Podsumowanie 2023 roku
29.12.2023
Z końcem roku czas podsumować ostatnie 12 miesięcy. Udostępniliśmy do ruchu 266,5 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 5115,6 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1849,2 km autostrad i 3266,4 km dróg ekspresowych. W realizacji mamy 103 zadania (PBDK, PB100 oraz dwa zadania spoza PBDK) o łącznej długości 1298,6 km. W postępowaniach przetargowych są obecnie 34 zadania o łącznej długości 435,2 km z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) oraz dziewięć obwodnic o długości 72 km z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).
- We wrześniu przekroczyliśmy liczbę 5000 km dróg szybkiego ruchu w Polsce. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 5115,6 km autostrad i dróg ekspresowych.
- Przez ostatnie 12 miesięcy do ruchu zostało oddanych blisko 267 km nowych dróg.
- W 2023 roku ogłosiliśmy przetargi na realizację 42 odcinków nowych dróg o łącznej długości 530,6 km i podpisaliśmy 16 umów na zadania o łącznej długości 216 km i wartości około 8,6 mld zł.
- Budujemy, ogłaszamy kolejne przetargi i wykorzystujemy fundusze UE - pracujemy nad ciągłym rozwojem polskiej infrastruktury drogowej - prezentujemy najważniejsze liczby 2023 roku.
Rok 2023 i złamana bariera 5 tys. km dróg szybkiego ruchu
We wrześniu br. udostępniając do ruchu 48 km nowej S11 między Koszalinem i Bobolicami przekroczyliśmy barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Na koniec roku licznik zatrzymał się na 5115,6 km. Rok 2023 to nie tylko S11 woj. zachodniopomorskim. Ułatwiliśmy wjazd do Warszawy od południa i dojazd do Krakowa od północy, domknęliśmy obwodnicę Łodzi, wydłużyliśmy odcinki drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy Koszalin z Katowicami. Do tego dawna DK18 stała się na całej długości pełnoprawną autostradą, a na Via Baltica w realizacji jest ostatni odcinek. Więcej o realizacji planu oddawania do ruchu nowych odcinków dróg w 2023 roku już pisaliśmy na naszej stronie internetowej.
Najważniejsze liczby 2023 roku
Wyżej wymieniliśmy już nowe odcinki dróg udostępnione dla kierowców. Było to 19 odcinków i prawie 267 km!
Ponadto w 2023 roku ogłosiliśmy przetargi dla 42 odcinków o łącznej długości 530,6 km. Są to 33 zadania z RPBDK o łącznej długości 458,6 km, dziewięć obwodnic z PB100 o łącznej długości 72 km.
Obecnie wśród przetargów w toku mamy 43 zadania.
Na etapie badania i oceny ofert są 23 zadania o łącznej długości ok. 310 km. Są to: cztery odcinki S11 między Kępnem a Olesnem i kolejny Oborniki – Poznań, osiem odcinków S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą, dwa odcinki S12 od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Wieniawy, S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo, S16 odcinek między Knyszynem a Krynicami, kolejne trzy dotyczą S17 między Piaskami a Zamościem, jeden na S19 od Jawornika do Lutczy, a pozostałe to obwodnice Głogowa (DK12) i Sanoka (DK28) i Szwecji (DK22). Po wyborze najkorzystniejszej oferty jest następne dziewięć odcinków o łącznej długości 127 km. A są to: dwa odcinki S16 od Olsztyna do Biskupca, kolejne cztery dotyczą S19 – trzy na Podlasiu między Sokółką a Dobrzyniewem i jeden na podkarpaciu od Lutczy do Domaradza, S74 od Cedzyny do Łagowa oraz obwodnice Krosna Odrzańskiego na DK29 i Szwecji na DK22.
Na oferty cenowe czekamy dla 10 odcinków o łącznej długości ok. 69 km. Dwa na S8 Łagiewniki – Niemcza oraz Niemcza – Ząbkowice Śląskie, a pozostałe osiem to obwodnice: część obw. Poręby i Zawiercia (DK78), obwodnice Kamienia i Sępólna Krajeńskiego (DK25), Białobrzegów (DK8), Kroczyc (DK78) i Rusinowa (DK22) oraz Wałcza (DK22) i Stargardu (DK20).
Ostatnie postępowanie w toku, które jest projektem pilotażowym przeznaczonym do realizacji z wykorzystaniem metodyki BIM dotyczy obwodnicy Zatora w ciągu DK28.
Od 1 stycznia 2023 r. podpisaliśmy 16 umów na realizację dróg o łącznej długości 216 km i wartości ok. 8,6 mld zł. Z tego 13 umów to zadania z RPBDK o łącznej długości 194 km i wartości 8,2 mld zł, trzy dotyczą obwodnic z PB100 o długości 21,9 km i wartości blisko 400 mln zł.
W 2023 r. złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z RPBDK oraz PB10 dla 22 zadań. Do tej pory uzyskaliśmy decyzje ZRID dla 28 inwestycji z tych dwóch programów.
Stan realizacji samego rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 opisaliśmy szczegółowo w komunikacie z 27 grudnia br.
Wydatki inwestycyjne GDDKiA na koniec listopada 2023 r. wyniosły niecałe 14 mld zł (lub ponad 13,9 mld zł). Jest to ponad 11 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym.
Jest to drugi, po rekordowym 2020 r., najwyższy wynik w ostatnich sześciu latach. Prognozowane wykonanie na koniec 2023 r. wyniesie około 15 mld zł.
Przegląd naszych inwestycji
Jak wygląda realizacja odcinków dróg na terenie poszczególnych województw? Przeczytasz, klikając w poszczególne linki:
- województwo dolnośląskie
- województwo kujawsko-pomorskie
- województwo lubelskie
- województwo lubuskie
- województwo łódzkie
- województwo małopolskie
- województwo mazowieckie
- województwo opolskie
- województwo podkarpackie
- województwo podlaskie
- województwo pomorskie
- województwo śląskie
- województwo świętokrzyskie
- województwo warmińsko-mazurskie
- województwo wielkopolskie
- województwo zachodniopomorskie
Kolejny rok aneksów waloryzacyjnych - reakcja na sytuację na rynku
W 2023 r. sfinalizowaliśmy podpisywanie aneksów waloryzacyjnych z limitem +/-15 procent Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej (ZKK) netto. W sumie podpisaliśmy 97 aneksów z 23 wykonawcami. Podpisanie aneksów a tym samym zmiana limitu poziomu waloryzacji do +/-15 procent było możliwe dzięki decyzjom podjętym w drodze Uchwał Rady Ministrów, dotyczącym zwiększonego finansowania inwestycji drogowych. Rozwiązanie to było konieczne w związku ze znacznym wzrostem wydatków ponoszonych przez wykonawców, wynikającym z negatywnych skutków agresji Rosji na Ukrainę.
Przypomnieć należy, że z kolei w 2022 r. podpisaliśmy aneksy waloryzacyjne łącznie dla 117 inwestycji realizowanych przez 26 wykonawców.
Więcej o aneksach waloryzacyjnych pialiśmy w naszym serwisie internetowym w materiale: Aneksy waloryzacyjne z limitem +/-15 proc. podpisane
GDDKiA największym beneficjentem środków UE
W grudniu podpisaliśmy pierwsze dwie umowy o dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Były to inwestycje na drogach ekspresowych S1 i S7.
GDDKiA w ramach POIiŚ zawarła komplet tj. 83 umowy na dofinansowanie inwestycji drogowych ze środków unijnych. Trwa ich końcowe wdrażanie i rozliczanie. Sprawna realizacja poszczególnych inwestycji pozwala na skuteczne rozliczanie przyznanego dofinansowania. Mamy już rozliczone blisko 98 proc przyznanego dofinansowania. W ramach projektów UE objętych dofinansowaniem, dla których podpisane zostały ww. umowy o dofinansowanie, przewidziane jest wykonanie ponad 2127 km dróg krajowych (w tym ok. 158 km autostrad i 1765 km dróg ekspresowych).
2023 rok jest ostatnim, w którym rozliczać można projekty w ramach POIiŚ. Patrząc na wartości powyżej przyznane dla GDDKiA środki unijne na realizację inwestycji drogowych zostaną w pełni wykorzystane, zgodnie z założeniami i w uzgodnieniu z KE, instytucjami certyfikującymi i weryfikującymi.
Rozmawiamy z branżą, ze światem nauki i gościmy zarządców z innych państw
W 2023 r. regularnie organizowaliśmy spotkania z przedstawicielami firm wykonawczych, projektowych, pełniących nadzór na inwestycjach oraz zajmujących się utrzymaniem dróg krajowych. Były to m.in. okazje do przedyskutowania najważniejszych kwestii w relacjach pomiędzy zamawiającym i wykonawcami. Spotykaliśmy się również z podmiotami z rynku paliwowego i energetycznego, z którymi rozmawialiśmy m.in. o założeniach i wyzwaniach dot. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Szerzej o spotkaniach z branżą pisaliśmy na naszej stronie internetowej:
- Rozmawiamy z branżą. Spotkania informacyjne z wykonawcami dróg ekspresowych
- Perspektywy i wyzwania w nowym sezonie budowlanym
- Bezpieczeństwo na budowach i kształcenie nowych kadr dla budownictwa
- Współpraca GDDKiA z branżą utrzymaniową
- Projekty i nadzory inwestorskie - kolejne spotkanie z branżą
- Spotkanie z przedstawicielami firm wykonawczych
- Jak sprawnie rozwijać sieć stacji paliw alternatywnych?
- Branża budownictwa infrastrukturalnego dziś i jutro. Potencjał, kondycja, zadania i ich finansowanie
- XXVII Światowy Kongres Drogowy PIARC w Pradze
- Założenia AFIR. Jak unijne rozporządzenie wpłynie na rozwój elektromobilności w Polsce?
- Perspektywy i wyzwania dla branży drogowej. Zakończyły się LXIV Techniczne Dni Drogowe
- Utrzymanie dróg równie ważne, jak ich budowa
- Projekt drogi fundamentem jej funkcjonalności
- Rada Ekspertów - teraźniejszość i wyzwania na przyszłość…
Rada Naukowa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad
Przez cały rok intensywnie działała również Rada Naukowa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Jej prace ukierunkowane są na przekuwanie pomysłów pojawiających się w świecie nauki, na praktyczne rozwiązania. W tym roku Rada Naukowa dyskutowała m.in. o kryteriach decydujących przy wyborze technologii budowy drogi, wytycznych budowy obiektów tunelowych, rozwoju narzędzi zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz kwestie optymalnego wykorzystania przestrzeni przy budowie dróg. Poruszano również kwestie oznakowania polskich dróg, na kanwie obecnych przepisów i standardów europejskich oraz szans i barier wdrażania nowej struktury przepisów techniczno-budowlanych na drogach krajowych.
III edycja konkursu „Innowacje w drogownictwie”
W celu wykorzystania potencjału polskich uczelni technicznych, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił III edycję Konkursu pod nazwą „Innowacje w drogownictwie”. We wszystkich trzech kategoriach (pierwsza: materiały i technologie drogowe, druga: inżynieria ruchu drogowego oraz trzecia drogowe obiekty inżynierskie.) zgłoszone zostały w sumie 29 prac.
W grudniu br. wyłoniliśmy najlepsze prace dyplomowe, których wyniki mogą być zastosowane w drogownictwie. Informacja o rozstrzygnięciu Konkursu opublikowana została na naszej stronie internetowej.