S1 z dofinansowaniem unijnym. Skutecznie inwestujemy fundusze na budowę dróg
19.06.2023
Blisko 441 mln zł wyniesie dofinansowanie ze środków UE na budowę odcinka drogi S1 Oświęcim -Suchy Potok w ramach projektu S1 Kosztowy - Bielsko-Biała. To ostatnia umowa w ramach POIiŚ zawarta przez GDDKiA. W sumie jest ich 83! Łączna wartość tych inwestycji wynosi 90 mld zł, a wysokość dofinansowania ze środków UE to ponad 43 mld zł.
S1 Oświęcim - Suchy Potok
Celem projektu jest budowa drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Bielsko-Biała, na odc. od węzła Oświęcim do węzła Suchy Potok (docelowo Bielsko-Biała Hałcnów) o długości 26,74 km. Projekt składa się z następujących odcinków, realizowanych jako osobne kontrakty na roboty budowlane:
- Oświęcim - Dankowice o długości 15,17 km,
- Dankowice - Suchy Potok (docelowo Bielsko-Biała Hałcnów) o długości 11,57 km.
S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Łączy A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite. Projekt realizowany jest w woj. śląskim i małopolskim (5,15 km), na terenie miasta Bielsko Biała, w powiecie bieruńsko - lędzińskim, pszczyńskim, oświęcimskim, bielskim i miejskim Bielsko Biała, na terenie gmin: Bojszowy, Miedźna, Brzeszcze, Wilamowice i Bestwina.
Na odcinku od Oświęcimia do Bielska-Białej powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z rezerwą pod trzeci pas. Powstanie na niej pięć węzłów drogowych: Oświęcim, Wola, Brzeszcze, Stara Wieś i węzeł Bielsko-Biała Hałcnów na połączeniu S1 i S52 oraz przygotowywanej do realizacji Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Na komfort podróżowania wpłynie budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych w Dankowicach. Za ograniczenie odziaływania ruchu pojazdów na otoczenie oraz ochronę środowiska będą odpowiedzialne urządzenia ochrony środowiska, zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Bezpieczeństwo użytkowników ruchu zostanie zapewnione dzięki budowie systemu zarządzania ruchem, urządzeń bezpieczeństwa ruchu, oświetlenia drogowego, ekranów przeciwolśnieniowych, systemu odwodnienia drogi czy budowie zatok do kontroli pojazdów dla Policji i Inspekcji Transportu Drogowego. Powstanie również obwód Utrzymania Drogowego w obrębie węzła Stara Wieś.
Poziom wydatkowania środków stały od trzech lat
Po raz kolejny wykonanie budżetu państwa przez GDDKiA w ostatnim roku wyniosło 99,9 proc. i ponad 93 proc. z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). Było to odpowiednio blisko 5,4 mld zł oraz nieco ponad 13 mld zł. To oznacza, że utrzymujemy stabilny i porównywalny poziom od rekordowego 2020 roku! To o ponad 4 mld złotych więcej niż np. w 2019 roku, gdy wydatki sięgnęły ok. 13,8 mld zł. W 2020 roku wydatki inwestycyjne wyniosły ok 15,4 mld zł lata 2021-2022 to rok do roku wydatki inwestycyjne na poziomie ok. 15,1 mld zł. Na najbliższe miesiące w 2023 roku i kolejne lata plan jest równie ambitny.
24 maja br. Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Decyzja obejmuje też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie. Pisaliśmy o tym na naszej stronie internetowej.
13 grudnia br. Rada Ministrów przyjęła Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Program zakłada ukończenie wszystkich planowanych obecnie dróg szybkiego ruchu i połączenie wszystkich polskich regionów i miast wojewódzkich siecią bezpiecznych i komfortowych dróg. Łącznie na realizację inwestycji ujętych w nowym Programie przeznaczona zostanie kwota ok. 294,4 mld zł. Jest to największy program drogowy w historii Polski.
Mamy już komplet umów o dofinansowanie
GDDKiA w ramach POIiŚ zawarła już 83 umowy na dofinansowanie inwestycji drogowych ze środków unijnych. Trwa ich wdrażanie i rozliczanie. Łączna wartość inwestycji, dla których zawarliśmy umowy o dofinansowanie, wynosi 90 mld zł (w tym koszty kwalifikowalne to ponad 50 mld zł).
