W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozwój Innowacji Drogowych

Rozwój Innowacji Drogownictwa to nazwa wspólnego przedsięwzięcia Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju polegającego na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa, które jest realizowane na podstawie porozumienia intencyjnego i dwustronnej umowy ramowej.

Logo konkursu w ramach wspólnego przedsięwzięcia NCBiR i GDDKiA

Rozwój Innowacji Drogowych. Dlaczego to robimy?

Nowoczesna infrastruktura drogowa i sprawny system transportowy to warunki konieczne do zapewnienia nie tylko zrównoważonego rozwoju gospodarczego kraju, ale też zagwarantowania jego mieszkańcom dostępu do usług i produktów. Nic więc dziwnego, że inwestycje w projekty w tym obszarze realizowane są na całym świecie. Również na polskich uczelniach i w jednostkach naukowych rodzą się doskonałe pomysły oraz rozwiązania w zakresie budowy nowych dróg, a także utrzymania istniejącej infrastruktury drogowej.  

RID pozwolił na wyłonienie wykonawców na realizację prac naukowo badawczych i rozwojowych w obszarze drogownictwa dla zagadnień, w których nie ma gotowych rozwiązań.

Regulamin konkursu RID w I i II edycji określił zasady wyłaniania wykonawców poszczególnych projektów badawczych, dokumenty programowe w tym umowy ramowe i wszelkie niezbędne załączniki oraz kryteria oceny.

NCBiR dofinansowuje wykonawców w ramach swoich ustawowych zadań, GDDKiA finansuje 50% wartości netto plus od tej części pokrywa podatek VAT z projektu, wypłacając wykonawcom wynagrodzenie  za osiągniecie poszczególnych etapów. GDDKiA po zakończeniu prac nabywa licencje do otrzymanych w trakcie realizacji projektów RID wyników i przedmiotu projektu badawczego wraz z prawami zależnymi - niewyłączną i nieograniczoną w czasie i przestrzeni.

Cel

Celem przedsięwzięcia pn. Rozwój Innowacji Drogowych, zwanych „RID” jest zrealizowanie i wdrożenie wyników projektów badawczych z zakresu:

  1. poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  2. efektywności systemu zarządzania ruchem, a także
  3. opracowywanie optymalnych norm i standardów planowania, projektowania, technologii oraz budowy i eksploatacji dróg w Polsce.

Przedsięwzięcie pn. RID ukierunkowane jest na wsparcie badań, które mogą być wykorzystane do rozwoju i unowocześnienia procesów realizowanych w działalności podstawowej GDDKiA, którą to zgodnie z ustawą o drogach publicznych jest m.in. rozwój sieci drogowej oraz utrzymanie i rozbudowa istniejących dróg krajowych. 

Realizacja wspólnego przedsięwzięcia RID przyczynia się do rozwoju modeli oraz technologii przydatnych w projektowaniu konstrukcji nawierzchni i metod prognozowania ich trwałości, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, unowocześniania narzędzi służących ocenie sprawności i niezawodności sieci drogowej, a także powstania nowych rozwiązań zapewniających efektywne sposoby ochrony otoczenia dróg oraz kształtowania zagospodarowania w ich pobliżu.

W konsekwencji, wdrożenie rozwiązań wypracowanych w ramach wyłonionych w konkursach projektów spowoduje, że w procesie planowania, przygotowania, budowy i utrzymania dróg i infrastruktury drogowej dostępne będą nowoczesne i bardziej efektywne i ekonomiczne modele. Powstająca i istniejąca sieć drogowa będzie budowana i utrzymywana w oparciu o przejrzyste, nowoczesne i ekonomiczne technologie i modele.

Dla osiągniecia ww. celu głównego przyjęto, w ramach RID, dwa cele szczegółowe tj.:

  1. wzrost innowacji w obszarze drogownictwa;
  2. wzrost aktywności jednostek naukowych w realizacji prac B+R ukierunkowanych na potrzeby drogownictwa.
     

Przedsięwzięcie obejmuje następujące obszary tematyczne

RID obejmuje poniżej wskazane obszary tematyczne wskazane przez GDDKiA i dotyczące dróg publicznych, dla których nie ma dostępnych analitycznych opracowań omawiających kompleksowo prezentowaną problematykę:

  1. Technologia budowy oraz remontu dróg i obiektów inżynierskich
  2. Przygotowanie i realizacja inwestycji drogowych w oparciu o najefektywniejsze metody badawcze
  3. Wyposażenie dróg i otoczenia
  4. Metodyka projektowania i zarządzania siecią drogową

Zakładany budżet

Ustanowiony budżet na dofinansowanie projektów w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia RID wynosił 50 mln zł. Udział poszczególnych stron tj. NCBR i GDDKiA wynosi po 50%, dodatkowo GDDKiA pokrywa od swojej części podatek VAT, gdyż środki wypłacane przez GDDKiA to wynagrodzenie za licencje do wyników i przedmiotu prac projektowych.

Zasady rozliczania i finansowania projektów wyłonionych w ramach I i II Konkursu Przedsięwzięcia RID zostały szczegółowo określone w umowach trójstronnych na finansowanie projektów B+R zawieranych między NCBR, GDDKiA i Wykonawcami.

Budżet na pokrycie kosztów projektów wyłonionych po przeprowadzeniu:

  1. I konkursu wyniósł 38 400 000 zł netto
  2. II konkursu wyniósł 11 600 000 zł netto

Dofinansowanie udzielane przez NCBR i wynagrodzenie wypłacane przez GDDKiA przeznaczone  było na realizację projektów, które obejmują (prace B+R):

  1. badania podstawowe,
  2. badania przemysłowe,
  3. eksperymentalne prace rozwojowe.

W ramach projektu obligatoryjne były badania przemysłowe albo eksperymentalne prace rozwojowe.

Beneficjenci

Jednostki naukowe posiadające siedzibę na terenie RP lub Konsorcja naukowe w skład których wchodzą wyłącznie jednostki naukowe posiadające siedzibę na terenie RP. Do konkursu mogły przystąpić jednostki naukowe lub konsorcja składające się wyłącznie z jednostek naukowych. W skład konsorcjum mogło wejść nie więcej niż 5 podmiotów. 
 
 

Materiały

RID Wykaz projektów i efektów
RID​_Wykaz​_projektow​_i​_efektów.pdf 0.18MB
O RID na stronie internetowej NCBiR
{"register":{"columns":[]}}