S14 na ostatniej prostej
20.09.2022
Już blisko 80 procent prac na odcinku S14 między węzłem Aleksandrów Łódzki i Słowikiem zostało wykonanych. Oznacza to, że ostatni element łódzkiego ringu autostradowo-ekspresowego jest na ukończeniu. Planowane zakończenie prac to II kwartał 2023 roku.
Zaawansowanie prac
Obecnie wszystkie obiekty inżynierskie są zrealizowane. Roboty branżowe wykonano w trzech czwartych, a roboty drogowe w niemal 60 proc. Położono też ponad 40 proc. nawierzchni i zainstalowano blisko 30 proc. barier ochronnych.
Najbliższe plany
Powstający odcinek drogi ekspresowej S14 węzeł Aleksandrów Łódzki - Słowik będzie domknięciem ringu drogowego wokół aglomeracji łódzkiej. Pozwoli to na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Łodzi i wszystkich okolicznych miast, co zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców.
Nieco historii
Pierwszym odcinkiem inicjującym powstanie ringu wokół aglomeracji łódzkiej była autostrada A2 na odcinku Konin - Stryków. Została oddana do eksploatacji latem 2006 roku i stanowiła północną jego część. Sześć lat później pojawił się krótki fragment drogi ekspresowej S14 - Zachodniej Obwodnicy Pabianic od węzła Dobroń do Łodzi, a po kolejnych dwóch latach odcinek drogi ekspresowej S8 węzeł Róża - węzeł Łódź Południe, który pozwalał objechać Łódź od południa. Jednocześnie trwały prace nad budową 40-kilometrowego odcinka autostrady A1 od węzła Łódź Północ do węzła Tuszyn, który został oddany do użytkowania latem 2016 roku. Na początku tegorocznego lata kierowcy mogli po raz pierwszy pojechać 12-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S14 między węzłami Lublinek i Aleksandrów Łódzki czyli przedostatnim odcinkiem ringu.
Dofinansowanie unijne
Łączny koszt prac budowlanych związanych z powstaniem blisko 27 km drogi ekspresowej S14 od węzła Emilia do węzła Łódź Lublinek to ponad 1,5 mld zł. Całkowita wartość projektu to ponad 1,9 mld zł, z czego ponad 900 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko