W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rok pełen wyzwań - nowe drogi, umowy, przetargi i poprawa bezpieczeństwa

20.12.2024

5200 km dróg szybkiego ruchu, które przekroczymy już w najbliższy poniedziałek, podpisane umowy i ogłoszone przetargi na kolejne kilometry dróg. 2024 rok jest dla nas czasem pełnym wyzwań i wytężonej pracy, m.in. na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ostatni kwartał tego roku to także prace związane z naprawą zniszczeń po wrześniowej powodzi. Przedstawiamy podsumowanie głównych działań, które zrealizowaliśmy w mijającym roku. Uchylamy też rąbka tajemnicy, jeśli chodzi o nasze przyszłoroczne plany.

Zdjęcie przedstawia szeroką autostradę z kilkoma pasami ruchu w obu kierunkach. Na lewym pasie widoczna jest ciężarówka, a na prawym pasie, w oddali, znajduje się samochód osobowy. Tło stanowi las oraz zachodzące słońce, które tworzy piękne, złote światło na niebie pokrytym chmurami. Po obu stronach autostrady znajdują się barierki ochronne oraz ekrany dźwiękochłonne.

Kluczowe trasy dostępne dla kierowców

Na koniec 2024 r. kierowcy będą korzystać z ponad 5200 km dróg szybkiego ruchu, w tym blisko 1885 km autostrad i niemal 3321 km dróg ekspresowych. Ten wynik osiągniemy już w najbliższy poniedziałek (23 grudnia), gdy oddamy do ruchu ponad 12 km drogi ekspresowej S52, czyli Północnej Obwodnicy Krakowa, oraz ponad 13-kilometrowy odcinek S7 Widoma – Kraków. Tym samym Warszawa i Kraków uzyskają bezpośrednie, ekspresowe połączenie drogowe. Wliczając te dwa fragmenty dróg ekspresowych w woj. małopolskim, 2024 rok zakończymy z wynikiem 18 oddanych odcinków o łącznej długości niemal 156 km.

Składa się na to 35,5 km autostrad, 87,7 km dróg ekspresowych oraz 32,7 km dróg krajowych oraz obwodnic: 

  • A2 Kałuszyn – Groszki 
  • A2 Groszki – Siedlce Zachód 
  • A2 Siedlce Zachód – Siedlce Południe 
  • S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza  
  • S3 Bolków – Kamienna Góra Północ  
  • S6 obwodnica Koszalina 
  • S7 Miechów – Szczepanowice 
  • S7 Widoma – Kraków (odcinek zostanie otwarty 23 grudnia) 
  • S16 Borki Wielkie – Mrągowo 
  • S52 Północna Obwodnicy Krakowa (odcinek zostanie otwarty 23 grudnia) 
  • S61 Łomża Zachód – Kolno (pierwsza jezdnia) 
  • DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego 
  • DK11 rondo Janiska – Kołobrzeg Wschód 
  • DK31 obwodnica Gryfina 
  • DK32 obwodnica Strykowa 
  • DK44 obwodnica Oświęcimia 
  • DK47 Rdzawka – Nowy Targ 
  • DK72 obwodnica Grzymiszewa 

Umowy i przetargi na kolejne kilometry dróg

Mijający rok był również niezwykle intensywny pod kątem prac nad inwestycjami, z których kierowcy skorzystają dopiero w kolejnych latach. Podpisaliśmy 36 umów na odcinki o długości 456,5 km i wartości prawie 19 mld zł. 27 umów dotyczy dróg ekspresowych o długości 395,6 km i wartości blisko 17,5 mld zł. 9 umów podpisaliśmy na realizację obwodnic o długości 60,9 km i wartości ponad 1,4 mld zł. 

Ogłosiliśmy też przetargi na realizację 28 odcinków o długości niemal 289 km. Obejmują one 7 odcinków dróg szybkiego ruchu (fragment autostrady A2 i sześć odcinków dróg ekspresowych S6, S10 i S11) o długości ponad 93 km. Ogłosiliśmy też przetargi na 19 obwodnic lub rozbudów o łącznej długości ok. 169 km i 2 odcinki strategicznej drogi krajowej do elektrowni jądrowej o łącznej długości ponad 26 km. 