W ramach projektów UE objętych dofinansowaniem, dla których podpisane zostały ww. umowy o dofinansowanie, przewidziane jest wykonanie ponad 2127 km dróg krajowych (w tym ok. 158 km autostrad i 1765 km dróg ekspresowych).
Podpisana umowa o dofinansowanie dla S1 Kosztowy - Bielsko-Biała oznacza, że ostatni projekt drogowy otrzymał dofinansowanie unijne w ramach POIiŚ. Teraz GDDKiA będzie pracować nad skutecznym rozliczeniem poszczególnych projektów i maksymalnym wykorzystaniem przyznanych środków unijnych.
Skutecznie inwestujemy fundusze na budowę dróg i wykorzystujemy unijne dofinansowanie
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ). Kwota przyznanego dla GDDKiA dofinansowania w perspektywie UE 2014 - 2020 dla wszystkich projektów GDDKiA wynosi ponad 43 mld zł.
Skutecznie rozliczamy przyznane nam środki
Sprawna realizacja poszczególnych inwestycji pozwala na skuteczne rozliczanie przyznanego dofinansowania. Mamy już rozliczone blisko 95 proc przyznanego dofinansowania.
Wykorzystamy 100 proc. środków
2023 rok jest ostatnim, w którym rozliczać można projekty w ramach POIiŚ. Patrząc na wartości powyżej nie ma realnego ryzyka w pełnym wykorzystaniu przyznanych dla GDDKiA środków unijnych na realizację inwestycji drogowych.
FEnIKS - następca POIiŚ
Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS) został zatwierdzony przez Komisję Europejską 6 października 2022 roku. Podobnie jak jego poprzednik (POIiŚ) jest największym programem w całej Unii Europejskiej - zarówno pod względem alokacji, jak i liczby priorytetów rozwojowych. GDDKiA jest gotowa do realizacji projektów w ramach tego Programu.
Dofinansowanie dla projektu mostowego na sieci dróg krajowych
GDDKiA podpisała z CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) Grant Agreement na dofinansowanie projektu pn. Obiekty mostowe na wybranych drogach krajowych w sieci TEN-T zlokalizowane na trasach predefiniowanych dla przemieszczeń wojsk. W wyniku pozytywnej oceny wniosku konkursowego w ramach Instrumentu Łącząc Europę - Mobilność Wojskowa (CEF Military Mobility), projekt GDDKiA uzyskał dofinansowanie w kwocie 8 140 776 euro. Kwota dofinansowania obejmuje 50 proc. wartości netto inwestycji.
Projekt polega na rozbudowie istniejących lub budowie nowych obiektów inżynierskich (mostów lub przepustów) w miejsce istniejących na sieci dróg krajowych w Polsce. Obiekty znajdują się na drogowej sieci TEN-T na trasach predefiniowanych dla przemieszczeń wojsk. Inwestycje mają na celu dostosowanie konstrukcji obiektów do wymagań przepisów techniczno-budowlanych. Nowe parametry techniczne obiektów będą dostosowane do parametrów umożliwiających ich podwójne cywilno-obronne zastosowanie.
Projekt został podzielony na pięć zadań inwestycyjnych, w ramach których zrealizowanych zostanie siedem obiektów mostowych:
- na rzece Gwda w ciągu DK10 w miejscowości Piła w woj. wielkopolskim - rozbudowa,
- na rzekach Gwda i Noteć w ciągu DK11 w miejscowości Ujście w woj. wielkopolskim - rozbudowa,
- rozbiórka istniejącego mostu i budowa przepustu przez rów wałowy w ciągu DK11 w miejscowości Ujście w woj. wielkopolskim,
- ciek Blaszynówka w ciągu DK11 w miejscowości Tworóg w woj. śląskie,
- rozbiórka istniejących mostów i budowa przepustów na rzece Gardęga w miejscowości Kisielice w ciągu DK16 w woj. warmińsko-mazurskim.
Projekt będzie realizowany do końca 2026 r.
To już kolejny projekt GDDKiA, który będzie realizowany z dofinansowaniem unijnym w perspektywie finansowej 2021-2027 w ramach instrumentu Łącząc Europę. Pozostałe projekty to: