Rok pełen wyzwań - nowe drogi, umowy, przetargi i poprawa bezpieczeństwa
20.12.2024
5200 km dróg szybkiego ruchu, które przekroczymy już w najbliższy poniedziałek, podpisane umowy i ogłoszone przetargi na kolejne kilometry dróg. 2024 rok jest dla nas czasem pełnym wyzwań i wytężonej pracy, m.in. na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ostatni kwartał tego roku to także prace związane z naprawą zniszczeń po wrześniowej powodzi. Przedstawiamy podsumowanie głównych działań, które zrealizowaliśmy w mijającym roku. Uchylamy też rąbka tajemnicy, jeśli chodzi o nasze przyszłoroczne plany.
Kluczowe trasy dostępne dla kierowców
Na koniec 2024 r. kierowcy będą korzystać z ponad 5200 km dróg szybkiego ruchu, w tym blisko 1885 km autostrad i niemal 3321 km dróg ekspresowych. Ten wynik osiągniemy już w najbliższy poniedziałek (23 grudnia), gdy oddamy do ruchu ponad 12 km drogi ekspresowej S52, czyli Północnej Obwodnicy Krakowa, oraz ponad 13-kilometrowy odcinek S7 Widoma – Kraków. Tym samym Warszawa i Kraków uzyskają bezpośrednie, ekspresowe połączenie drogowe. Wliczając te dwa fragmenty dróg ekspresowych w woj. małopolskim, 2024 rok zakończymy z wynikiem 18 oddanych odcinków o łącznej długości niemal 156 km.
Składa się na to 35,5 km autostrad, 87,7 km dróg ekspresowych oraz 32,7 km dróg krajowych oraz obwodnic:
- A2 Kałuszyn – Groszki
- A2 Groszki – Siedlce Zachód
- A2 Siedlce Zachód – Siedlce Południe
- S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza
- S3 Bolków – Kamienna Góra Północ
- S6 obwodnica Koszalina
- S7 Miechów – Szczepanowice
- S7 Widoma – Kraków (odcinek zostanie otwarty 23 grudnia)
- S16 Borki Wielkie – Mrągowo
- S52 Północna Obwodnicy Krakowa (odcinek zostanie otwarty 23 grudnia)
- S61 Łomża Zachód – Kolno (pierwsza jezdnia)
- DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
- DK11 rondo Janiska – Kołobrzeg Wschód
- DK31 obwodnica Gryfina
- DK32 obwodnica Strykowa
- DK44 obwodnica Oświęcimia
- DK47 Rdzawka – Nowy Targ
- DK72 obwodnica Grzymiszewa
Umowy i przetargi na kolejne kilometry dróg
Mijający rok był również niezwykle intensywny pod kątem prac nad inwestycjami, z których kierowcy skorzystają dopiero w kolejnych latach. Podpisaliśmy 36 umów na odcinki o długości 456,5 km i wartości prawie 19 mld zł. 27 umów dotyczy dróg ekspresowych o długości 395,6 km i wartości blisko 17,5 mld zł. 9 umów podpisaliśmy na realizację obwodnic o długości 60,9 km i wartości ponad 1,4 mld zł.
Ogłosiliśmy też przetargi na realizację 28 odcinków o długości niemal 289 km. Obejmują one 7 odcinków dróg szybkiego ruchu (fragment autostrady A2 i sześć odcinków dróg ekspresowych S6, S10 i S11) o długości ponad 93 km. Ogłosiliśmy też przetargi na 19 obwodnic lub rozbudów o łącznej długości ok. 169 km i 2 odcinki strategicznej drogi krajowej do elektrowni jądrowej o łącznej długości ponad 26 km.
Więcej niż zakładaliśmy
Warto podkreślić, że w 2024 r. udało się nam zrealizować szereg działań, które nie były ujęte w tegorocznym planie. Oddanie do ruchu autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód pierwotnie było planowane na wiosnę 2025 r. 17 grudnia br. ogłosiliśmy przetargi na realizację trzech odcinków drogi ekspresowej S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Dwa z nich planowaliśmy „warunkowo”, a trzeci (obejmujący najdłuższy tunel w Polsce o długości 5 km) nie był w ogóle planowany na ten rok. W planach nie były też ujęte wspomniane już dwa przetargi na nową drogę krajową do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce.
