W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rusza budowa obwodnicy Oświęcimia

07.11.2022

Rozpoczynamy budowę obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, która zostanie połączona z drogą ekspresową S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą. Geodeci wytyczają już przebieg drogi, a saperzy sprawdzają teren pod kątem ewentualnych niewybuchów. Rozpoczęło się także zdejmowanie warstw gleby na trasie obwodnicy.

Rozpoczęcie budowy obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44

Zakres inwestycji

Wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 9 km, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstaną trzy mosty, w tym najdłuższy 463-metrowy na Sole, oraz pięć rond. Przebudowana zostanie sieć istniejących dróg. Obwodnica wyposażona zostanie w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia. 

Projekt z uwzględnieniem specjalnego raportu

Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. W związku z tym został opracowany Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945), w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru. Przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należało ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. 

Raport był analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany, uwzględnił zapisy zawarte w Raporcie i zastosował rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej. 

Koszt inwestycji to 467 mln zł. 

Budowa obwodnicy Oświęcimia na tle całości zadania:

węzeł Kosztowy II - węzeł Oświęcim 

  • droga ekspresowa o długości 12,87 km 

  • obwodnica Bierunia o długości 2,1 km 

  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń 

  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III) 

  

węzeł Oświęcim - Dankowice 

  • droga ekspresowa o długości 15,17 km 

  • trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze 

  

Dankowice - węzeł Suchy Potok 

  • droga ekspresowa o długości 12,02 km 

  • dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok 

  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód oraz Dankowice Wschód  

  • obwód utrzymania drogowego 

  

obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44 

  • droga dwujezdniowa o długości 9,05 km  

  • trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce, wiadukt kolejowy i przejście podziemne 

Lokalizacja obwodnicy obejmie województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko - lędziński oraz gminy: Bojszowy i Oświęcim.  

Wszystkie odcinki realizowane są w formule Projektuj i buduj, a docelowo droga ekspresowa S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite. 

Kalendarium dla obwodnicy Oświęcimia

 

  • 30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach 

  • 31 grudnia 2019 r. - ogłoszenie o przetargu w Dz. Urz. UE 

  • 27 marca 2020 r. - otwarcie ofert    

  • 18 maja 2020 r. - informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej    

  • 10 lipca 2020 r. - podpisanie umowy   

  • 5 maja 2021 r. - złożenie do Wojewody Małopolskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID    

  • 3 listopada 2021 r. - przekazanie przez Małopolski Urząd Wojewódzki dokumentacji do RDOŚ w Krakowie   

  • 14 czerwca 2022 r. - wyrok NSA uchylający decyzję GDOŚ z 10 kwietnia 2020 r.    

  • 3 października 2022 r. - wydanie decyzji reformatoryjnej przez GDOŚ 

  • 4 października 2022 r. - wydanie postanowienia przez RDOŚ uzgadniającego warunki realizacji przedsięwzięcia   

  • 18 października 2022 r. - wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Małopolskiego  

  • kwiecień 2024 r. - umowny termin zakończenia robót 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}