W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie 2021 roku

31.12.2021

Koniec roku to czas podsumowań. Zapraszamy zatem do naszego résumé ostatnich 12 miesięcy. Rok 2021 zakończyliśmy, realizując 109 zadań o łącznej długości ponad 1373 km. W tym roku udostępniliśmy do ruchu ponad 425 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 4624,9 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 753,6 km autostrad i 2871,3 km dróg ekspresowych. W postępowaniach przetargowych są obecnie 22 zadania o łącznej długości 305,9 km z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) oraz jedna obwodnica o długości około 6 km z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).

Na zdjęciu A1 Radomsko - granica województw, most na Wartą
  • Ważne decyzje i konkretne działania przyczyniły się do tego, że koronawirus nie zatrzymał drogowych inwestycji. 

  • Rok 2021 to kolejny rok wielu realizacji. Obecnie mamy 109 zadań na tym etapie.  

  • Budujemy, ogłaszamy kolejne przetargi i wykorzystujemy fundusze UE - pracujemy nad ciągłym rozwojem polskiej infrastruktury drogowej - prezentujemy najważniejsze liczby 2021 roku. 

  • Przez ostatnie 12 miesięcy do ruchu zostało oddanych ponad 425 km nowych dróg. 

  • W 2021 roku ogłosiliśmy przetargi na realizację 27 odcinków nowych dróg o długości około 334 km i podpisaliśmy 46 umów na zadania o łącznej długości 555 km i wartości 16,8 mld zł. 

- 2021 rok obfitował w ważne dla kierowców wydarzenia. Dzięki ciężkiej pracy GDDKiA, projektantów, inżynierów i wykonawców udało się oddać do ruchu ponad 400 km nowych dróg, w przeważającej części autostrad i dróg ekspresowych.  W tym roku kierowcy zyskali ważne odcinki międzynarodowej trasy Via Carpatia S19 pomiędzy Lublinem i Rzeszowem, odcinki trasy Via Baltica S61 Śniadowo - Łomża, S61 Kolno - Stawiski - Szczuczyn oraz Wysokie - Raczki. W 2021 r. oddaliśmy do ruchu także kilka odcinków autostrady A1 na terenie woj. łódzkiego i śląskiego, dzięki czemu trasa ta jest w użytkowaniu na niemal całym przebiegu od Trójmiasta do południowej granicy kraju. Znacząco wydłużyła się też droga ekspresowa S7, do ruchu oddano odcinki Mława - Strzegowo i Strzegowo - Pieńki na północ od Warszawy, a także dwa odcinki ułatwiające podróż na trasie ze stolicy do Krakowa. Kierowcy zyskali ponadto odcinki S3 w województwie zachodniopomorskim i dolnośląskim. Do ruchu oprócz autostrad i dróg ekspresowych oddaliśmy także obwodnice, m.in. Stalowej Woli i Niska, Myśliborza, Łańcuta i Niemodlina - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

 

 - To kolejny rok, kiedy zdajemy test odpowiedzialności i skuteczności. Ten intensywny rok na budowach dróg krajowych przyniósł około 425 km nowych odcinków. Ponadto podpisaliśmy 46 umów na realizację odcinków o łącznej długości 555 km i wartości 16,8 mld zł. Ta kwota to perspektywa i stabilność dla branży - podkreślał Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 

 

 - Jednak zanim rozpocznie się realizacja, musimy wybrać wykonawcę. I w tym momencie przychodzi czas na postępowania przetargowe. W tym roku zostało ogłoszonych 27 przetargów na realizację zadań o łącznej długości około 334 km - dodał Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA. 

Rok 2021 ponad plan!

Na początku 2021 roku planowaliśmy, że udostępnimy do ruchu 33 zadania o długości ponad 385 km. Mimo kolejnego roku z pandemią w tle, udało się nie tylko zrealizować ten plan, ale wypracować jeszcze więcej, bo ponad 425 km, którymi zamykamy ten rok. 