Plan przetargów na ten rok zrealizowaliśmy więc w 125 proc.!
Odbudowa po powodzi
Podczas powodzi, która we wrześniu nawiedziła południową Polskę, uszkodzona została również infrastruktura drogowa. GDDKiA prowadzi intensywne prace związane z jej odbudową. Do wykonania mamy łącznie 532 zadania o szacunkowej wartości ponad 500 mln zł. Zdecydowaną większość stanowią zadania utrzymaniowe. Dotyczą one m.in. oczyszczania nawierzchni, rowów i przepustów, udrażniania studzienek i kratek ściekowych czy naprawy skarp i nasypów. Odnawiamy również zniszczone oznakowanie i odbudowujemy chodniki. Do końca roku planujemy zakończyć 347 takich zadań. W planie jest również 19 długofalowych zadań inwestycyjnych, związanych z odbudową lub przebudową zniszczonej infrastruktury.
Podczas powodzi, najwięcej zniszczeń infrastruktury dróg krajowych odnotowaliśmy w woj. opolskim. Od początku naszym priorytetem było przywrócenie tam przejezdności na kluczowych trasach. Do tej pory udostępniliśmy kierowcom i pieszym tymczasowy most w Głuchołazach w ciągu DK40 oraz przywróciliśmy ruch pełnym przekrojem na DK94 w Skorogoszczy. Na drodze krajowej nr 45 w m. Krapkowice, gdzie uszkodzone zostały dwa mosty, trwa obecnie budowa przyczółków pod most tymczasowy.
Poprawa bezpieczeństwa
W 2024 r. ogłosiliśmy 89 przetargów na prace związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Ich łączna wartość to niemal 400 mln zł. Inwestycje będą realizowane w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID).
W tym roku zakończyliśmy realizację 269 zadań z PBID o łącznej wartości 650 mln zł. Obejmują one m.in. budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych, zatok autobusowych czy azyli. Najwięcej zadań dotyczy doświetleń przejść dla pieszych, dzięki czemu korzystające z nich osoby są lepiej widoczne dla kierujących. W 2024 r. doświetliliśmy 3830 przejść, a od startu Programu jest to już łącznie 7258 miejsc.
O bezpieczeństwo użytkowników dróg dbamy w wielu różnych obszarach. Za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym jego dokładne odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca. Spadające z dachów ciężarówek śnieg i lód mogą powodować uszkodzenia innych pojazdów, a nawet doprowadzić do wypadku. Do ich usunięcia można wykorzystywać m.in. specjalne rampy czy dmuchawy. Obecnie na MOP-ach dostępnych jest 13 urządzeń do odśnieżania. Osiem z nich udostępniliśmy kierowcom od początku tego roku. Planujemy, że w przyszłym roku powstanie kolejnych ok. 10 ramp, a do końca 2026 roku infrastruktura do odśnieżania pojazdów ciężarowych rozwinie się do ponad 70 urządzeń.
Co planujemy w przyszłym roku
Mijający rok obfitował w istotne wydarzenia, ale kolejny zapowiada się niezwykle intensywnie. W 2025 r. planujemy udostępnić blisko 400 km nowych dróg. Wśród nich będzie m.in. ponad 67 km autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską, blisko 37 km drogi ekspresowej S1, Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej w ciągu S7 wraz z obwodnicą Żukowa (38,5 km), a także kilkanaście mniejszych obwodnic (w tym Opatowa, Suchowoli czy Wąchocka).
Planujemy też ogłosić przetargi na co najmniej 330 km dróg. Będą to m.in. rozbudowa autostrady A2 Łódź – Warszawa, dwa brakujące odcinki drogi ekspresowej S17 między Lublinem a Hrebennem, a także odcinki S19 Via Carpatia na terenie woj. mazowieckiego.
30 grudnia br. zaprezentujemy szczegółowe informacje na temat odcinków dróg, które udostępnimy kierowcom w 2025 r., oraz przetargów, które planujemy w tym czasie ogłosić.