W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program budowy 100 obwodnic - sprawdzamy postęp prac

15.09.2021

Rada Ministrów przyjęła 13 kwietnia 2021 r. uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Na budowę, która będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego rząd przeznaczy 28 mld zł. GDDKiA odpowiedzialna za realizację programu prowadzi intensywne prace przygotowawcze dla 78 obwodnic. Trzynaście obwodnic jest już na etapie realizacji. Dla jednej obwodnicy trwa obecnie przetarg na projekt i budowę, a dla kolejnych ośmiu szukamy wykonawców dokumentacji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem stanu realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).

Na zdjęciu droga krajowa z pojazdami. W tle teren zabudowany.

Postęp prac

W realizacji jest trzynaście obwodnic o łącznej długości 106,9 km i wartości 1,8 mld zł. Są to obwodnice: Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie), Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie), Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie), Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie), Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie), Lipska w ciągu DK79 (woj. mazowieckie), Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie), Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie), Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie), Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie), Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie), Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie) oraz Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie). Dla obwodnic Smolajn i Brzezia zostały wydane już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i trwają tam roboty budowlane.

Obecnie ogłoszonych jest dziewięć postępowań przetargowych, z czego jedno na realizację około 3-kilometrowej obwodnicy Strykowa w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie).

Pozostałe osiem to przetargi na dokumentację dla zadań o łącznej długości nieco ponad 87 km. Są to m.in. przetarg na wykonanie Koncepcji programowej dla obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 (woj. pomorskie) czy przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy obwodnic Szczebrzeszyna i Zamościa w ciągu drogi krajowej 74 (woj. lubelskie).

W przygotowaniu mamy obecnie 78 zadań o łącznej długości nieco ponad 657 km. Cykl przygotowania inwestycji drogowej to proces złożony i długotrwały. Na tym etapie znajdują się między innymi obwodnica Nowego Targu w ciągu DK49 (woj. małopolskie) czy obwodnica Janowa Lubelskiego w ciągu DK74 (woj. lubelskie).

Sprawdź, na jakim etapie jest realizacja Programu budowy 100 obwodnic w poszczególnych województwach:

Jakie będą parametry przyszłych obwodnic

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).

Współpraca z samorządami

Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji całego procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Większość inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic jest na etapie przygotowania. Opracowywane są studia korytarzowe, STEŚ lub STEŚ-R.

Ważne jest także, aby dotrzeć z informacjami o przyszłej obwodnicy do lokalnych społeczności, do mieszkańców terenów, przez które może przebiegać przyszła obwodnica, co pozwoli sprawnie przygotować i przeprowadzić proces przygotowawczy.

Budowa obwodnicy musi mieć akceptację społeczną

Po to są etapy przygotowawcze, rozpatrywane i konsultowane różne warianty, aby uniknąć problemów w przyszłości, blokad, protestów, odwołań, petycji.

Jak wiemy z tym bywa różnie, a praktycznie każdy rozpatrywany wariant ma swoich zwolenników i przeciwników. Jedni chcą drogę bliżej swoich zabudowań, inni wręcz przeciwnie, dla jednych wystarczy wyprowadzenie ruchu z miasta dla innych dodatkowo uruchomienie stref inwestycyjnych. Często trudno jest pogodzić wszystkie interesy.

Ważne, aby argumenty merytoryczne i zdrowy rozsądek mierzony czynnikami ekonomiczno-społeczno-środowiskowymi były czynnikami decydującymi.

Pamiętajmy, że budowa nowej drogi, obwodnicy, zmienia krajobraz, ułatwia komunikację, daje możliwość rozwoju, ale dochodzą też negatywne skutki jej oddziaływania, jak chociażby  hałas często tam, gdzie wcześniej go nie było. Musimy też pamiętać, że wyprowadzony ruch znacznie poza daną miejscowość powoduje często, że życie w danej miejscowości zamiera.

Budowa nowej drogi, nie jest celem samym w sobie. Każda droga, to inwestycja, inwestycja, która ma ułatwić bezpieczną komunikację, co do zasady wyprowadzić ruch tranzytowy z zatłoczonych uliczek miast i miejscowości i dać możliwość rozwoju, szanując wszystkich w jednakowy sposób. Na tym musimy się skupić oraz zgodnie i odpowiedzialnie współpracować.

- Prowadzimy intensywne prace nad realizacją rządowego Programu Budowy 100 obwodnic. Przed nami kolejne umowy i ogłaszane przetargi. Każda kolejna obwodnica to większe bezpieczeństwo nie tylko kierowców ale i mieszkańców miejscowości. To również niższa emisja spalin i rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego. - powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA.

Cel

Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.

Załącznik do Uchwały nr 46/2021 Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 2021 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą ,,Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030'' zawiera również tzw. listę rezerwową, czyli listę zadań inwestycyjnych możliwych do realizacji w ramach PB100. Obwodnice te będą mogły być realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych oddawanych do ruchu. Ustalenie kolejności zadań kierowanych do realizacji z powyższego załącznika do Programu pozostaje w kompetencji ministra właściwego do spraw transportu. W momencie podjęcia takiej decyzji przez ministra, GDDKiA niezwłocznie opracuje Program Inwestycji (PI) i przystąpi do prac projektowych. Więcej informacji z pełną treścią uchwały i załącznik na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}