W tym roku oddaliśmy do ruchu ok. 425 km dróg: 

  • A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km) 

  • A1 Kamieńsk - Radomsko (16,7 km) 

  • A1 Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km) 

  • A1 granica woj. łódzkiego i śląskiego - Częstochowa Północ (16,9 km)  

  • S1 Pyrzowice - Podwarpie (III etap, II jezdnia) (ok. 9,7 km)  

  • S2 Puławska - Warszawa Wilanów (4,6 km)  

  • S3 obwodnica Brzozowa wraz z odcinkiem Brzozowo - Miękowo (ok. 22,4 km) 

  • S3 Miękowo - Rzęśnica (ok. 4 km) 

  • S3 Polkowice Północ - Lubin Północ (ok. 14,4 km)  

  • S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ (9,7 km)  

  • S7 Mława - Strzegowo (21,5 km) 

  • S7 Strzegowo - Pieńki (22 km)  

  • S7 Tarczyn Północ - początek obwodnicy Grójca (ok. 5,6 km) 

  • S7 Szczepanowice - Widoma 13,1 km  

  • S7 Lubień - Naprawa (II jezdnia) (7,6 km) 

  • S11 obwodnica Kępna (etap II) (ok. 6,8 km) 

  • S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (I jezdnię) (ok. 9,6 km) 

  • S19 Lublin - Niedrzwica Duża (ok. 12 km)  

  • S19 obwodnicę Kraśnika (Kraśnik Północ - Kraśnik Południe) (9,6 km) 

  • S19 Kraśnik Południe - Janów Lubelski (18,2 km) 

  • S19 obwodnicę Janowa Lubelskiego (Janów Lubelski Północ - Janów Lub. Południe) (6,4 km) 

  • S19 Janów Lubelski Południe - Lasy Janowskie (ok. 8,3 km) 

  • S19 Lasy Janowskie - Zdziary (ok. 9,5 km) 

  • S19 Rudnik nad Sanem - Nisko (ok. 6,5 km) 

  • S19 Nisko - Jeżowe (ok. 11,1 km) 

  • S19 Jeżowe - Łowisko (ok. 10,3 km) 

  • S19 Łowisko - Sokołów Małopolski Północ (ok. 8,2 km) 

  • S61 Śniadowo - Łomża Południe (ok. 17 km) 

  • S61 Kolno - Stawiski (ok. 16,4 km) 

  • S61 Stawiski - początek obwodnicy Szczuczyna (18 km) 

  • S61 Wysokie - Raczki (20,2 km)  

  • DK26 obwodnica Myśliborza (3,4 km)  

  • DK46 obwodnica Niemodlina (ok. 11,5 km) 

  • DK61 od wiaduktu do skrzyżowania z ul. Wolską w Legionowie (1,8 km)  

  • DK63 od istniejącej drogi krajowej w rejonie Wygody do drogi ekspresowej S61, czyli do węzła Łomża Południe w ramach S61 Łomża Południe - Łomża Zachód (8,9 km) 

  • DK77 obwodnica Stalowej Woli i Niska (15,2 km) 

  • DK94 obwodnica Łańcuta (5,8 km) 

W przypadku drogi ekspresowej S7 Napierki - Mława przełożyliśmy ruch na odcinku o długości 10 km na jedną jezdnię i 3 km na dwie jezdnie. Na odcinku Mława - Strzegowo i Strzegowo - Pieńki ruchu odbywa się po dwóch jezdniach. Na Pieńki - Płońsk dwie jezdnie udostępnione są na długości 4,3 km, na ok. 7 km ruch odbywa się po drogach serwisowych, zaś końcówka tego odcinka już przed Płońskiem na 5-kilometrowym odcinku ruch przełożony jest na jedną jezdnią. Ponadto udostępniliśmy ok. 3 km ostatniego odcinka A1 Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, który w całości zostanie udostępniony w przyszłym roku, dopełniając tym samym całą autostradę A1. 

Najważniejsze liczby 2021 roku 

Wyżej wymieniliśmy już nowe odcinki dróg udostępnione dla kierowców. Było to 37 odcinków i ponad 425 km! 

Ponadto w 2021 roku ogłosiliśmy przetargi dla 27 odcinków o łącznej długości około 334 km i wartości ponad 15 mld zł - 25 zadań z PBDK o łącznej długości 325,3 km oraz dwie obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o łącznej długości 9 km.  

Od 1 stycznia 2021 r. podpisaliśmy 46 umów na drogi o łącznej długości 555 km i wartości 16,8 mld zł. Z tego 35 umów to zadania z PBDK o łącznej długości 465 km i wartości ponad 15,3 mld zł oraz jedenaście to obwodnice z PB100 o długości 90,1 km i wartości blisko 1,5 mld zł.

