Podsumowanie 2021 roku
31.12.2021
Koniec roku to czas podsumowań. Zapraszamy zatem do naszego résumé ostatnich 12 miesięcy. Rok 2021 zakończyliśmy, realizując 109 zadań o łącznej długości ponad 1373 km. W tym roku udostępniliśmy do ruchu ponad 425 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 4624,9 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 753,6 km autostrad i 2871,3 km dróg ekspresowych. W postępowaniach przetargowych są obecnie 22 zadania o łącznej długości 305,9 km z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) oraz jedna obwodnica o długości około 6 km z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).
-
Ważne decyzje i konkretne działania przyczyniły się do tego, że koronawirus nie zatrzymał drogowych inwestycji.
-
Rok 2021 to kolejny rok wielu realizacji. Obecnie mamy 109 zadań na tym etapie.
-
Budujemy, ogłaszamy kolejne przetargi i wykorzystujemy fundusze UE - pracujemy nad ciągłym rozwojem polskiej infrastruktury drogowej - prezentujemy najważniejsze liczby 2021 roku.
-
Przez ostatnie 12 miesięcy do ruchu zostało oddanych ponad 425 km nowych dróg.
-
W 2021 roku ogłosiliśmy przetargi na realizację 27 odcinków nowych dróg o długości około 334 km i podpisaliśmy 46 umów na zadania o łącznej długości 555 km i wartości 16,8 mld zł.
Rok 2021 ponad plan!
Na początku 2021 roku planowaliśmy, że udostępnimy do ruchu 33 zadania o długości ponad 385 km. Mimo kolejnego roku z pandemią w tle, udało się nie tylko zrealizować ten plan, ale wypracować jeszcze więcej, bo ponad 425 km, którymi zamykamy ten rok.
W tym roku oddaliśmy do ruchu ok. 425 km dróg:
-
A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km)
-
A1 Kamieńsk - Radomsko (16,7 km)
-
A1 Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km)
-
A1 granica woj. łódzkiego i śląskiego - Częstochowa Północ (16,9 km)
-
S1 Pyrzowice - Podwarpie (III etap, II jezdnia) (ok. 9,7 km)
-
S2 Puławska - Warszawa Wilanów (4,6 km)
-
S3 obwodnica Brzozowa wraz z odcinkiem Brzozowo - Miękowo (ok. 22,4 km)
-
S3 Miękowo - Rzęśnica (ok. 4 km)
-
S3 Polkowice Północ - Lubin Północ (ok. 14,4 km)
-
S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ (9,7 km)
-
S7 Mława - Strzegowo (21,5 km)
-
S7 Strzegowo - Pieńki (22 km)
-
S7 Tarczyn Północ - początek obwodnicy Grójca (ok. 5,6 km)
-
S7 Szczepanowice - Widoma 13,1 km
-
S7 Lubień - Naprawa (II jezdnia) (7,6 km)
-
S11 obwodnica Kępna (etap II) (ok. 6,8 km)
-
S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (I jezdnię) (ok. 9,6 km)
-
S19 Lublin - Niedrzwica Duża (ok. 12 km)
-
S19 obwodnicę Kraśnika (Kraśnik Północ - Kraśnik Południe) (9,6 km)
-
S19 Kraśnik Południe - Janów Lubelski (18,2 km)
-
S19 obwodnicę Janowa Lubelskiego (Janów Lubelski Północ - Janów Lub. Południe) (6,4 km)
-
S19 Janów Lubelski Południe - Lasy Janowskie (ok. 8,3 km)
-
S19 Lasy Janowskie - Zdziary (ok. 9,5 km)
-
S19 Rudnik nad Sanem - Nisko (ok. 6,5 km)
-
S19 Nisko - Jeżowe (ok. 11,1 km)
-
S19 Jeżowe - Łowisko (ok. 10,3 km)
-
S19 Łowisko - Sokołów Małopolski Północ (ok. 8,2 km)
-
S61 Śniadowo - Łomża Południe (ok. 17 km)
-
S61 Kolno - Stawiski (ok. 16,4 km)
-
S61 Stawiski - początek obwodnicy Szczuczyna (18 km)
-
S61 Wysokie - Raczki (20,2 km)
-
DK26 obwodnica Myśliborza (3,4 km)
-
DK46 obwodnica Niemodlina (ok. 11,5 km)
-
DK61 od wiaduktu do skrzyżowania z ul. Wolską w Legionowie (1,8 km)
-
DK63 od istniejącej drogi krajowej w rejonie Wygody do drogi ekspresowej S61, czyli do węzła Łomża Południe w ramach S61 Łomża Południe - Łomża Zachód (8,9 km)
-
DK77 obwodnica Stalowej Woli i Niska (15,2 km)
-
DK94 obwodnica Łańcuta (5,8 km)
W przypadku drogi ekspresowej S7 Napierki - Mława przełożyliśmy ruch na odcinku o długości 10 km na jedną jezdnię i 3 km na dwie jezdnie. Na odcinku Mława - Strzegowo i Strzegowo - Pieńki ruchu odbywa się po dwóch jezdniach. Na Pieńki - Płońsk dwie jezdnie udostępnione są na długości 4,3 km, na ok. 7 km ruch odbywa się po drogach serwisowych, zaś końcówka tego odcinka już przed Płońskiem na 5-kilometrowym odcinku ruch przełożony jest na jedną jezdnią. Ponadto udostępniliśmy ok. 3 km ostatniego odcinka A1 Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, który w całości zostanie udostępniony w przyszłym roku, dopełniając tym samym całą autostradę A1.
