Obwodnica Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8
- Numer drogi
- DK8
- Nazwa odcinka
- Obwodnica Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8
- Długość
- 4,23 km
- Program
- Program budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030
- Lata realizacji
- 2023 - 2025
- System realizacji
- Projektuj i buduj
- Oddział GDDKiA
- Białystok
Aktualnie realizowany etap
Etapy zrealizowane
-
Rozwiń tekst
Przetarg
Projekt i Budowa Obwodnicy Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8- Data ogłoszenia przetargu
- 23 grudnia 2020 r.
- Data wyboru najkorzystniejszej oferty
- 15 kwietnia 2021 r.
Pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz zarządzanie- Data ogłoszenia przetargu
- 23 grudnia 2020 r.
- Data wyboru najkorzystniejszej oferty
- 15 czerwca 2021 r.
-
Rozwiń tekst
Przygotowanie
Koncepcja programowa- Data podpisania umowy
- 3 czerwca 2019 r.
- Wykonawca
- Kontrakt Biuro Projektowo-Konsultingowe Sp. z o.o.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach- Data złożenia wniosku
- 8 października 2014 r.
- Data wydania decyzji
- 22 grudnia 2017 r.
- Organ wydający
- Burmistrz Suchowoli
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe- Data podpisania umowy
- 6 kwietnia 2010 r.
- Wykonawca
- Ekkom Sp. z o.o.
Opis inwestycji
Celem inwestycji jest wybudowanie ok. 4,23 kilometrowej obwodnicy Sztabina będącej częścią drogi krajowej nr 8. Budowa obwodnicy m. Sztabin została ujęcia w Programie Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030, który ma priorytetowy charakter. Obecnie droga krajowa nr 8 klasy GP przebiega przez centrum Sztabina. Po drodze odbywa się ruch tranzytowy na kierunku północ – południe. Droga obsługuje również ruch gospodarczy w tym rejonie oraz ruch turystyczny nasilony szczególnie w okresie letnim. Powoduje to znaczne ograniczenie płynności ruchu drogowego oraz stanowi dodatkowe zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W związku z powyższym budowa obwodnicy m. Sztabina ma kluczowe znaczenie dla poprawy przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego w ciągu DK nr 8, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w korytarzu istniejącej DK nr 8, odseparowania ruchu lokalnego (w tym pojazdów rolniczych) od ruchu tranzytowego, poprawy warunków środowiskowych mieszkańców miejscowości.
Główną zmianą w sieci drogowej wynikającą z realizacji przedsięwzięcia będzie ograniczenie dostępności do nowej drogi krajowej nr 8, co wpłynie na sposób przemieszczania się, a tym samym bezpieczeństwo ruchu lokalnego. W ramach zadania wybudowana zostanie ponad 700-metrowa estakada nad Doliną Biebrzy.
Parametry techniczne
klasa drogi: GP
liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
szerokość pasa ruchu: 3,5m
szerokość pasa awaryjnego: brak pasów awaryjnych
szerokość poboczy: minimum 2,25 m
obciążenie: ton/oś 115 kN/oś
Obiekty inżynierskie
- estakady – 1 (nad doliną rzeki Biebrzy)
- wiadukty - 1
- przejazdy pieszo-rowerowe - 1
- przejścia dla zwierząt - 15 (duże - 1; małe - 3; dla płazów -11)
Ochrona środowiska
- przejścia dla zwierząt: jedna estakada, jedno przejście górne, 3 przepusty dla małych zwierząt, 11 przepustów dla płazów
- w celu ochrony środowiska wodnego: odcinkowa kanalizacja deszczowa, rowy trawiaste, zbiorniki retencyjne i retencyjno – infiltracyjne, separatory i osadniki
- ekrany przeciwolśnieniowe
- nasadzenia zieleni izolacyjnej, ozdobnej i naprowadzajacej
- ogrodzenie wraz z wygrodzeniami naprowadzającymi na przejścia dla zwierząt