S19 Rzeszów Zachód - Świlcza
- Nr drogi
- S19
- Nazwa odcinka
- S19 Rzeszów Zachód - Świlcza
- Długość
- 4,375 km
- Lata realizacji
- 2010-2014
- Wartość projektu
- ok. 283,5 mln zł
- System realizacji
- Projektuj i buduj
- Oddział GDDKiA
- Rzeszów
Opis inwestycji
Inwestycja zlokalizowania jest na terenie województwa podkarpackiego; stanowi część drogi ekspresowej S19 łączącej Białoruś (przejście graniczne w Kuźnicy Białostockiej) ze Słowacją (przejście graniczne w Barwinku) i autostrady A4 łączącej Niemcy (przebiega od dawnego przejścia granicznego do Niemiec Jędrzychowice-Ludwigsdorf koło Zgorzelca) z Ukrainą (przejście graniczne Korczowa)
Przebieg drogi
Przedmiotowa inwestycja obejmuje budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Rzeszów Zachód – węzeł Świlcza, od km 0+717,63 do km 5+093,00. Teren przez który przebiega droga zlokalizowany jest na obrzeżach miasta Rzeszowa i w większości wykorzystywany jest na cele rolnicze. Obszar zabudowy jednorodzinnej występuje jedynie wzdłuż drogi powiatowej nr 1333R w miejscowości Rudna Wielka oraz drogi krajowej nr 94 w miejscowości Świlcza. Wzdłuż drogi krajowej, na odcinku objętym zakresem budowy drogi S19, zlokalizowane są ponadto obiekty użyteczności publicznej (hotel, salony sprzedaży hurtowej i detalicznej).
Podstawowe parametry techniczne
- klasa techniczna: S,
- prędkość projektowa: 100 km/h,
- prędkość miarodajna: 110 km/h
- ilość pasów ruchu: 2x2
- szerokość pasa ruchu: 3,50 m,
- szerokość pasa awaryjnego: 2,50 m,
- szerokość pasa dzielącego: 4,0 m (w tym opaski wew. 2 x 0,50 m),
- szerokość pobocza gruntowego: 1,50 m
- obciążenie dopuszczalne osi: 115 kN/oś,
- kategoria ruchu: KR5.
Zakres inwestycji
- budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 4,375 km
- budowę węzła „Świlcza” (geometria węzła zaprojektowana jako „półkoniczyna”)
- przebudowę odcinka drogi krajowej (DK4) o długości 0,957 km
- przebudowę przyległych odcinków dróg powiatowych
- budowę obiektów inżynierskich (3 wiadukty, 1 most, 6 przepustów z blach falistych)
- budowę kanalizacji deszczowej
- budowę oświetlenia drogowego
- budowę urządzeń związanych z ochroną środowiska
- budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu
- budowę dróg serwisowych (11 odcinków)
Obiekty inżynierskie
W ramach inwestycji wybudowano 5 dużych obiektów inżynierskich:
- most drogowy na potoku Mrowla,
- wiadukt drogowy nad drogą powiatową nr 1333R,
- przejazd gospodarczy nad drogą ekspresową,
- wiadukt kolejowy nad drogą ekspresową
- wiadukt drogowy na węźle „Świlcza”.
Ponadto wykonano 3 przejazdy gospodarcze oraz 6 przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt o konstrukcji powłokowej z blach falistych.
Ochrona środowiska
Odwodnienie.
Część wód opadowych z drogi S19 odprowadzana jest do kanalizacji deszczowej zlokalizowanej w pasie dzielącym, a część do studzienek ściekowych umieszczonych w ścieku „trójkątnym”, usytuowanym wzdłuż krawędzi drogi. Ze studzienek woda przykanalikami odprowadzana jest do otwartych rowów szczelnych. Przed wylotami do głównych odbiorników wody opadowe zostają podczyszczone w zestawie urządzeń podczyszczających (separator, osadnik, studnia kontrolna). Odbiornikiem podczyszczonych ścieków z nawierzchni drogi jest potok Mrowla.
Nasadzenia drzew i krzewów.
Nasadzenia drzew i krzewów wzdłuż trasy mają formę liniową o szerokości ok. 10m. Rośliny rozmieszczone są w gatunkowych grupach. Wejścia i wyjścia przejść dla zwierząt obsadzono krzewami (dereń świdawa) w ilości 3495 szt, stanowiącymi ochronę oraz bazę pokarmową (owoce) dla zwierząt. Ogółem drzew liściastych i iglastych nasadzono w ilości 5262 szt.
Przejścia dla zwierząt.
Na niniejszym odcinku drogi ekspresowej wykonano 6 obiektów umożliwiających migrację zwierząt w tym 2 przejścia dla małych zwierząt, 2 przejścia dla średnich zwierząt oraz 2 przejścia dla płazów.