Więcej niż zakładaliśmy

Warto podkreślić, że w 2024 r. udało się nam zrealizować szereg działań, które nie były ujęte w tegorocznym planie. Oddanie do ruchu autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód pierwotnie było planowane na wiosnę 2025 r. 17 grudnia br. ogłosiliśmy przetargi na realizację trzech odcinków drogi ekspresowej S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Dwa z nich planowaliśmy „warunkowo”, a trzeci (obejmujący najdłuższy tunel w Polsce o długości 5 km) nie był w ogóle planowany na ten rok. W planach nie były też ujęte wspomniane już dwa przetargi na nową drogę krajową do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce.

Plan przetargów na ten rok zrealizowaliśmy więc w 125 proc.! 

Odbudowa po powodzi

Podczas powodzi, która we wrześniu nawiedziła południową Polskę, uszkodzona została również infrastruktura drogowa. GDDKiA prowadzi intensywne prace związane z jej odbudową. Do wykonania mamy łącznie 532 zadania o szacunkowej wartości ponad 500 mln zł. Zdecydowaną większość stanowią zadania utrzymaniowe. Dotyczą one m.in. oczyszczania nawierzchni, rowów i przepustów, udrażniania studzienek i kratek ściekowych czy naprawy skarp i nasypów. Odnawiamy również zniszczone oznakowanie i odbudowujemy chodniki. Do końca roku planujemy zakończyć 347 takich zadań. W planie jest również 19 długofalowych zadań inwestycyjnych, związanych z odbudową lub przebudową zniszczonej infrastruktury. 

Podczas powodzi, najwięcej zniszczeń infrastruktury dróg krajowych odnotowaliśmy w woj. opolskim. Od początku naszym priorytetem było przywrócenie tam przejezdności na kluczowych trasach. Do tej pory udostępniliśmy kierowcom i pieszym tymczasowy most w Głuchołazach w ciągu DK40 oraz przywróciliśmy ruch pełnym przekrojem na DK94 w Skorogoszczy. Na drodze krajowej nr 45 w m. Krapkowice, gdzie uszkodzone zostały dwa mosty, trwa obecnie budowa przyczółków pod most tymczasowy.  

Poprawa bezpieczeństwa

W 2024 r. ogłosiliśmy 89 przetargów na prace związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Ich łączna wartość to niemal 400 mln zł. Inwestycje będą realizowane w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID). 

W tym roku zakończyliśmy realizację 269 zadań z PBID o łącznej wartości 650 mln zł. Obejmują one m.in. budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych, zatok autobusowych czy azyli. Najwięcej zadań dotyczy doświetleń przejść dla pieszych, dzięki czemu korzystające z nich osoby są lepiej widoczne dla kierujących. W 2024 r. doświetliliśmy 3830 przejść, a od startu Programu jest to już łącznie 7258 miejsc. 

O bezpieczeństwo użytkowników dróg dbamy w wielu różnych obszarach. Za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym jego dokładne odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca. Spadające z dachów ciężarówek śnieg i lód mogą powodować uszkodzenia innych pojazdów, a nawet doprowadzić do wypadku. Do ich usunięcia można wykorzystywać m.in. specjalne rampy czy dmuchawy. Obecnie na MOP-ach dostępnych jest 13 urządzeń do odśnieżania. Osiem z nich udostępniliśmy kierowcom od początku tego roku. Planujemy, że w przyszłym roku powstanie kolejnych ok. 10 ramp, a do końca 2026 roku infrastruktura do odśnieżania pojazdów ciężarowych rozwinie się do ponad 70 urządzeń.  

Co planujemy w przyszłym roku

Mijający rok obfitował w istotne wydarzenia, ale kolejny zapowiada się niezwykle intensywnie. W 2025 r. planujemy udostępnić blisko 400 km nowych dróg. Wśród nich będzie m.in. ponad 67 km autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską, blisko 37 km drogi ekspresowej S1, Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej w ciągu S7 wraz z obwodnicą Żukowa (38,5 km), a także kilkanaście mniejszych obwodnic (w tym Opatowa, Suchowoli czy Wąchocka).  

Planujemy też ogłosić przetargi na co najmniej 330 km dróg. Będą to m.in. rozbudowa autostrady A2 Łódź – Warszawa, dwa brakujące odcinki drogi ekspresowej S17 między Lublinem a Hrebennem, a także odcinki S19 Via Carpatia na terenie woj. mazowieckiego. 

30 grudnia br. zaprezentujemy szczegółowe informacje na temat odcinków dróg, które udostępnimy kierowcom w 2025 r., oraz przetargów, które planujemy w tym czasie ogłosić. 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}