Rozbudowa drogi S3/A6 odc. w. Kijewo – w. Rzęśnica
Nazwa Projektu: Rozbudowa drogi S3/A6 odc. w. Kijewo – w. Rzęśnica
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0056/19
Data podpisania UoD: 29.03.2021
Data podpisania Aneksu nr 1 do Umowy o Dofinansowanie: 08.09.2023
Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2022
Całkowita wartość projektu: 216 309 811,47 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 109 761 970,15 PLN
Opis inwestycji:
Przedmiotowy Projekt, obejmuje rozbudowę drogi S3/A6 na odcinku od węzła Kijewo do węzła Rzęśnica (bez węzła) o długości 5,20 km, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T. Administracyjnie inwestycja zlokalizowana jest w północno zachodniej części Polski i przebiega przez obszar województwa zachodniopomorskiego w powiecie Szczecińskim oraz Goleniowskim, na terenie gminy Szczecin oraz Goleniów.
Przedmiotowy Projekt, składa się z następujących zadań, realizowanych jako osobne odcinki:
• „Rozbudowa węzła Kijewo” – kilometraż odcinka 92+500,00 - 94+190,74, inwestycja jest realizowana w systemie P&B;
• „Węzeł Kijewo /bez węzła/-Dąbie-węzeł Rzęśnica /bez węzła/” – kilometraż odcinka 86+096,40 – 89+571,00, inwestycja jest realizowana w systemie B.
Na całym odcinku przedmiotowej inwestycji przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu. Przeprojektowany, w ramach przedmiotowej inwestycji, węzeł drogowy, umożliwi bezpieczniejszą komunikację i lepsze rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg serwisowych.
Główne cele projektu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka autostrady stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- odciążenie miasta od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „A”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa zachodniopomorskiego jak również poza granice państwa.