Najważniejsze liczby 2021 roku
Wyżej wymieniliśmy już nowe odcinki dróg udostępnione dla kierowców. Było to 37 odcinków i ponad 425 km!
Ponadto w 2021 roku ogłosiliśmy przetargi dla 27 odcinków o łącznej długości około 334 km i wartości ponad 15 mld zł - 25 zadań z PBDK o łącznej długości 325,3 km oraz dwie obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o łącznej długości 9 km.
Od 1 stycznia 2021 r. podpisaliśmy 46 umów na drogi o łącznej długości 555 km i wartości 16,8 mld zł. Z tego 35 umów to zadania z PBDK o łącznej długości 465 km i wartości ponad 15,3 mld zł oraz jedenaście to obwodnice z PB100 o długości 90,1 km i wartości blisko 1,5 mld zł.
Przegląd naszych inwestycji
Jak wygląda realizacja odcinków dróg na terenie poszczególnych województw? Przeczytasz, klikając w poszczególne linki:
GDDKiA największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020
W związku z podpisaniem w 2021 roku kolejnych umów o dofinansowanie GDDKiA stała się Beneficjentem łącznie 72 projektów z dofinansowaniem unijnym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączna wartości całkowita tych inwestycji wynosi ponad 79,5 mld zł, w tym koszty kwalifikowalne to około 44,3 mld zł oraz wkład UE to około 37,6 mld zł. Uwzględniając nowe umowy o dofinasowanie oraz obecny kurs euro, kontraktacja środków UE dla GDDKiA wynosi około 87 proc.
Projektujemy także zupełnie nowe drogi
S10 i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW)
GDDKiA opracowała Studium korytarzowe dla drogi ekspresowej S10 (odcinek Toruń - Warszawa) wraz z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Przebieg przyszłej S10 od autostrady A1 w kierunku połączenia z OAW zakłada przejście w sąsiedztwie Płocka w sposób umożliwiający przejęcie ruchu tranzytowego przechodzącego przez miasto, z uwzględnieniem skomunikowania z rafinerią i jej rozbudowy. Połączenie z OAW przewidziano na przecięciu z obecną DK50 pomiędzy Wyszogrodem a Płońskiem. Szacunkowa długość S10 wyniosłaby ok. 100 km.
W grudniu ogłosiliśmy postępowania przetargowe na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz uzyskaniem decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej po zachodniej stronie Stolicy. Pisaliśmy o tym tutaj.
Przypomnijmy, że Studium korytarzowe jest pierwszym elementem dokumentacji projektowej i służy wstępnej ocenie zasadności budowy drogi i pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac. Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętymi ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwala na wybór optymalnych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i jednocześnie realnych pod względem ekonomicznym. Pisaliśmy o tym w materiale na naszej stronie internetowej.
S5 między Ostródą a Grudziądzem
Podpisaliśmy umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. W ubiegłym roku zakończyliśmy prace nad Studium korytarzowym dla tej drogi, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ. Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac wskazaliśmy dwa, o szerokości kilku kilometrów każdy. Więcej pisaliśmy o tym tutaj.
S7 od Krakowa do Myślenic
W ubiegłym roku informowaliśmy na naszej stronie o rozpoczęciu prac nad Studium korytarzowym dla drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków - Myślenice. Po zakończeniu i weryfikacji opracowania, efekty przeprowadzonych analiz zostaną ogłoszone publicznie na naszej stronie internetowej.
Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym z kompletem umów na realizację
W tym roku podpisaliśmy wszystkie umowy na realizację Regionalnych Projektów Wdrożeniowego w ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I. Podpisane umowy na system zarządzania ruchem obejmują m.in. zaprojektowanie, wdrożenie i uruchomienie systemu zarządzania ruchem na odcinkach autostrad A1, A2, w woj. Łódzkim, drogach S1, DK1 w województwie śląskim a także w obszarze dróg ekspresowych S6 i S7 w woj. pomorskim i warmińsko-mazurskim.
