W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sezon zimowy i budowa dróg

10.01.2024

Realizacja inwestycji drogowych uzależniona jest od warunków pogodowych, a wykonawcy w podpisanych umowach mają zapisany czas na tzw. przerwę zimową. Trwa ona przeważnie trzy miesiące, a na terenach o ostrzejszym klimacie nawet cztery miesiące. Nie oznacza to jednak, że budowy zamierają w okresie kontraktowej zimy.

Zdjęcie z placu budowy podczas przerwy zimowej

Przypomnijmy, że w realizacji mamy obecnie 103 zadania o łącznej długości blisko 1300 km. Zdecydowana większość z nich prowadzona jest w trybie Projektuj i buduj, dla którego przerwy zimowe nie obowiązują na etapie prac projektowych i uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a wyłącznie w trakcie prowadzenia prac budowlanych.

Ta przerwa to prawo, a nie obowiązek wykonawców

Okres zimowy rozpoczyna się 16 grudnia i trwa do 15 marca, a w przypadku zadań zlokalizowanych na terenach górskich (jeżeli była taka konieczność) okres zimowy wydłużono i trwa on od 1 grudnia do 31 marca.

Zgodnie z umową okresy zimowe w etapie realizacji robót nie wliczają się do czasu na ukończenie inwestycji, a wykonawcy nie są zobowiązani do realizacji zasadniczych robót budowlanych. Mogą jednak prowadzić roboty, które nie są wrażliwe na niskie temperatury i pozostałe warunki atmosferyczne występujące zimą. Jakie prace i przy jakich warunkach mogą być wykonywane określają zapisy umowy, a dokładnie Warunki wykonania i odbioru robót budowlanych (WWiORB). Jeżeli dane roboty mogą być wykonane w okresie zimowym, konieczne jest uwzględnienie ich wykonania w Systemie zarządzania jakością (SZJ) na placu budowy, który jest przedkładany do zaopiniowania zewnętrznemu nadzorowi inwestycji. SZJ powinien zawierać: procedury zarządzania jakością na placu budowy w okresie zimowym i instrukcję zarządzania jakością w zakresie prac prowadzonych w okresie zimowym.

Dla przykładu w okresie zimowym nawierzchnia bitumiczna może być układana jeśli temperatura podłoża jest nie mniejsza niż +5°C, a otoczenia w ciągu doby (pomiary trzy razy dziennie) nie mniejsza niż 0°C. Przy czym nie dopuszczamy układania podczas opadów atmosferycznych i silnego wiatru przekraczającego prędkość 16m/s.

Przypomnijmy, że wykonawca inwestycji w okresie zimowym jest zobowiązany do utrzymania ruchu publicznego na obszarze objętym inwestycją wraz z zimowym utrzymaniem w standardzie określonym przez GDDKiA.

Zła pogoda a czas budowy

Gdy poza okresem zimowym wystąpią wyjątkowo niesprzyjające warunki klimatyczne wykonawcy są uprawnieni do składania roszczeń i dochodzenia odpowiedniego wydłużenia terminów na realizację oraz ewentualnego pokrycia dodatkowych kosztów w zależności od przypadku.

Tak jak w innych przypadkach, samo złożenie roszczenia z powołaniem się na niekorzystne warunki pogodowe, nie oznacza automatycznego wydłużenia czasu na ukończenie inwestycji. Przedstawione przez wykonawcę dokumenty są analizowane i weryfikowane przez nadzór inwestorski oraz GDDKiA. Bierzemy pod uwagę czy niesprzyjające warunki klimatyczne odbiegają od średniej z ostatniego dziesięciolecia. Dopiero po dokładnej analizie podejmowane są końcowe decyzje.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}