W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

S7 z unijnym dofinansowaniem. To już 8. umowa w ramach FEnIKS

02.12.2024

Budowa drogi ekspresowej S7 Miechów - Szczepanowice otrzymała unijne wsparcie w wysokości ponad 118 mln zł. Podpisaliśmy ósmą umowę o wsparcie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). To równocześnie druga umowa dofinansowana wyłącznie ze środków FEnIKS. 

Na zdjęciu widoczna droga ekspresowa S7, dwujezdniowa, dwupasowa tuż przed oddaniem do ruchu jeszcze bez ruchu pojazdów

Zestawienie logotypów Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko

Koszty i cel projektu

Całkowity koszt realizacji projektu wyniósł ponad 284 mln zł, kwota wydatków kwalifikowalnych przekroczyła 139 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 118,3 mln zł.  

Celem była budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Miechów - Szczepanowice o długości 5,3 km, zlokalizowanej w sieci kompleksowej TEN-T. Inwestycja, oddana do ruchu w sierpniu br., znajduje się w północnej części województwa małopolskiego, w powiecie miechowskim w gminie Miechów na terenie miasta Miechów oraz w miejscowościach Bukowska Wola, Wymysłów, Parkoszowice, Poradów i Szczepanowice. Projekt został zrealizowany w trybie Projektuj i buduj. 

Jakie prace zostały przeprowadzone

Wybudowane zostały m.in. obiekty inżynierskie, w tym mosty, wiadukty i przepusty. Powstały również drogi do obsługi terenów przyległych. 

Ze względu na konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu drogi, zostały też wykonane prace przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, krzyżujących się z inwestycją. 

Całość inwestycji uzupełniła budowa systemu odprowadzania wód deszczowych wraz z budową kanalizacji deszczowej, oświetlenia drogowego, a także urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia oraz ekrany przeciwolśnieniowe i akustyczne). Wykonane zostało też oznakowanie poziome i pionowe, jak również nasadzenia zieleni. 

Z północy na południe, z południa z północ Polski

Droga ekspresowa S7 Miechów - Szczepanowice została poprowadzona nowym śladem, na wschód od dotychczasowego przebiegu drogi krajowej nr 7. Połączyła funkcjonujące odcinki Moczydło - Miechów i Szczepanowice - Widoma. Dzięki temu kierowcy podróżujący z Krakowa do Warszawy mają do dyspozycji blisko 260 km nieprzerwanej drogi ekspresowej od Widomej aż do stolicy. 

Droga ekspresowa S7 połączy trzy główne ośrodki miejskie kraju: Trójmiasto, Warszawę i Kraków. Docelowo będzie miała ok. 750 km długości i będzie jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w Polsce. To także część europejskiej drogi E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami. Na południe od Polski trasa biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu. Trasa ma istotne znaczenie dla komunikacji tych trzech państw Europy Środkowej. 

FEnIKS na polskich drogach

Wcześniej umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, podpisaliśmy m.in. dla budowy autostrady A2 oraz kilku dróg ekspresowych. Były to tzw. umowy fazowane, w ramach których źródłem dofinansowania oprócz FEnIKS był również wcześniejszy Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).  

Łącznie zawarliśmy umowy na sześć takich projektów realizowanych przez GDDKiA: 

Ponadto we wrześniu br. podpisaliśmy umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście - Troszyn. Była to pierwsza umowa o dofinansowanie projektu wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ). 

W sumie ze środków unijnych, pochodzących z Programu FEnIKS, pozyskaliśmy w ostatnich miesiącach na budowę polskich dróg ponad 2,6 mld zł.  

{"register":{"columns":[]}}