W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Prace nad założeniami do GPR2025 rozpoczęte

11.05.2023

Jaką metodą wykonywać pomiar, żeby uzyskać jak największą dokładność? Jaki powinien być zakres pomiaru, aby jego wyniki były przydatne dla jak najszerszego grona odbiorców. Na te i inne pytania dotyczące założeń do Generalnego Pomiaru Ruchu w 2025 roku odpowiedzi poszuka zespół powołany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, który 8 maja br. rozpoczął swoje prace.

S7 Warszawa Lotnisko - Lesznowola

W pierwszym posiedzeniu grupy roboczej dot. wypracowania projektu założeń GPR 2025 wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Klimatu i Ochrony Środowiska, Centrum Projektów Unijnych, PKP Polskich Linii Kolejowych, Urzędu Transportu Kolejowego, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Centralnego Portu Komunikacyjnego, Głównego Urzędu Statystycznego a także Związku Miast Polskich. W spotkaniu nie mogło również zabraknąć przedstawicieli świata nauki z Politechnik z całego kraju oraz pracowników GDDKiA. 

Więcej odbiorców danych, więcej korzyści

Przypominamy, że powołana z inicjatywy Szefa GDDKiA grupa robocza działa na podstawie Zarządzenia nr 12 Generalnego Dyrektora z dnia 12 kwietnia 2023 r. Skupia przedstawicieli szeregu instytucji, które wykorzystują lub są zainteresowane wykorzystywaniem danych o natężeniu ruchu drogowego w swoich pracach. 

- Niezwykle istotna jest współpraca międzyresortowa dla wypracowania założeń pomiaru spełniających potrzeby jak największego grona interesariuszy, przy zachowaniu optymalnego poziomu kosztów - podkreślił otwierając spotkanie Tomasz Żuchowski p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Konieczne jest bowiem, żeby dane uzyskiwane w roku pomiaru generalnego, nie tylko przez GDDKiA, ale również inne instytucje, były dostosowane do potrzeb odbiorców i różnorodnych zastosowań, np. w modelowaniu ruchu różnymi gałęziami i środkami transportu z uwzględnieniem koncepcji door-to-door. 

 

Podczas spotkania uczestnicy wymieniali się swoją wiedzą i pomysłami w zakresie możliwych metod przeprowadzenia pomiaru. Profesor Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej zaznaczył, że pomiar GPR jest niezbędny i zwrócił uwagę na dążenie do jak największej automatyzacji procesu akwizycji danych, podkreślając jednocześnie rolę innowacyjności. 

Przy czym, jak stwierdził, kluczowe jest obecnie podejście hybrydowe, uwzględniające rolę człowieka w procesie automatyzacji pomiarów, co potwierdził również dr Tomasz Dybicz z Politechniki Warszawskiej. W tym kontekście, bardzo wartościowa była prezentacja Dyrektora Oddziału GDDKiA w Opolu, Rafała Pydycha, dotycząca korelacji pomiędzy wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu oraz Stacji Ciągłych Pomiarów Ruchu, na przykładzie danych z wybranych stacji automatycznych. 

Wszyscy uczestnicy spotkania byli zgodni, że niezbędne jest rozszerzenie pomiaru w 2025 r. o innych zarządców dróg publicznych. W szczególności dotyczy to prezydentów miast na prawach powiatu, tak aby dysponować możliwie dokładnym zbiorem informacji o wielkości natężenia ruchu co najmniej na wszystkich odcinkach dróg krajowych i wojewódzkich. Chęć pilotażowego przeprowadzenia tego typu pomiarów, z wykorzystaniem kamer rozpoznających numery rejestracyjne pojazdów, wyraził Łukasz Gryga, Dyrektor Centrum Zarządzania Ruchem w Zarządzie Transportu Publicznego w Krakowie.   

Z kolei Grzegorz Kuczaj, Zastępca Dyrektora Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury wskazał, że podstawę metodologiczną takich pomiarów na drogach samorządowych mogą stanowić najnowsze Wytyczne wykonywania pomiarów ruchu drogowego, dostępne na stronach ministerstwa. Podczas spotkania ustalono również, że niezbędne jest szerokie udostępnianie wszelkich wyników pomiarów ruchu, prowadzonych przez poszczególnych zarządców infrastruktury drogowejm.in. w postaci otwartych danych na stronach internetowych. 

Ponadto uczestnicy przedstawili propozycje dotyczące uszczegółowienia kategoryzacji stosowanej w GPR 2025 o odrębną kategorię mikrobusów. Zwrócono również uwagę na podawanie w zestawieniach wynikowych danych o ruchu, zbieranych bezpośrednio na granicach kraju. Są to dane pozyskiwane ze Straży Granicznej. Rozważano również możliwość przeprowadzenia równoległych pomiarów prędkości na poszczególnych odcinkach pomiarowych GPR. 

Wkrótce kolejne spotkania i praca zespołu

Na spotkaniu ustalono, że do połowy maja, GDDKiA oczekuje od uczestników i interesariuszy zainteresowanych wykorzystaniem danych o natężeniu ruchu o doprecyzowania zgłoszeń i oczekiwań.

Jeszcze przed końcem maja odbędzie się kolejne spotkanie. 

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}