W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie zimy 2022/2023

19.04.2023

Kilka tysięcy osób pracowało w trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA. Do ich dyspozycji było około 3000 pojazdów, m.in. pługi, pługosolarki czy pługi wirnikowe, a także 292 magazyny soli.

S3 w zimowej szacie

Sezon zimowy 2022/2023 w liczbach

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje ok 17 800 km dróg krajowych. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości zimowej, prowadzone były w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane były przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci. 

W sezonie 2022/2023 do akcji zimowego utrzymania dróg w całym kraju przygotowanych było ok. 3 000 pojazdów. Najbardziej pracowitymi dniami okazały się 11 i 12 grudnia 2022 r. oraz 21 stycznia br., gdy to na drogi pojazdy wyjechały odpowiednio ok. 5 700 razy, 5 400 razy oraz 5 206 razy. W trakcie sezonu zimowego zużyliśmy ok. 388 tys. ton soli drogowej, co jest nieco wyższe od średniej z ostatnich 10 lat. 

Poniesione koszty

W sezonie 2022/2023 w okresie od października 2022 do końca marca 2023, GDDKiA na odśnieżanie dróg i zwalczanie śliskości zimowej przeznaczyła ok. 318 mln zł.

Koszty związane z zimowym utrzymaniem dróg: 

  • Sezon 2015/2016: 281,9 mln zł 
  • Sezon 2016/2017: 348,3 mln zł 
  • Sezon 2017/2018: 308,6 mln zł 
  • Sezon 2018/2019: 371,4 mln zł 
  • Sezon 2019/2020: 298,5 mln zł 
  • Sezon 2020/2021: 481,4 mln zł 
  • Sezon 2021/2022: 298 mln zł 

Odpowiednie utrzymanie zwiększa bezpieczeństwo

Działania związane z odśnieżaniem czy usuwaniem śliskości przekładają się bezpośrednio nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo kierowców oraz innych użytkowników dróg krajowych. Wpływają one również na wydłużenie cyklu życia infrastruktury drogowej. 

{"register":{"columns":[]}}