S7 obwodnica Grójca
Podstawowe informacje
- Nr drogi
- S7
- Nazwa odcinka
- obwodnica Grójca
- Długość
- 8,3 km
- Lata realizacji
- 2006 - 2008
- Oddział GDDKiA
- Warszawa
- Dofinansowano z
- Sektorowy Program Operacyjny Transport, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Opis inwestycji
Obwodnica Grójca omija miasto po zachodniej stronie, rozpoczynając się i kończąc w ciągu drogi krajowej nr 7 Warszawa - Kraków. Początek rozbudowy obwodnicy przyjęto (od strony Warszawy) w km 410+260, przed skrzyżowaniem drogi nr 7 z drogami lokalnymi w Głuchowie. Koniec rozbudowy od strony Radomia w km 418+546. Projekt rozbudowy drogi krajowej nr 7 na odcinku obwodnicy Grójca z dostosowaniem jej do parametrów drogi ekspresowej nie przewidywał zmiany osi drogi nr 7 w planie.
Parametry techniczne
- klasa techniczna drogi - S (ekspresowa)
- prędkość projektowa - 80 km/h
- prędkość miarodajna - 100 km/h
- szerokość pasa ruchu - 3,5 m
- ilość pasów ruchu - 2x2
- szerokość pasa dzielącego - 5,0 m(w tym opaski 2x0,5 m)
- szerokość pasa awaryjnego - 2,5 m
- skrajnia pionowa - 4,7 m
- obciążenie nawierzchni - 115 kN
- kategoria ruchu - KR6
Obiekty inżynierskie
- zbudowano przejazd gospodarczy dla ruchu lokalnego pod drogą S7 WS-1
- rozebrano istniejący most na rzece Jeziorce i zbudowano nowy most - obiekt MS-2
- zbudowano nowe mosty w ciągu dróg dojazdowych na rzece Jeziorce - obiekt MD-3 i MD-4
- zbudowano nowy wiadukt w ciągu drogi gminnej - obiekt WD-5
- rozebrano istniejący wiadukt i zbudowano nowy w ciągu drogi powiatowej nr 34151 - obiekt WD-6
- rozebrano istniejący wiadukt i zbudowano nowy w ciągu drogi powiatowej nr 34104 - obiekt WD-7
- rozebrano istniejącego most na rzece Molnicy i zbudowano nowy most - obiekt MS-8
- zbudowano nowy wiadukt w ciągu drogi krajowej Nr 50 - obiekt WD-9N
- rozebrano istniejący wiadukt i zbudowano nowy w ciągu drogi krajowej Nr 50 - obiekt WD-9S
- zbudowano kładkę dla pieszych - obiekt KŁ-10
- rozebrano istniejący wiadukt i zbudowano nowy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 728 - obiekt WD-11
- zbudowano trzy kładki dla pieszych - obiekt KŁ-12
- rozebrano istniejący wiadukt i zbudowano nowy - obiekt WS-13
- zbudowano kładkę dla pieszych - obiekt KŁ-14
Węzły
- Węzeł Mszczonowska
- Węzeł Mogielnicka
Ochrona środowiska
- W celu zabezpieczenia wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniami spływającymi z drogi wraz z wodami opadowymi, zbudowano system odwadniajaco - oczyszczający
- W celu ochrony zabudowy mieszkaniowej wybudowano ok 6,5 km ekranów akustycznych. Dla pojedynczej zabudowy mieszkaniowej (zgodnie z raportem sporządzonym do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi z września 2004 r.) indywidualne środki ochrony akustycznej zostaną zastosowane na podstawie analizy porealizacyjnej.
- Projekt zagospodarowania zielenią pasa drogowego obejmuje grupowe nasadzenia roślinne z drzew i krzewów poza koroną drogi, grupy krzewów na skarpach, trawniki oraz pnącza przy ekranach akustycznych.
- Gatunki drzew i krzewów dostosowano do warunków siedliskowych i charakteru istniejącej zieleni. Ze względu na przebieg drogi w granicach miasta ważnym kryterium były również walory estetyczne roślin. Zastosowane nasadzenia roślinne z czasem zrekompensują straty spowodowane wycinką i przyczynią sie do przywrócenia równowagi przyrodniczej.
- Ze względu na wskazana przez Nadleśnictwo Grójec nasilona migracje zwierząt w sąsiedztwie rzeki Jeziorki, zwłaszcza takich gatunków jak: sarna, dzik, lis, obiekt mostowy na tej rzece dostosowano tak, aby zapewnić bezkolizyjne przemieszczania sie dzikich zwierząt dużych z jednej na drugą stronę obwodnicy. Drugim miejscem, w którym zwierzyna będzie mogła sie swobodnie przedostać na drugą stronę obwodnicy będzie sąsiedztwo rzeki Molnicy. Obiekt mostowy nad rzeką Molnicą jest dostosowany do wielkości zwierząt średnich.
- W celu uniemożliwienia wejścia zwierząt na drogę w miejscach najbardziej narażonych na wystąpienie wypadków z udziałem zwierzyny, zaprojektowano wygrodzenie obwodnicy za pomocą ogrodzenia z siatki drucianej o zróżnicowanych wielkościach oczek i wysokości 2,25 m.