O stanie realizacji samego rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 napisaliśmy dokładnie w komunikacie z 28 grudnia br.

Przegląd naszych inwestycji

Jak wygląda realizacja odcinków dróg na terenie poszczególnych województw? Przeczytasz, klikając w poszczególne linki: 

GDDKiA największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020

W związku z podpisaniem w 2021 roku kolejnych umów o dofinansowanie GDDKiA stała się Beneficjentem łącznie 72 projektów z dofinansowaniem unijnym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączna wartości całkowita tych inwestycji wynosi ponad 79,5 mld zł, w tym koszty kwalifikowalne to około 44,3 mld zł oraz wkład UE to około 37,6 mld zł. Uwzględniając nowe umowy o dofinasowanie oraz obecny kurs euro, kontraktacja środków UE dla GDDKiA wynosi około 87 proc. 

Projektujemy także zupełnie nowe drogi

S10 i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW)  

GDDKiA opracowała Studium korytarzowe dla drogi ekspresowej S10 (odcinek Toruń - Warszawa) wraz z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Przebieg przyszłej S10 od autostrady A1 w kierunku połączenia z OAW zakłada przejście w sąsiedztwie Płocka w sposób umożliwiający przejęcie ruchu tranzytowego przechodzącego przez miasto, z uwzględnieniem skomunikowania z rafinerią i jej rozbudowy. Połączenie z OAW przewidziano na przecięciu z obecną DK50 pomiędzy Wyszogrodem a Płońskiem. Szacunkowa długość S10 wyniosłaby ok. 100 km. 

W grudniu ogłosiliśmy postępowania przetargowe na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz uzyskaniem decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej po zachodniej stronie Stolicy. Pisaliśmy o tym tutaj. 

Przypomnijmy, że Studium korytarzowe jest pierwszym elementem dokumentacji projektowej i służy wstępnej ocenie zasadności budowy drogi i pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac. Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętymi ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwala na wybór optymalnych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i jednocześnie realnych pod względem ekonomicznym. Pisaliśmy o tym w materiale na naszej stronie internetowej. 

 

S5 między Ostródą a Grudziądzem 

Podpisaliśmy umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. W ubiegłym roku zakończyliśmy prace nad Studium korytarzowym dla tej drogi, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ. Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac wskazaliśmy dwa, o szerokości kilku kilometrów każdy. Więcej pisaliśmy o tym tutaj. 

 

S7 od Krakowa do Myślenic 

W ubiegłym roku informowaliśmy na naszej stronie o rozpoczęciu prac nad Studium korytarzowym dla drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków - Myślenice. Po zakończeniu i weryfikacji opracowania, efekty przeprowadzonych analiz zostaną ogłoszone publicznie na naszej stronie internetowej.

Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym z kompletem umów na realizację

W tym roku podpisaliśmy wszystkie umowy na realizację Regionalnych Projektów Wdrożeniowego w ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I. Podpisane umowy na system zarządzania ruchem obejmują m.in. zaprojektowanie, wdrożenie i uruchomienie systemu zarządzania ruchem na odcinkach autostrad A1, A2, w woj. Łódzkim, drogach S1, DK1 w województwie śląskim a także w obszarze dróg ekspresowych S6 i S7 w woj. pomorskim i warmińsko-mazurskim.  

Szerzej o KSZR i podpisanych umowach na realizację Regionalnych Projektów Wdrożeniowych piszemy w materiałach na stronie internetowej: 

Rozmawiamy z branżą i światem nauki

W 2021 r. regularnie organizowaliśmy spotkania z przedstawicielami firm wykonawczych, projektowych, pełniących nadzór na inwestycjach oraz zajmujących się utrzymaniem dróg krajowych. Były to m.in. okazje do przedyskutowania najważniejszych kwestii w relacjach pomiędzy zamawiającym i wykonawcami. Szerzej o spotkaniach z branżą pisaliśmy na naszej stronie internetowej: 

