S12 obwodnica Chełma
- Nr drogi
- S12
- Nazwa odcinka
- S12 obwodnica Chełma
- Długość
- 13,76 km
- Nazwa inwestycji
- Budowa drogi S12 Lublin – Dorohusk
- Lata realizacji
- 2023-2025
- Program
- Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)
- System realizacji
- Projektuj i buduj
- Wartość umowy na realizację
- 441 942 911,46 zł
- Oddział GDDKiA
- Lublin
Aktualnie realizowany etap
-
Rozwiń tekst
Przetargi
Projekt i budowa- Data ogłoszenia przetargu
- 15 grudnia 2020 r.
- Data wyboru najkorzystniejszej oferty
- 16 kwietnia 2021 r.
-
Rozwiń tekst
Przygotowanie
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe- Data podpisania umowy
- 1 czerwca 2006 r.
- Wykonawca
- BUP Drogprojekt
Koncepcja programowa- Data podpisania umowy
- 31 sierpnia 2018 r.
- Wykonawca
- Mosty Katowice Sp. z o.o.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach- Data złożenia wniosku
- 1 kwietnia 2010 r.
- Data wydania decyzji
- 14 grudnia 2015 r.
- Organ wydający
- Regionalny Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie
Opis inwestycji
Przedmiotem inwestycji jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S12.
Inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, czterech węzłów drogowych oraz 16 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów w ciągu drogi ekspresowej. Powstaną też przejścia dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i BRD. W ramach inwestycji zbudowane zostaną również drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej.
Przebieg
Trasa przebiegać będzie w nowym śladzie i ominie Chełm od północnej strony. Jadąc DK12 od strony Piask, kierowcy wjadą na nią pomiędzy Stołpiem i Janowem na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów (Chełm Północ) powstanie w miejscowości Horodyszcze, a dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm - Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w miejscowości Kolonia Antonin.
Parametry techniczne
klasa drogi: S
liczba jezdni i pasów ruchu: 2/2
szerokość pasa ruchu: 3,50 m
szerokość pasa awaryjnego: 2,50 m
szerokość poboczy: 0,75 m lub większa, jeśli wynika to z warunków usytuowania urządzeń organizacji ruchu, bezpieczeństwa ruchu drogowego lub ochrony środowiska i odwodnienia
obciążenie: 11,5 ton/oś (115 kN/oś)
Obiekty inżynierskie
Mosty i wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, most i wiadukty w ciągu dróg bocznych, przepusty, przejścia dla zwierząt, kładka dla pieszych.
Węzły
- węzeł „Chełm - Zachód” na przecięciu z drogą krajową nr 12,
- węzeł „Chełm - Północ” na przecięciu z drogą wojewódzką nr 812,
- węzeł „Chełm - Okszów” na przecięciu z drogą powiatową nr 1823L,
- węzeł „Chełm - Wschód” na przecięciu z drogą powiatową nr 1828L i powiązany z drogą krajową nr 12.
Obwody utrzymania drogi
Obwód utrzymania drogi ekspresowej położony bezpośrednio w rejonie węzła Chełm Północ, po jego południowo – wschodniej stronie, w km około 8+600 drogi S12, ukształtowany wzdłuż drogi ekspresowej z obsługą komunikacyjną z DW812 (dwa zjazdy).
Ochrona środowiska
Przejścia dla zwierząt (małych, średnich), szczelny systemu odwodnienia, ekrany przeciwhałasowe, ekrany akustyczne, Pasy zieleni izolacyjnej, rowy trawiaste, zbiorniki retencyjne, przejścia dla zwierząt zintegrowane z obiektami mostowymi, przepusty dla płazów.