Realizujemy blisko 1620 km nowych dróg
14.10.2024
Prace budowlane to ostatni etap wieloletniego cyklu przygotowania i realizacji inwestycji drogowej. To właśnie wtedy opracowywane wcześniej analizy, dokumenty i projekty zaczynają nabierać konkretnego kształtu. Dlatego też proces budowy danej drogi zazwyczaj spotyka się z dużym zainteresowaniem.
Obecnie w realizacji mamy 101 zadań z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) o łącznej długości 1443,4 km i wartości blisko 60 mld zł. Na tym etapie znajdują się również 22 inwestycje z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o łącznej długości 176,2 km i wartości ok. 3,2 mld zł.
Umowy podpisane na realizację w 2024 r.
Od początku roku, zgodnie z założonym planem, sukcesywnie podpisujemy kolejne umowy na realizację nowych odcinków dróg krajowych. Od początku roku podpisaliśmy 33 umowy na zadania o łącznej długości blisko 430 km i wartości nieco ponad 16 mld zł. Większość z umów zawartych od początku roku (dokładnie 25) dotyczy dróg ekspresowych o łącznej długości blisko 380 km i wartości ponad 15 mld zł. Pozostałe osiem to inwestycje w obwodnice o długości ponad 53 km i wartości blisko 1,2 mld zł. Liczba podpisanych umów jeszcze wzrośnie przed końcem roku.
Przegląd naszych inwestycji
Jak wygląda realizacja odcinków dróg na terenie poszczególnych województw? Przeczytasz, klikając w poszczególne linki:
- województwo dolnośląskie
- województwo kujawsko-pomorskie
- województwo lubelskie
- województwo lubuskie
- województwo łódzkie
- województwo małopolskie
- województwo mazowieckie
- województwo opolskie
- województwo podkarpackie
- województwo podlaskie
- województwo pomorskie
- województwo śląskie
- województwo świętokrzyskie
- województwo warmińsko-mazurskie
- województwo wielkopolskie
- województwo zachodniopomorskie
Nie powiedzieliśmy ostatniego słowa!
Z początkiem września podsumowaliśmy realizację naszych wakacyjnych planów. Zapowiadaliśmy wówczas pracowitą, ale i owocną jesień. Kolejne etapy poszczególnych inwestycji to pozytywne informacje nie tylko dla kierowców, ale również dla branży.
16 września ogłosiliśmy przetarg na realizację obwodnicy Jasła w ciągu DK73 w woj. podkarpackim.
25 września ogłosiliśmy przetarg na trzy nowe inwestycje drogowe w rejonie Szczecina: II etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 (nowy węzeł Szczecin Zachód na autostradzie A6), obwodnicę Kołbaskowa w ciągu DK13 oraz budowę infrastruktury drogowej na granicznym odcinku A6.
Będąc przy woj. zachodniopomorskim, wykonaliśmy kluczowy krok dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS). Otóż 30 września złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 48,9 km, z tunelem pod Odrą o długości 5 km, który po wybudowaniu będzie najdłuższym takim obiektem w Polsce.
Kolejny przetarg ogłoszony 25 września to realizacja 30 kilometrów drogi ekspresowej S11 Ostrów Wielkopolski – Kępno w woj. wielkopolskim.
30 września miało miejsce ważne wydarzenie dla mieszkańców Łomży w woj. mazowieckim oraz pozostałych użytkowników dróg. Udostępniliśmy kierowcom jedną jezdnię obwodnicy Łomży. W ten sposób cała droga ekspresowa S61 jest przejezdna, a z centrum miasta wyprowadzony został uciążliwy tranzyt. Obwodnica Łomży w standardzie dwujezdniowej „eski” będzie gotowa w III kwartale przyszłego roku.
1 października z kolei otworzyliśmy przetargiem na realizację obwodnicy Kamionnej w ciągu drogi krajowej nr 24.
2 października podpisaliśmy umowę na wykonanie szczegółowej dokumentacji projektowej dla 13 km S7 pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej w Warszawie. To ostatni główny wyjazd ze stolicy, który nie ma jeszcze statusu drogi szybkiego ruchu.
10 października podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę niespełna 19 km drogi ekspresowej S17 od węzła Krasnystaw Północ do węzła Izbica. To szósty z dziewięciu odcinków pomiędzy Piaskami i Hrebennem, który przeszedł do realizacji.
Z kolei 11 października podpisaliśmy umowę na budowę obwodnic Kroczyc w ciągu DK78 w woj. śląskim. Nową obwodnicą, która będzie przedłużeniem trasy omijającej Porębę i Zawiercie, powinniśmy przejechać w kwietniu 2027 r.
Równie optymistycznie patrzymy na końcówkę roku. Przed nami jeszcze nie tylko ponad 2 miesiące sezonu budowlanego, ale również prace przybliżające nas do ogłoszenia kolejnych przetargów, podpisania nowych umów i otrzymania niezbędnych decyzji administracyjnych.