Przygotowujemy do budowy kolejne inwestycje
25.04.2022
W cyklu realizacji inwestycji drogowej najwięcej czasu pochłania nie sama budowa, ale skomplikowany proces prac przygotowawczych. Jego sprawne przeprowadzenie wymaga specjalistycznej wiedzy, współpracy wielu urzędów i instytucji, a także ogromnych nakładów finansowych. Dziś pracujemy nad przygotowaniem inwestycji, z których kierowcy skorzystają za kilka lat. Obecnie na etapie przygotowania w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu budowy 100 obwodnic znajduje się 167 zadań o łącznej długości blisko 2600 km. Nie możemy jednak zapominać o setkach mniejszych zadań, które również wymagają przygotowania.
Złożony proces
Rozpoczęcie robót budowlanych widać gołym okiem. Warto jednak pamiętać, że bez prac nad studiami korytarzowymi, studiami techniczno-ekonomiczno-środowiskowymi, koncepcjami programowymi czy projektami budowlanymi, etap realizacji inwestycji nigdy by nie ruszył.
Prace nad przygotowaniem inwestycji drogowej to proces wieloetapowy i bardzo złożony. Wymaga on ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi. Zaczynamy od studium korytarzowego, w trakcie którego ustalamy możliwe korytarze drogi i analizujemy, gdzie i dlaczego będziemy ją budować.
Określamy też, gdzie na pewno nie możemy budować, ponieważ realizowana inwestycja miałaby negatywny wpływ np. na środowisko naturalne. Na kolejnych etapach przygotowania inwestycji przechodzimy do bardziej szczegółowych rozwiązań, wskazywania optymalnych wariantów przebiegu drogi i uzyskiwania decyzji administracyjnych.
Jako inwestor jesteśmy zobligowani do poszukiwania rozwiązań akceptowalnych społecznie. Współpraca, transparentność oraz dobra komunikacja to kluczowe elementy procesu przygotowania inwestycji. Dlatego na etapie planowania drogi prowadzimy szeroką akcję informacyjną.
Podczas przygotowania inwestycji wydawana jest niezwykle istotna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Wydawana w postępowaniu administracyjnym, podczas którego prowadzone są konsultacje społeczne. W przypadku większości inwestycji drogowych realizowanych przez GDDKiA przed jej wydaniem przeprowadzana jest procedura oceny oddziaływania na środowisko, w ramach której m.in. weryfikowany jest sporządzony wcześniej raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Szerzej cykl przygotowania inwestycji drogowej opisywaliśmy już na naszej stronie.
Najważniejsze liczby
Obecnie na etapie przygotowania są 82 zadania o łącznej długości blisko 1820 km z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) oraz 85 obwodnic z Programu budowy 100 obwodnic (PB100) o łącznej długości ok. 744 km. Jak już wspomnieliśmy, oprócz zadań dotyczących budowy nowych dróg przygotowujemy również setki, a nawet tysiące mniejszych zadań. Etap przygotowania dotyczy również rozbudowy dróg, modernizacji i podniesienia m.in. nośności do 11,5 t/oś.
W przygotowaniu są również zadania, które będziemy realizować w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Budowa chodników, nowych przejść dla pieszych czy doświetlenie tych istniejących, sygnalizacje świetlne - te wszystkie inwestycje również potrzebują prac przygotowawczych i decyzji administracyjnych.
Przegląd zadań, które przygotowujemy
Jak wygląda przygotowanie odcinków dróg w ramach PBDK, PB100 i zadań na sieci na terenie poszczególnych województw? Dowiesz się więcej, klikając w poszczególne linki:
- województwo dolnośląskie
- województwo kujawsko-pomorskie
- województwo lubelskie
- województwo lubuskie
- województwo łódzkie
- województwo małopolskie
- województwo mazowieckie
- województwo opolskie
- województwo podkarpackie
- województwo podlaskie
- województwo pomorskie
- województwo śląskie
- województwo świętokrzyskie
- województwo warmińsko-mazurskie
- województwo wielkopolskie
- województwo zachodniopomorskie