ruch gospodarczy w tym rejonie oraz ruch turystyczny nasilony szczególnie w okresie letnim. Powoduje to znaczne ograniczenie płynności ruchu drogowego oraz stanowi dodatkowe zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W związku z powyższym budowa obwodnicy m. Suchowola ma kluczowe znaczenie dla poprawy przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego w ciągu DK nr 8, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w korytarzu istniejącej DK nr 8, odseparowania ruchu lokalnego (w tym pojazdów rolniczych) od ruchu tranzytowego, poprawy warunków środowiskowych mieszkańców miejscowości. Główną zmianą w sieci drogowej wynikającą z realizacji przedsięwzięcia będzie ograniczenie dostępności do nowej drogi krajowej nr 8, co wpłynie na sposób przemieszczania się, a tym samym bezpieczeństwo ruchu lokalnego.
Planowana inwestycja nie przecina żadnych obszarów podlegających ochronie na podstawie ustawy o ochronie przyrody. Jedynie w końcowej części zbliża się do granicy obszarów Natura 2000: Obszaru Specjalnej Ochrony Ptaków Ostoja Biebrzańska PLB200006 i Specjalnego Obszaru Siedlisk Dolina Biebrzy PLH200008, która biegnie wzdłuż pasa drogowego istniejącej drogi krajowej nr 8.
Parametry techniczne
klasa drogi: GP
liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
szerokość pasa ruchu: 3,5m
szerokość pasa awaryjnego: brak pasów awaryjnych
szerokość poboczy: minimum 2,25 m
obciążenie: ton/oś 115 kN/oś
Obiekty inżynierskie
- estakada - 1
- mosty - 5
- wiadukty - 10 (w tym 2 z funkcją przejścia dla zwierząt)
- przejścia dla zwierząt - 45 (2 - duże, 1– średnie, 9 - małych, 33 - dla płazów)
Ochrona środowiska
- przejścia dla zwierząt: dwa dla zwierząt dużych (1 zintegrowane z obiektem mostowym), jedno dla zwierząt średnich (zintegrowane z obiektami mostowymi), dziewięć dla zwierząt małych
- 33 przepusty dla płazów
- w celu ochrony środowiska wodnego: odcinkowa kanalizacja deszczowa, rowy trawiaste, zbiorniki retencyjne i retencyjno – infiltracyjne, separatory i osadniki
- ekrany przeciwolśnieniowe
- nasadzenia zieleni izolacyjnej, ozdobnej i naprowadzajacej
- ogrodzenie wraz z wygrodzeniami naprowadzającymi na przejścia dla zwierząt