W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Od początku roku udostępniliśmy kierowcom blisko 267 km dróg

26.10.2023

Ułatwiliśmy wjazd do Warszawy od południa i dojazd do Krakowa od północy, domknęliśmy obwodnicę Łodzi, wydłużyliśmy odcinki drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy Koszalin z Katowicami. Do tego dawna DK18 stała się na całej długości pełnoprawną autostradą, a na Via Baltica w realizacji jest ostatni odcinek. Warto podkreślić, że w tym roku przekroczyliśmy próg 5000 km dróg szybkiego ruchu w Polsce! Obecnie mamy 5115,6 km takich tras, z czego autostrady mają długość 1849,2 km, a drogi ekspresowe 3266,4 km.

Pojazdy poruszające się po drodze ekspresowej S2 w Warszawie. Gęsty ruch pojazdów poruszających się trzema pasami w obu kierunkach.

Ułatwiamy podróż, zwiększamy bezpieczeństwo i komfort jazdy

Do połączenia drogą szybkiego ruchu Warszawy z Krakowem brakuje jeszcze tylko dwóch odcinków w Małopolsce. Przed długim majowym weekendem udostępniliśmy na zasadzie przejezdności trasę główną drogi ekspresowej S7, pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem, a do końca października oddamy do ruchu węzeł Tarczyn Północ. Kierowcy zyskali nowy południowy wlot do Warszawy, co pozwoliło skrócić czas podróży. Od początku września dwujezdniową drogą można dotrzeć z węzła Warszawa Lotnisko do Miechowa w woj. małopolskim. W przyszłym roku udostępnimy kolejne 5 km do węzła Szczepanowice i funkcjonującej już S7 do Widomej, a z końcem roku dojedziemy nową trasą do Krakowa i północnej obwodnicy miasta w ciągu S52.  

Gotowy jest już jej 3-kilometrowy fragment Węgrzce – Batowice, który planowaliśmy oddać w tym roku do ruchu, jednak po rozmowach z władzami Krakowa odstąpiliśmy od tego zamiaru. Głównym powodem jest wyczerpana przepustowość dróg lokalnych na osiedlu Piastów, które nie przejęłyby dodatkowego ruchu. 

Domknęliśmy obwodnicę wokół Łodzi oddając do ruchu jej drugi, po zachodniej stronie miasta, odcinek w ciągu S14 pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim i Słowikiem. Oddaliśmy do użytku dwa długie fragmenty drogi ekspresowej S11, blisko 48 km od Koszalina do Bobolic oraz blisko 25-kilometrową obwodnicę Olesna

Łączymy międzynarodowe szlaki

Do ukończenia Via Baltica, czyli drogi ekspresowej S61 komunikującej Polskę z Litwą, brakuje tylko ok. 12-kilometrowego odcinka na wysokości Łomży, który na zasadzie przejezdności udostępnimy w przyszłym roku. W tym roku oddaliśmy do ruchu blisko 50 km tej trasy. Odcinek na wysokości Ełku połączył się z oddanymi wcześniej sąsiednimi fragmentami wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. Realizacja łącznic węzła Łomża Zachód umożliwiła udostępnienie kierowcom fragmentu trasy od węzła Łomża Południe, a niedawne oddanie do ruchu odcinka od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa skomunikowała Łomżę z siecią dróg szybkiego ruchu. W przyszłym roku po udostępnieniu zachodniej obwodnicy tego miasta S61 przejmie również ruch samochodów ciężarowych zmierzających szlakiem Via Baltica z Europy do Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii. 

Na przeciwległym krańcu Polski ukończyliśmy budowę południowej jezdni obecnej DK18. Tym samym trasa o długości ok. 70 km, od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic w woj. dolnośląskim, stała się pełnoprawną autostradą A18. Kierowcy zapomnieli o betonowej poniemieckiej nawierzchni zbudowanej w latach 30. XX w. południowej nitki autostrady Berlin – Wrocław. 

Kierowcy mogą też korzystać z przygranicznego odcinka drogi ekspresowej S3 od Kamiennej Góry do Lubawki. Odcinek ma długość 15 km z czego 3-kilometrowy fragment od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej Ředitelství silnic a dálnic ČR nastąpi to w 2025 r. 

W 2023 r. oddaliśmy kierowcom łącznie 266,5 km nowych dróg, trochę więcej niż zakładaliśmy pod koniec ubiegłego roku:

 

49,4 km autostrad: 
  • A18 granica państwa – Żary (11,7 km) 
  • A18 Iłowa – gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km) 
  • A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice (21,5 km) 
198,7 km dróg ekspresowych: 
  • S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (ok. 15,3 km) 
  • S6 obwodnica Sianowa (ok. 5,5 km) 
  • S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn) 
  • S7 Moczydło – Miechów (18,7 km) 
  • S11 Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie (16,9 km) 
  • S11 Zegrze Pomorskie – Kłanino (19,3 km) 
  • S11 Kłanino – Bobolice (11,6 km) 
  • S11 obwodnica Olesna (24,8 km) 
  • S14 Aleksandrów Łódzki – Słowik (14,5 km) 
  • S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – II jezdnia (5,4 km) 
  • S61 Ełk Południe – Kalinowo (22,9 km) 
  • S61 Podborze – Śniadowo (19,5 km) 
  • S61 Łomża Zachód – Łomża Południe (7,2 km - budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek został dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód) 
18,4 km obwodnic w ciągu dróg krajowych: 
  • DK13 obwodnica Warzymic i Przecławia (4,2 km) 
  • DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km) 
  • DK45 obwodnica Praszki (12,8 km) 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}