Przygotowujemy południową obwodnicę Nowego Targu
17.04.2023
Złożyliśmy do burmistrza Nowego Targu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla południowej obwodnicy Nowego Targu. Nowa trasa połączy budowany na DK47 węzeł Nowy Targ Południe z DK49. Ułatwi dojazd do Białki Tatrzańskiej, Bukowiny Tatrzańskiej, Jurgowa i przejścia granicznego ze Słowacją. We wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) jako preferowany wskazaliśmy wariant nr 3, a dwa pozostałe są rozwiązaniami alternatywnymi. Długość proponowanej obwodnicy, w zależności od wariantu wynosi od 4,13 km do 4,53 km. Zgodnie z przepisami to organ wydający decyzję zdecyduje, która opcja zostanie skierowana do dalszych prac projektowych i realizacji.
Wariant preferowany
Najkorzystniejszy wariant, biorąc pod uwagę kwestie społeczne, środowiskowe, techniczne i ekonomiczne, ma długość 4,53 km. Wykorzystuje korytarz zostawiony przez miasto Nowy Targ w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Zaplanowano dwujezdniową drogę, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas będzie miał 3,5 m szerokości. Pomiędzy jezdniami przewidujemy pas rozdziału szerokości 3 m. Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).
Trasa rozpoczynać się będzie na węźle Nowy Targ Południe i biec początkowo estakadą w kierunku wschodnim, a następnie północnowschodnim wzdłuż brzegu rzeki Biały Dunajec. Pod estakadą powstanie połączone z ul. Szaflarską rondo, które zapewni wjazd i zjazd na obwodnicę kierowcom podróżującym na trasie Zakopane - Krościenko nad Dunajcem. Projektowana przez miasto Nowy Targ ul. Sikorskiego będzie połączona z rondem przy ul. Szaflarskiej, dzięki czemu również zyska dostęp do obwodnicy.
Żeby zminimalizować oddziaływanie nowej drogi na Nowotarską Strefę Relaksu zostanie zbudowany mur oporowy, co pozwoli zmniejszyć pas terenu niezbędny do poprowadzenia tego odcinka. Zostaną również wybudowane ekrany akustyczne.
W dalszej części obwodnicy, na północ od istniejącej kładki pieszo-rowerowej, powstanie most nad Białym Dunajcem, następnie trasa połączy się z istniejącą DK49 ok. 300 metrów na północ od Zakładu Gospodarowania Odpadami. W tym miejscu powstanie rondo. Dalej droga biec będzie na południe, w obecnym śladzie DK49, do ronda na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 969 (obwodnica Waksmundu). Ten odcinek zostanie rozbudowany do dwóch jezdni, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Wzdłuż nowej trasy powstaną nowe drogi zapewniające komunikację dla tego obszaru. W ramach inwestycji będziemy dbać także o zachowanie ciągłości przebiegu ścieżek rowerowych i narciarskich tras biegowych. Zaplanowano budowę przejść dla średnich i małych zwierząt. Przebudujemy również fragment ul. Lotników.
Kolejne kroki
Po uzyskaniu DŚU będziemy przygotowywać Koncepcję programową obwodnicy Nowego Targu. W jej ramach będziemy prowadzić m.in. badania geologiczne terenu. Następnie planujemy ogłoszenie przetargu na wykonanie tej inwestycji w formule Projektuj i buduj. Przewidywany czas realizacji to lata 2025-2029.
100 obwodnic
Obwodnica Nowego Targu jest przygotowywana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W całej Polsce powstanie 100 nowych dróg o łącznej długości ok. 820 km. Na ich przygotowanie i budowę Rada Ministrów zaplanowała ok. 28 miliardów zł. W Małopolsce ma powstać siedem obwodnic: Chrzanowa i Trzebini, Nowego Targu, Piwnicznej-Zdroju, Tarnowa, Wadowic, Makowa Podhalańskiego i Limanowej. Szczegółowe informacje dotyczące programu znajdują się na stronie.