Poprawiamy bezpieczeństwo ruchu drogowego ze wsparciem z KPO
17.09.2024
Nieco ponad 700 mln zł wyniesie dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), jakie otrzymamy na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Umowę w tej sprawie podpisaliśmy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W ramach przedsięwzięcia, którego wartość całkowita wynosi niespełna 1,1 mld zł, zrealizowanych zostanie w sumie 180 inwestycji na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA.
Status zadań i ich cel
111 ze 180 inwestycji, które objęte są dofinansowaniem, zostało już zakończone. Kolejne 68 jest w realizacji. Dla jednego zadania szukamy wykonawcy – jest ono obecnie na etapie przetargu.
Inwestycje przyniosą m.in. blisko 80 km chodników i ponad 50 km ścieżek pieszo-rowerowych oraz ok. 9 km tras tylko dla rowerzystów. To również wybudowanie sygnalizacji świetlnych na 14 skrzyżowaniach i na 80 przejściach dla pieszych. Zaś blisko 4 tys. przejść zostanie doświetlona. Ponadto wybudujemy 21 rond, oznakujemy 250 przejść dla pieszych znakiem D-6 na wysięgniku i wykonamy 109 azyli dla pieszych.
Pełna pula z KPO
Podpisana umowa jest ostatnią z zaplanowanych do zawarcia przez GDDKiA w ramach KPO.
O podpisaniu pierwszych umów informowaliśmy na naszej stronie internetowej.
Będzie bezpieczniej
Zakres ww. zadań służących poprawie bezpieczeństwa ruchu będzie obejmował m.in.:
- poprawę warunków widoczności pieszego lub rowerzysty przez kierowcę oraz pojazdów przez pieszych lub rowerzystów na przejściach dla pieszych lub przejazdach dla rowerzystów,
- efektywne oświetlanie i doświetlanie przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów (oświetlenie dedykowane), a także przystanków publicznego transportu zbiorowego i dojść do nich,
- budowę chodników, ścieżek pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych,
- rozdzielanie ruchu pieszych od ruchu pojazdów za pomocą fizycznych środków, w tym wykonywania infrastruktury przeznaczonej dla pieszych,
- rozdzielanie ruchu rowerów od ruchu innych pojazdów i pieszych za pomocą fizycznych środków, w tym wykonywanie infrastruktury przeznaczonej dla rowerów,
- podnoszenie parametrów użytkowych nawierzchni infrastruktury dla pieszych i rowerów,
- wykonywanie peronów na przystankach publicznego transportu zbiorowego oraz bezpiecznych dojść do peronów,
- budowę zatok autobusowych,
- przebudowę skrzyżowań,
- montaż znaków drogowych lub sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
- poprawę geometrii skrzyżowań dróg, w szczególności w zakresie kanalizacji ruchu oraz fizycznych środków ograniczania prędkości przed skrzyżowaniami,
- poprawę przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych.