Ogłosiliśmy przetarg na czwarty odcinek S10 między Bydgoszczą a Toruniem
16.07.2021
Na platformie zakupowej GDDKiA pojawiło się ogłoszenie o przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz-Toruń, odcinek od węzła Toruń Zachód do węzła Toruń Południe. Oznacza to, że ostatni z czterech odcinków S10, która połączy największe miasta woj. kujawsko-pomorskiego, wchodzi w następny etap realizacji.
Komplet przetargów
O drodze ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń, odcinkach realizacyjnych i rozpoczęciu przetargu na jej pierwszy odcinek (Bydgoszcz Południe - Emilianowo) pisaliśmy tutaj. Następnie ogłosiliśmy przetarg na S10 Solec - Toruń Zachód. Z kolei 7 lipca rozpoczął się przetarg na odc. Emilianowo – Solec.
Niemal 12 kilometrów S10 na południu Torunia
Czwarty odcinek S10 Toruń Zachód - Toruń Południe będzie miał długość niemal 12 km. Rozpocznie się na wschód od istniejącego węzła Toruń Zachód i prowadzić będzie w znacznej mierze śladem pasa rezerwowego, pozostawionego przed laty przy budowie S10 południowej obwodnicy Torunia. Droga biegnąć będzie w kierunku węzła Toruń Południe, gdzie kierowcy wjeżdżają na autostradę A1.
W ramach budowy powstaną również dwa zupełnie nowe węzły. Pierwszy to Toruń Podgórz w miejscu obecnego wiaduktu będącego przedłużeniem ul. Drzymały, prowadzącej na poligon wojskowy. Drugi to węzeł Toruń Czerniewice, który ułatwi kierowcom wjazd na S10 oraz A1 z drogi krajowej nr 91 (ul. Łódzka).
Cel inwestycji
Dzięki wybudowaniu całej S10 Bydgoszcz - Toruń, ruch tranzytowy z mocno obciążonej obecnej drogi krajowej nr 10 zostanie przeniesiony na nowoczesną i bezpieczną drogę szybkiego ruchu. Jednocześnie poprawi się też dojazd z Bydgoszczy do autostrady A1, a z Torunia do portu lotniczego w Bydgoszczy i drogi ekspresowej S5. Droga stanowi też część S10, która w swoim docelowym kształcie w przyszłości połączy Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płońsk i Obwodnicę Aglomeracyjną Warszawy.
Inwestycja rządowa w miejsce PPP
Trasa pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem pierwotnie miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Rząd przeznaczy dodatkowo ponad 21 mld zł na realizację Programu, a środki te trafią między innymi na budowę dróg ekspresowych S6 od Koszalina do obwodnicy Trójmiasta oraz S10 Toruń - Bydgoszcz, które planowano zrealizować w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP).
Zmiany na skutek decyzji GDOŚ
Ogłoszenie czterech przetargów jest możliwe dzięki zakończeniu trwającej od marca 2020 r. procedury rozpatrywania odwołań od wydanej decyzji środowiskowej. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ), decyzją z 4 czerwca 2021 r., wprowadził szereg zmian do wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy decyzji środowiskowej z 24 lutego 2020 r.
GDDKiA została zobowiązana do wykonania dodatkowych trzech górnych przejść dla zwierząt dużych, a także kilku przepustów dla małych zwierząt. Jedno z górnych przejść przebiegać będzie nie tylko nad S10, ale też nad znajdującą się obok linią kolejową. Oprócz tego zwiększone zostały parametry przejścia dla zwierząt zintegrowanego ze Strugą Młyńską w okolicy Solca Kujawskiego oraz przejścia dla zwierząt w miejscu przekroczenia Strugi.
Decyzja GDOŚ poszerzyła również wskazany w decyzji środowiskowej zakres kompensacji przyrodniczej, w tym zwiększyła liczbę budek lęgowych dla ptaków i skrzynek rozrodczych dla nietoperzy. Zobowiązuje nas również do wykonania dodatkowego siedliska zastępczego dla płazów i nakłada obowiązek wykonania mikrosiedlisk dla gadów.
Zgodnie z decyzją GDOŚ, przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia konieczne będzie przeprowadzenie ponownej inwentaryzacji przyrodniczej, w tym m.in. całorocznej inwentaryzacji ssaków kopytnych i wilków, ptaków oraz inwentaryzacji wiosennych tras migracji płazów.
Ponadto poprzez zakaz lokalizowania zbiorników retencyjnych na terenach ochronnych ujęć wody, zostaliśmy zobowiązani do zmiany systemu odwodnienia na części zakresu zadania - w rejonie obwodnicy Torunia i w niewielkim stopniu w rejonie Solca Kujawskiego.
Przebieg drogi zatwierdzony w decyzji środowiskowej nie został zmieniony, a lokalizacja przyszłej S10 została doprecyzowana w treści wydanej decyzji GDOŚ.
Szacunkowy dodatkowy koszt robót budowalnych wynikających z decyzji GDOŚ wynosi ponad 220 mln zł.
Harmonogram
28 listopada 2016 r. - podpisano umowę z wykonawcą Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (Mosty Katowice)
31 stycznia 2019 r. - złożono w RDOŚ w Bydgoszczy Raport o oddziaływaniu na środowisko z wnioskiem o kontynuowanie procedury i wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
24 lutego 2020 r. - wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji dla odcinka drogi ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem, do której zostały złożone odwołania
29 kwietnia 2020 r. - w związku z faktem, że RDOŚ w Bydgoszczy nie znalazł podstaw do zmiany lub uchylenia wydanej decyzji środowiskowej, złożone odwołania zostały przekazane do GDOŚ
28 lipca 2020 r. - przedłużenie przez GDOŚ terminu załatwienia sprawy do 26 października 2020 r.
17 września 2020 r. - GDOŚ postanowieniem odmówiła wstrzymania natychmiastowego wykonania decyzji środowiskowej dotyczącej węzła Podgórz
26 października 2020 r. - przedłużenie przez GDOŚ terminu załatwienia sprawy do 29 stycznia 2021 r.
28 stycznia 2021 r. - przedłużenie przez GDOŚ terminu załatwienia sprawy do 31 marca 2021 r.
31 marca 2021 r. - przedłużenie przez GDOŚ terminu załatwienia sprawy do 17 maja 2021 r.
10 maja 2021 r. - przedłużenie przez GDOŚ terminu załatwienia sprawy do 4 czerwca 2021 r.
4 czerwca 2021 r. - GDOŚ wydał decyzję środowiskową dla S10 Bydgoszcz - Toruń. W liczącym 65 stron dokumencie podtrzymano zaproponowany przebieg drogi z jednoczesnym zaostrzeniem wymagań środowiskowych dla jej realizacji. Decyzja przewiduje m.in. nowe przejścia dla zwierząt oraz miejsca lęgowe
18 czerwca 2021 r. - skierowaliśmy do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25 w m. Brzoza
25 czerwca 2021 r. - skierowaliśmy do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na S10 Solec - Toruń Zachód
2 lipca 2021 r. - skierowaliśmy do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na S10 Emilianowo - Solec
28 lipca 2021 r. - termin składania ofert w przetargu na S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25 w Brzozie
4 sierpnia 2021 r. - termin składania ofert w przetargu na S10 Solec - Toruń Zachód
11 sierpnia 2021 r. - termin składania ofert w przetargu na S10 Emilianowo – Solec
18 sierpnia 2021 r. - termin składania ofert w przetargu na S10 Toruń Zachód – Toruń Południe
2022-2026 - planowane lata realizacji w systemie Projektu i buduj