Razem dla rozwoju innowacji drogowych. Umowy podpisane!
13.10.2023
Na przełomie sierpnia i września 2023 r. zawarliśmy umowy na wykonanie i realizację projektów badawczych w obszarze drogownictwa. To efekt kontynuacji współpracy Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia, którego celem jest wsparcie badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa.
Podpisane umowy dotyczą projektów w obszarze drogownictwa realizowanych przez wykonawców wyłonionych po przeprowadzeniu II konkursu Rozwój Innowacji Drogowych.
Zagadnienia badawcze, które będą realizowane w ramach podpisanych umów to:
- Diagnostyka sprężonych oraz cięgnowych drogowych obiektów inżynierskich, z uwzględnieniem doboru systemów monitoringu
Okres realizacji: 18 miesięcy
Wartość projektu: 1 679 562,5 zł - Kompleksowy system pozyskiwania, magazynowania i dystrybucji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych z wykorzystaniem infrastruktury zlokalizowanej w pasie drogowy
Okres realizacji: 24 miesiące
Wartość projektu: 2 377 160 zł - Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych
Okres realizacji: 18 miesięcy
Wartość projektu: 1 685 000 zł - Opracowanie wytycznych powtórnego wykorzystania destruktu asfaltowego z warstw SMA do nowych warstw ścieralnych układanych w tej samej technologii
Okres realizacji: 18 miesięcy
Wartość projektu: 1 625 302,5 zł - Innowacyjne metody redukcji hałasu drogowego i zasady ich stosowania
Okres realizacji: 24 miesiące
Wartość projektu: 2 399 40,13 zł - Wzorcowa metoda oceny inwestycji drogowej na etapie STEŚ uwzględniająca zasady zrównoważonego rozwoju w całym cyklu życia drogi
Okres realizacji: 18 miesięcy
Wartość projektu: 1 697 245 zł
Rozwój Innowacji Drogowych. Dlaczego to robimy?
Nowoczesna infrastruktura drogowa i sprawny system transportowy to warunki konieczne do zapewnienia nie tylko zrównoważonego rozwoju gospodarczego kraju, ale też zagwarantowania jego mieszkańcom dostępu do usług i produktów. Nic więc dziwnego, że inwestycje w projekty w tym obszarze realizowane są na całym świecie. Również na polskich uczelniach i w jednostkach naukowych rodzą się doskonałe pomysły oraz rozwiązania w zakresie budowy nowych dróg, a także utrzymania istniejącej infrastruktury drogowej.
Pokazała to pierwsza – rozpoczęta w 2015 roku – edycja konkursu pn. RID, organizowanego w ramach Wspólnego przedsięwzięcia NCBR i GDDKiA, w ramach której powstały rozwiązania m.in. pozwalające na obliczanie przepustowości i ocenę warunków dla dróg poza miastami, prognozujące ruch drogowy z uwzględnieniem innych środków transportu czy dobierające dopuszczalne prędkości ruchu na drogach.
Głównym celem Wspólnego Przedsięwzięcia NCBR-GDDKiA jest poprawa efektywności zarządzania planowaną, przygotowywaną, realizowaną oraz istniejącą siecią drogową w Polsce w perspektywie do 2030 roku. Aby cel ten osiągnąć konieczny jest nie tylko wzrost liczby projektów innowacyjnych w obszarze drogownictwa, ale też zwiększenie aktywności jednostek naukowych w pracach B+R, ukierunkowanych na potrzeby tego sektora.
Dla kogo konkurs?
Do konkursu mogły przystąpić jednostki naukowe lub konsorcja składające się wyłącznie z takich jednostek. W skład konsorcjum mogło wejść nie więcej niż pięć podmiotów.
Zakres tematyczny i finansowanie
W ramach przedsięwzięcia RID planowane jest wdrożenie wyników projektów badawczych z zakresu efektywności systemu zarządzania ruchem, w tym opracowanie normatywów i standardów planowania, projektowania, technologii oraz budowy i eksploatacji dróg w Polsce. Na ten cel w ramach II konkursu przeznaczonych zostanie 11,6 mln zł, z czego 5,8 mln zł zapewni NCBR i 5,8 mln zł GDDKiA. O środki te mogą starać się jednostki naukowe wnioskujące o granty samodzielnie lub w składających się maksymalnie z 5 podmiotów konsorcjach.
W ramach II konkursu finansowaniem objęte są zarówno badania podstawowe (maks. do 10% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu), jak i badania przemysłowe oraz eksperymentalne prace rozwojowe. Obligatoryjnym elementem projektu są badania przemysłowe albo eksperymentalne prace rozwojowe.
Materiały
RID - Opis projektów i efektów, które osiągniemy po ich wprowadzeniuOpis_projektów_i_efektów,_które_osiągniemy_po_ich_wprowadzeniu.pdf 0.14MB