W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pierwszy dzień wiosny – czas zaplanować podróże

21.03.2025

Dziś, 21 marca, przypada pierwszy dzień kalendarzowej wiosny. Jest to dobry moment na to, żeby zacząć planować wiosenne wyjazdy. Szczególnie, że wielkimi krokami zbliżają się święta wielkanocne oraz oddalona od nich zaledwie o kilka dni majówka. Wiele podróży, w które wybiorą się Polacy, będzie odbywać się również po drogach krajowych.

S7 Moczydło - Miechów

Rzut oka w przeszłość

Rozwój turystyki w naszym kraju ma bardzo długą historię. Tuż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 r. zaczęły pojawiać się pierwsze biura podróży. Jednym z nich była funkcjonująca do dziś firma Orbis, która powstała w 1920 r. Kolejne lata był to czas dynamicznego wzrostu popularności polskich kurortów i uzdrowisk. Były to miejsca chętnie odwiedzane m.in. przez polską elitę artystyczną. W niezwykle popularnym wówczas Zakopanem spotkać można było m.in. Jarosława Iwaszkiewicza, Kornela Makuszyńskiego, Stanisława Ignacego Witkiewicza czy Witolda Gombrowicza.

Drogowcy w tym czasie również nie próżnowali. Prowadzone były intensywne prace nad infrastrukturą drogową, która stała się podstawą głównych szlaków turystycznych Polski. Autorem takiej listy turystycznych tras był prof. Mieczysław Orłowicz, który od 1919 do 1932 r. pracował w Ministerstwie Robót Publicznych, a następnie od 1932 do 1939 r. w Ministerstwie Komunikacji. Wśród zaproponowanych przez niego szlaków znalazły się m.in. trasy z Warszawy do Gdańska, Wilna, Lwowa (przez Lublin) i Zakopanego (przez Kraków). Lista uwzględniała także np. połączenie Poznania z Gdańskiem czy Cieszynem (przez Katowice).

Nowe komfortowe trasy

Dziś historyczne szlaki turystyczne cieszą się nie mniejszym zainteresowaniem, a dzięki naszym inwestycjom można podróżować nimi bezpiecznie i komfortowo. Pomiędzy Warszawą i Trójmiastem kierowcy mogą poruszać się autostradami A1 i A2 lub drogą ekspresową S7, która w najbliższych latach uzupełniona zostanie o odcinki najbliżej stolicy. Do granicy z Litwą dojedziemy wygodnie z Warszawy drogami ekspresowymi S8 i S61, a do Lublina S17. W realizacji lub przygotowaniu są kolejne odcinki dróg ekspresowych S12 i S17 do granicy z Ukrainą. Z Poznania do Gdańska prowadzi droga ekspresowa S5, która łączy się z autostradą A1 na wysokości Grudziądza. Między stolicami Wielkopolski i Śląska podróżujemy z kolei autostradą A4 i wspomnianą już S5.

Pod koniec grudnia ubiegłego roku Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała ważną trasę S52, usprawniającą przejazd północną częścią miasta. W sierpniu 2024 r. otworzyliśmy też dla kierowców nową, dwujezdniową drogę krajową nr 47 z Rdzawki do Nowego Targu. Ten odcinek zakopianki znacząco poprawił warunki dojazdu do stolicy polskich Tatr zarówno mieszkańcom Krakowa, jak i pozostałej części Polski.

Mieszkańcy Łodzi, dzięki centralnemu położeniu tego miasta, szybko i komfortowo dojadą dziś zarówno w Sudety (m.in. drogą ekspresową S8), jak i Tatry (S7), na Pomorze Zachodnie (A2 i S3) oraz do Trójmiasta (A1). Co więcej, autostrada A2, łącząca Łódź z Warszawą, niedługo zostanie poszerzona o dodatkowy pas ruchu. W tym roku ogłosimy przetarg na realizację tej inwestycji.

Wymienione trasy, to tylko niewielka część liczącej niemal 18 000 km sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. W tym roku oddamy kierowcom łącznie nieco ponad 400 km nowych dróg. W realizacji jest 128 zadań o długości niemal 1635 km, a w przetargu 30 zadań o łącznej długości 308 km. Na etapie przygotowania jest kolejnych ponad 3000 km dróg, które w kolejnych latach sukcesywnie przechodzić będą w etap realizacji.

Zdjęcia (2)