S19 Lublin – Rzeszów, odc. Kraśnik Południe (bez węzła) – w. Lasy Janowskie
Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów, odc. Kraśnik Południe (bez węzła) – w. Lasy Janowskie
Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0050/19
Data podpisania UoD: 19.00.2019 r.
Data podpisania Aneksu nr 1 do Umowy o Dofinansowanie: 25.03.2022 r.
Data podpisania Aneksu nr 2 do Umowy o Dofinansowanie: 07.04.2023 r.
Data podpisania Aneksu nr 2 do Umowy o Dofinansowanie: 11.04.2024 r.
Data zakończenia realizacji według UoD: 31.12.2023 r.
Całkowita wartość projektu: 1 080 989 789,97 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 556 098 222,18 PLN
Opis inwestycji:
Przedmiotem projektu jest budowa drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów, odc. Kraśnik Południe (bez węzła) – w. Lasy Janowskie długości 32,86 km. zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T. Przedmiotowe zadanie zostało podzielone na 3 odcinki realizacyjne:
Projekt i budowa drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów, odc. koniec obw. Kraśnika – węzeł „Sokołów Młp. Północ”
- Część nr 1: odc. realizacyjny Kraśnik (węzeł „Słodków" obecnie „Kraśnik Południe" - bez węzła) - Janów Lubelski (węzeł „Kopce" obecnie „Janów Lub. Północ" – bez węzła) początek obwodnicy, długości ok. 18 km,
- Część nr 2: odc. realizacyjny obwodnica m. Janów Lubelski (węzeł „Kopce" obecnie „Janów Lub. Północ" - węzeł „Jonaki" obecnie „Janów Lub. Południe" z węzłami), długości ok. 7 km,
- Część nr 3: odc. realizacyjny Janów Lubelski (węzeł „Jonaki" obecnie „Janów Lub. Południe" - bez węzła) - węzeł „Łążek Ordynacki" obecnie „Lasy Janowskie" (z węzłem), długości ok. 8 km.
Główne cele projektu:
- stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,
- zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,
- poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,
- dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,
- poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej i międzynarodowej,
- usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,
- wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa mazowieckiego i lubelskiego, jak również poza granice państwa.