S14 Dobroń – Łódź - odcinek III
- Nr drogi
- S14
- Nazwa odcinka
- S14 Dobroń – Łódź - odcinek III
- Długość
- 3,3 km
- Lata realizacji
- 2011 - 2014
- Oddział GDDKiA
- Łódź
Opis inwestycji
Wraz z szóstym odcinkiem realizacyjnym drogi ekspresowej S-8 Walichnowy – węzeł Łódź Południe powstaje łącznik od węzła Róża (skrzyżowanie z S 14) do węzła Dobroń (S14/DW482). Droga ekspresowa S-8 połączyła Dolny Śląsk z Warszawą oraz Łodzią i na terenie wojeówdztwa łódzkiego stała się alternatywą dla dróg krajowych nr 74 i 12. (DK 12 ma wspólny przebieg z S8 na odcinku od węzła Sieradz Południe do węzła Rzgów). Niezależnie od tego opisywany fragment trasy między węzłem „Łask” a węzłem „Róża” zawiera dodatkowo jeszcze jeden odcinek realizacyjny - nieco ponad trzykilometrowy łącznik drogi ekspresowej S-8 z S14 - zachodnią obwodnicą Pabianic, Łodzi i Zgierza między węzłem „Róża”, a węzłem „Dobroń” (DK 14). Opisywany fragment trasy ma nieco ponad 9,1 km (od km 174+200 do km 183+350). Wraz z łącznikiem o długości 3,3 km daje to razem ok. 12,4 km. Odcinek drogi, który jest przedmiotem niniejszego opisu biegnie przez powiaty; łaski i pabianicki. Nowa droga odpowiada aktualnym wymogom, jakie stawia się przed drogą ekspresową. Ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku o szerokości 3,5 metra każdy. (Istnieje możliwość dobudowania trzeciego – zewnętrznego- pasa w przyszłości). Każda jezdnia została także wyposażona w pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Po nowej drodze mogą jeździć najcięższe dopuszczone do ruchu pojazdy, co oznacza, że nawierzchnia wytrzymuje nacisk 11,5 tony na oś pojazdu. Na drogę można wyjechać, lub z niej zjechać WYŁĄCZNIE za pośrednictwem węzłów, co oznacza, że nie ma na niej tradycyjnych skrzyżowań jednopoziomowych, co podyktowane jest względami bezpieczeństwa. Trasa na całej długości została ogrodzona. Na nowej drodze można jeździć z maksymalną szybkością 120 km/h. Projekt jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Parametry techniczne
Klasa drogi - S
Liczba pasów 2 (docelowo 3) dla każdego kierunku jazdy.
Szerokość pasa ruchu - 3,5 m.
Nawierzchnia bitumiczna