S8 Jeżewo – Białystok
- nr drogi
- S8
- Nazwa odcinka
- Jeżewo – Białystok
- Długość
- 24,5 km
- Lata realizacji
- 2009 - 2012
- Kwota dofinansowania
- 528 mln zł
- Dofinansowano z
- Program Infrastruktura i Środowisko 2007-2013
- Oddział GDDKiA
- Białystok
Opis inwestycji
Rozbudowa drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Jeżewo -Białystok rozpoczęła się w 2009 roku – umowa na zrealizowanie inwestycji w systemie ”Zaprojektuj i zbuduj” podpisana została 12 sierpnia. Po trwających niespełna rok pracach projektowych, 16 lipca 2010 Wykonawca złożył wniosek o pozwolenie na budowę, które – wydane zostało już w na początku października. Wtedy też wojewoda nadał pozwoleniu rygor natychmiastowej wykonalności. Te działania umożliwiły natychmiastowe rozpoczęcie prac jesienią 2010.
Inwestycja obejmowała:
- Budowę dwóch jezdni drogi głównej , każda po dwa pasy ruchu, wraz z pasami włączenia i wyłączenia w rejonie węzłów o łącznej długości 24,515 km
- Budowę dróg lokalnych ( około 30 km) i drogi autobusowej z zatokami autobusowymi i wiatami przystankowymi (nieco ponad 25 km)
- Budowę węzłów: Jeżewo, Rzędziany, Tykocin i Choroszcz oraz skrzyżowania z drogą powiatową w miejscowości Porosły.
- Budowę przejazdów gospodarczych dla zapewnienia komunikacji lokalnej
- Budowę ścieżki rowerowej
- Wykonanie barier ochronnych, w tym prawie 92 kilometrów barier stalowych, 800 metrów barier betonowych i 600 metrów barier linowych
- Wykonanie 34,4 km ogrodzeń drogi celem zabezpieczenia przed wtargnięciem zwierząt na drogę
- Budowę nowego mostu przez rzekę Narew
- Budowę ekranów akustycznych i wałów ziemnych • Budowę oświetlenia drogowego
- Budowę urządzeń kanalizacji deszczowej dla odwodnienia dróg i podczyszczania wód opadowych
- Budowę zbiorników wód opadowych
- Budowę 3 stacji METEO
- Wykonanie oznakowania m.in.: ustawienie 1588 znaków , 170 tablic kierunkowych, 32 bramownic.
Wartość kontraktu budowlanego opiewa na prawie 680 mln zł, koszt całkowity projektu (wykupy, prace dokumentacyjne, archeologia itp.) 900 mln zł, a poziom dofinansowania z PIOŚ – 528 mln. zł. Wykonawcą było konsorcjum firm: Mota-Engil Polska S.A., Strabag sp. z o.o. oraz Transprojekt Gdańsk sp. z o.o.