Pierwsze aneksy waloryzacyjne podpisane
22.07.2022
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami dziś podpisaliśmy pierwsze aneksy waloryzacyjne dot. kontraktów na realizację inwestycji drogowych. W sumie 29 aneksów z czterema wykonawcami z największą liczbą obecnie podpisanych umów. W przyszłym tygodniu będą kolejne, a w sierpniu podpiszemy następne kilkadziesiąt aneksów.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem
24 maja br. Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Decyzja obejmuje też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie. Pisaliśmy o tym na naszej stronie internetowej.
5 lipca br., przy udziale przedstawicieli Prokuratorii Generalnej Rzeczpospolitej Polskiej oraz Ministerstwa Infrastruktury, odbyło się spotkanie z organizacjami branżowymi. Dotyczyło ono treści planowanych do zawarcia aneksów do umów na roboty budowlane, zwiększających limit poziomu waloryzacji do 10 proc. Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej (ZKK). Uzgodniliśmy ostateczną treść aneksów, dlatego dzisiaj możemy podpisywać pierwsze z nich. Zawarcie wszystkich planowanych aneksów powinno zakończyć się do końca sierpnia br.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem podpisaliśmy dzisiaj 29 aneksów z firmami Budimex, Strabag, Mirbud i Porr. Kolejne będą podpisywane w przyszłym tygodniu oraz w sierpniu.
Lista podpisanych aneksów:
Budimex
- S1 Kosztowy II - Bieruń
- S6 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, Chwaszczyno - Żukowo
- S6 Leśnice - Bożepole Wielkie
- S19 Choroszcz (w. Białystok Zachód) - w. Białystok Księżyno
- S19 Haćki - Bielsk Podlaski
- DK8 obw. Suchowoli
- DK8 obw. Sztabina
- DK13 obw. Warzymic i Przecławia
- DK20 obw. Szczecinka
- DK44 obw. Oświęcimia
- DK79 obw. Lipska
Strabag/Strabag Infrastruktura Południe
- A2 Siedlce Zachód - Malinowiec
- S1 Bieruń - Oświęcim
- S6 druga jezdnia obw. Słupska
- S7 Lubień - Naprawa
- S12 obw. Chełma
- S19 Bielsk Podlaski Zachód - Boćki
- S19 Boćki - Malewice
- S19 granica woj. mazowieckiego i lubelskiego - Międzyrzec Podlaski
- S19 Miejsce Piastowe - Dukla
- DK61 obw. Pułtuska
Mirbud
- S1 Dankowice - Suchy Potok
- S6 Żukowo - Gdańsk Południe
- S10 Solec - Toruń Zachód
- S74 Przełom/Mniów - Kielce
- DK12 obw. Gostynia
PORR
- S1 Oświęcim - Dankowice
- S19 Kuźnica - Sokółka Północ
- S19 Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód
Podpisywane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach rządowych programów: Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) oraz Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030. Aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego br., czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych.
Podniesienie limitu waloryzacji będzie miało zastosowanie także do tych wykonawców, którzy podpisali umowy w ostatnim czasie jak również składali oferty w 2021 roku lub w 2022 roku (przed wybuchem wojny) i oczekują na wybór oferty najkorzystniejszej lub podpisanie umowy.
Mechanizm waloryzacji - jak działa? Przypominamy
W skład „koszyka”, składającego się z głównych elementów cenotwórczych wpływających na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, wchodzą ceny produkcyjne: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży (wszystkie z ustalonymi stałymi wagami).
Dodatkowo pod uwagę brany jest indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych - wskaźnik inflacyjny (CPI), który odzwierciedla pozostałe elementy cenotwórcze, które nie zostały wyodrębnione w „koszyku” (np. produkty spożywcze, usługi edukacyjne, usługi hotelowe).
Mechanizm waloryzacyjny oparty o „koszyk” na bieżąco reaguje na zmiany poszczególnych cen głównych elementów cenotwórczych. Tym samym wzrosty czy spadki cen jednego rodzaju asortymentu w danym okresie często bilansowane są spadkami czy wzrostami innych elementów. W przypadku projektów realizowanych w systemie Projektuj i buduj, waloryzacja następuje od wystawienia pierwszego Przejściowego Świadectwa Płatności (PŚP), wystawionego po upływie 12 miesięcy od daty rozpoczęcia prac, czyli jeszcze na etapie projektowania. W przypadku systemu Buduj, waloryzacja rozpoczyna się od pierwszego PŚP za roboty, czyli de facto od razu.
W zależności od aktualnej sytuacji gospodarczej i rynkowej, wskaźnik waloryzacyjny może przyjmować wartości dodatnie, co powoduje zwiększenie wynagrodzenia wykonawcy. Zdarzały się jednak również sytuacje, kiedy wskaźniki waloryzacyjne przyjmowały wartości ujemne. Tym samym następowało zmniejszenie należnego wynagrodzenia wykonawcy.
Jednym z głównych założeń mechanizmu waloryzacyjnego jest solidarny (50/50) podział ryzyka związanego ze wzrostem kosztów realizacji kontraktów pomiędzy wykonawcę, a zamawiającego (GDDKiA). Przyjęto, że 50 proc. wartości kontraktu podlega waloryzacji. Takie podejście ma zapobiec sytuacji niekontrolowanego i nieograniczonego wzrostu kosztów inwestycji drogowych.
Wspólna odpowiedzialność za stabilność sektora
Należy podkreślić, że żadne rozwiązania, w tym mechanizm waloryzacji, nie zwalniają wykonawców z analizy ryzyka i rzetelnej wyceny ofert. Tylko należyta wycena usług gwarantuje stabilną realizację danego kontraktu. Dzięki niej wszystkie prace prowadzone przy inwestycjach zostaną wykonane terminowo i z zachowaniem odpowiedniej jakości.
Warto też zwrócić uwagę, że dostępnym zabezpieczeniem przed wzrostem np. kosztów paliw, jest również hedging. Są to średnio- i długoterminowe kontrakty (nawet czteroletnie) zawierane w formule stałych cen. Wiele przedsiębiorstw, również tych realizujących relatywnie niewielkie kontrakty na drogach krajowych, korzysta obecnie z tego typu zabezpieczeń.