Szerzej o KSZR i podpisanych umowach na realizację Regionalnych Projektów Wdrożeniowych piszemy w materiałach na stronie internetowej:
Rozmawiamy z branżą i światem nauki
W 2021 r. regularnie organizowaliśmy spotkania z przedstawicielami firm wykonawczych, projektowych, pełniących nadzór na inwestycjach oraz zajmujących się utrzymaniem dróg krajowych. Były to m.in. okazje do przedyskutowania najważniejszych kwestii w relacjach pomiędzy zamawiającym i wykonawcami. Szerzej o spotkaniach z branżą pisaliśmy na naszej stronie internetowej:
-
Plany na przyszłość, współpraca i bezpieczeństwo. Spotkanie z branżą utrzymaniową za nami
-
Trzy kwartały 2021 roku i wstępny plan na 2022 rok. Kolejne spotkanie z branżą za nami
-
Inwestycje drogowe wymagają rzetelnego nadzoru i pilnowania jakości
-
Branża budowlana to kluczowy partner dla sektora finansowego
-
3 564 km projektowanych dróg. Spotkanie ze środowiskiem projektantów
W październiku br. powołane zostało Forum organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Do udziału w jego pracach zaprosiliśmy m.in. zarządców dróg wszystkich kategorii. Forum ukierunkowane jest nie tylko na dyskusję i wymianę doświadczeń, ale też na wypracowanie konkretnych propozycji nowelizacji obowiązujących przepisów prawa. O posiedzeniu Forum pisaliśmy na naszej stronie internetowej.
Rada Naukowa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad
Przez cały rok intensywnie działała również Rada Naukowa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Jej prace ukierunkowane są na przekuwanie pomysłów pojawiających się w świecie nauki, na praktyczne rozwiązania. W tym roku Rada Naukowa dyskutowała m.in. o problemie alkaiczności kruszyw stosowanych do budowy nawierzchni oraz obiektów inżynierskich z betonu, stosowania kompozytów w infrastrukturze liniowej, użycia betonu na obiektach oraz recyclingu i wykorzystania zużytych opon samochodowych. Poruszano również kwestie walki z hałasem, barier ochronnych i wymagań jakościowych w dokumentach GDDKiA.
I edycja konkursu „Innowacje w drogownictwie”
Przypomnijmy, chcąc wykorzystać potencjał polskich uczelni technicznych, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił I edycję Konkursu pod nazwą „Innowacje w drogownictwie”. We wszystkich trzech kategoriach (materiały i technologie drogowe, inżynieria ruchu i rozwiązania BRD, drogowe obiekty inżynierskie.) zgłoszonych zostało w sumie 40 prac. W październiku br. wyłoniliśmy najlepsze prace dyplomowe (magisterskich, inżynierskich, licencjackich), których wyniki mogą być zastosowane w drogownictwie. Wyniki Konkursu opublikowane zostały na naszej stronie.
Poznaliśmy wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21
GPR 2020/21 przeprowadziliśmy na 2289 odcinkach pomiarowych wyznaczonych na całej sieci dróg krajowych zarządzanej przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Pomiar rozpoczął się w styczniu 2020 r., a wraz z pandemią COVID-19 wprowadziliśmy szereg działań zaradczych polegających m.in. na zmianie założonego harmonogramu prac i modyfikacji kalendarza GPR 2020/21.
Właśnie dzięki odpowiedniej organizacji pomiarów oraz metodom zastosowanym w procesie przetwarzania i obliczania wyników, zminimalizowaliśmy wpływ pandemii koronawirusa na wyniki. Będą one mogły być wykorzystywane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg. W listopadzie br. opublikowaliśmy w serwisie internetowym szczegółowe wyniki przeprowadzonego GPR 2020/21.
Rok cyfrowej przemiany
Korzystając z doświadczeń i idąc z duchem czasu, serwis GDDKiA stał się częścią projektu Portal RP. Jest on kontynuacją prac podjętych przez Ministerstwo Cyfryzacji na rzecz budowy spójnego systemu informacyjnego (gov.pl) dla całej administracji - cyfrowej bramy, udostępniającej każdego typu informacje i e-usługi oferowane przez administrację publiczną. Dzięki temu została zachowana spójność prezentowanych treści. Umożliwi to odbiorcom łatwiejsze ich odnajdywanie bez względu na to, który podmiot administracji publicznej będzie je udostępniał i w jakiej części serwisu opublikuje informacje.
Zmieniając się cyfrowo, myślimy o naszych użytkownikach. Dlatego też serwis główny uzupełniliśmy praktycznym serwisem dla kierowców i użytkowników dróg krajowych - https://drogi.gddkia.gov.pl/. Od 24 maja działa on niezależnie od głównego serwisu internetowego GDDKiA (gddkia.gov.pl), który pozostanie podstawowym źródłem informacji o realizowanych przez nas zadaniach.
Planujesz dłuższą podróż samochodem po drogach krajowych i chcesz wiedzieć, jakich utrudnień możesz się spodziewać na trasie? Interesują Cię warunki pogodowe lub obrazy z kamer na drogach krajowych? Zauważyłeś uszkodzony element infrastruktury drogowej lub nawierzchni i chciałbyś to zgłosić do najbliższego oddziału GDDKiA? Te i wiele innych informacji oraz funkcji dostępnych jest pod adresem https://drogi.gddkia.gov.pl/.