Przebudowa drogi ekspresowej S8 Wyszków - Białystok, odc. Wiśniewo - Jeżewo
Nazwa Projektu: Przebudowa drogi ekspresowej S8 Wyszków - Białystok, odc. Wiśniewo - Jeżewo
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0007/15
Data podpisania UoD: 09.10.2015 r.
Data podpisania Aneksu nr 1 UoD: 20.04.2018 r.
Data podpisania Aneksu nr 2 UoD: 06.03.2019 r.
Data podpisania Aneksu nr 3 UoD: 27.05.2020 r.
Data podpisania Aneksu nr 4 UoD: 29.03.2021 r.
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 30.06.2020 r.
Całkowita wartość projektu: 1 018 637 762,95 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 495 337 444,54 PLN
Strony internetowe projektu:
Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu jest przebudowa drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej S8 Wyszków - Białystok, na odcinku Wiśniewo - Jeżewo, od km 586+310 do km 615+960,85. Administracyjnie inwestycja położona jest w całości w województwie podlaskim. Przebieg przebudowywanej drogi ekspresowej S8 obejmuje powiat zambrowski (gmina Kołaki, gmina Rutki), powiat wysokomazowiecki (gmina Kobylin Borzymy) i powiat białostocki (gmina Zawady, miasto i gmina Tykocin). Długość przebudowanego odcinka drogi wynosi 29,65 km. Na całym odcinku przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu i obustronnymi pasami awaryjnymi.
Na etapie projektu budowlanego inwestycja została podzielona na 2 odcinki, dla których uzyskane zostały odrębne zezwolenia na realizację inwestycji drogowej:
- odcinek od obwodnicy Wiśniewa za obwodnicę Mężenina od km 586+310 do km 601+700,
- odcinek od obwodnicy Mężenina do Jeżewa od km 601+700 do km 615+960,85.
Inwestycja realizowana jest w systemie „Zbuduj”, w podziale na odcinki analogicznie jak na etapie przygotowania dokumentacji.
Główne cele projektu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej i międzynarodowej,
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej poza granice województwa podlaskiego, jak również poza granice państwa.