W październiku br. powołane zostało Forum organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Do udziału w jego pracach zaprosiliśmy m.in. zarządców dróg wszystkich kategorii. Forum ukierunkowane jest nie tylko na dyskusję i wymianę doświadczeń, ale też na wypracowanie konkretnych propozycji nowelizacji obowiązujących przepisów prawa. O posiedzeniu Forum pisaliśmy na naszej stronie internetowej

Rada Naukowa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad

Przez cały rok intensywnie działała również Rada Naukowa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Jej prace ukierunkowane są na przekuwanie pomysłów pojawiających się w świecie nauki, na praktyczne rozwiązania. W tym roku Rada Naukowa dyskutowała m.in. o problemie alkaiczności kruszyw stosowanych do budowy nawierzchni oraz obiektów inżynierskich z betonu, stosowania kompozytów w infrastrukturze liniowej, użycia betonu na obiektach oraz recyclingu i wykorzystania zużytych opon samochodowych. Poruszano również kwestie walki z hałasem, barier ochronnych i wymagań jakościowych w dokumentach GDDKiA. 

I edycja konkursu „Innowacje w drogownictwie”

Przypomnijmy, chcąc wykorzystać potencjał polskich uczelni technicznych, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił I edycję Konkursu pod nazwą „Innowacje w drogownictwie”. We wszystkich trzech kategoriach (materiały i technologie drogowe, inżynieria ruchu i rozwiązania BRD, drogowe obiekty inżynierskie.) zgłoszonych zostało w sumie 40 prac. W październiku br. wyłoniliśmy najlepsze prace dyplomowe (magisterskich, inżynierskich, licencjackich), których wyniki mogą być zastosowane w drogownictwie. Wyniki Konkursu opublikowane zostały na naszej stronie

Poznaliśmy wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21

GPR 2020/21 przeprowadziliśmy na 2289 odcinkach pomiarowych wyznaczonych na całej sieci dróg krajowych zarządzanej przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Pomiar rozpoczął się w styczniu 2020 r., a wraz z pandemią COVID-19 wprowadziliśmy szereg działań zaradczych polegających m.in. na zmianie założonego harmonogramu prac i modyfikacji kalendarza GPR 2020/21. 

Właśnie dzięki odpowiedniej organizacji pomiarów oraz metodom zastosowanym w procesie przetwarzania i obliczania wyników, zminimalizowaliśmy wpływ pandemii koronawirusa na wyniki. Będą one mogły być wykorzystywane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg. W listopadzie br. opublikowaliśmy w serwisie internetowym szczegółowe wyniki przeprowadzonego GPR 2020/21. 

Rok cyfrowej przemiany

Korzystając z doświadczeń i idąc z duchem czasu, serwis GDDKiA stał się częścią projektu Portal RP. Jest on kontynuacją prac podjętych przez Ministerstwo Cyfryzacji na rzecz budowy spójnego systemu informacyjnego (gov.pl) dla całej administracji - cyfrowej bramy, udostępniającej każdego typu informacje i e-usługi oferowane przez administrację publiczną. Dzięki temu została zachowana spójność prezentowanych treści. Umożliwi to odbiorcom łatwiejsze ich odnajdywanie bez względu na to, który podmiot administracji publicznej będzie je udostępniał i w jakiej części serwisu opublikuje informacje. 

Zmieniając się cyfrowo, myślimy o naszych użytkownikach. Dlatego też serwis główny uzupełniliśmy praktycznym serwisem dla kierowców i użytkowników dróg krajowych - https://drogi.gddkia.gov.pl/. Od 24 maja działa on niezależnie od głównego serwisu internetowego GDDKiA (gddkia.gov.pl), który pozostanie podstawowym źródłem informacji o realizowanych przez nas zadaniach. 

Planujesz dłuższą podróż samochodem po drogach krajowych i chcesz wiedzieć, jakich utrudnień możesz się spodziewać na trasie? Interesują Cię warunki pogodowe lub obrazy z kamer na drogach krajowych? Zauważyłeś uszkodzony element infrastruktury drogowej lub nawierzchni i chciałbyś to zgłosić do najbliższego oddziału GDDKiA? Te i wiele innych informacji oraz funkcji dostępnych jest pod adresem https://drogi.gddkia.gov.pl/

 Zestawienie logotypów POiŚ

Zestawienie logotypów EFRR

Zestawienie logotypów CEF

Wideo

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}