Powrót

Skutecznie usuwamy skutki powodzi

17.03.2025

Podczas powodzi, która we wrześniu 2024 r. nawiedziła południową Polskę, uszkodzonych zostało kilkanaście dróg krajowych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą. GDDKiA prowadzi intensywne prace związane z ich odbudową.

Zdjęcie przedstawia tymczasowy most na drodze krajowej nr 40 w Głuchołazach. Most jest wykonany z metalowych elementów i rozciąga się nad rzeką. Na moście i wokół niego znajdują się ludzie, prawdopodobnie uczestniczący w jego otwarciu lub przeprowadzający inspekcję. W tle widać koparkę i inne maszyny budowlane, a także znaki drogowe i oznaczenia na jezdni. Na dalszym planie widoczne są budynki mieszkalne oraz tereny zielone, co sugeruje, że most jest częścią większego projektu budowlanego lub remontowego w okolicy.

Zdecydowaną większość prac stanowią zadania utrzymaniowe. Te, które zakończyliśmy do tej pory, związane były m.in. z odbudową chodników, naprawą skarp, nasypów i odnowieniem zniszczonego oznakowania. Oczyściliśmy też nawierzchnię dróg, rowy i przepusty, a także udrożniliśmy studzienki i kratki ściekowe. Kolejne zadania utrzymaniowe zrealizujemy w tym roku. Oprócz tego, przygotowujemy się również do realizacji 16 dużych zadań inwestycyjnych.

Prace rozpoczęły się natychmiast

Usuwanie skutków powodzi ruszyło, gdy tylko warunki pozwoliły na rozpoczęcie prac. W ubiegłym roku zrealizowaliśmy 318 zadań utrzymaniowych (m.in. na DK11, DK29, DK43, DK78 czy DK79) oraz 30 zadań doraźnych, wśród których była m.in. budowa mostu tymczasowego w Głuchołazach na DK40. Łączna wartość tych prac wyniosła ok. 30,5 mln zł. Wykorzystaliśmy 99,9% środków przeznaczonych na ten cel.

Niemal 200 kolejnych zadań

Od początku tego roku kontynuujemy prace związane z usuwaniem skutków powodzi. Do końca czerwca zrealizujemy kolejnych blisko 200 zadań o wartości ponad 17 mln zł. Będzie to m.in. naprawa uszkodzonych elementów pasa drogowego oraz uszkodzonej nawierzchni (m.in. na S3, DK38, DK39, DK40, DK41, DK94), odmulanie rowów i przepustów, oczyszczanie elementów kanalizacji deszczowej (m.in. na A1, DK1, DK33) czy uzupełnianie ubytków skarp, poboczy i umocnień (m.in. na S3, DK52, DK78).

Naprawiamy infrastrukturę i zabezpieczamy ją na przyszłość

W związku z uszkodzeniami powstałymi w trakcie powodzi, przeprowadzimy również większe działania o charakterze inwestycyjnym. Ich celem będzie zarówno pełne usunięcie skutków powodzi, jak i zabezpieczenie istniejącej infrastruktury. Zostanie ona przebudowana w taki sposób, aby była bardziej odporna na podobne zjawiska, które mogą się wydarzyć w przyszłości.

Zanim rozpoczną się roboty budowlane na dużych inwestycjach, konieczne jest przygotowanie szczegółowej dokumentacji oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych. Jest to gwarancja, że prace, gdy już ruszą, zostaną wykonane w należyty sposób.

W woj. opolskim zrealizujemy osiem zadań o łącznej wartości ok. 257 mln zł. Przygotowujemy przebudowę mostów na DK38 w Grobnikach i na DK40 w Głogówku. Przebudujemy też DK40 w Głuchołazach i DK46 w Kamienicy.

DK45 w Krapkowicach (w połowie lutego podpisaliśmy w tej sprawie porozumienie z gminą Krapkowice) i DK94 w Skorogoszczy zostaną rozbudowane i wzmocnione na wypadek podobnych sytuacji w przyszłości. Z kolei nad rzeką Biała Głuchołaska w ciągu DK40 w Głuchołazach zbudujemy most jednoprzęsłowy oraz kanalizację deszczową. Projekt nowej przeprawy będzie gotowy do końca marca, a przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjnego, prace budowalne powinny ruszyć jeszcze w tym roku. W woj. opolskim powstanie też nowa siedziba Rejonu GDDKiA w Nysie wraz z obwodem drogowym i magazynem na sól. Poprzednia infrastruktura została zniszczona przez powódź.

W woj. dolnośląskim zrealizujemy sześć zadań o łącznej wartości ok. 86,9 mln zł. Rozbudujemy DK33 w Żelaźnie wraz ze skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 382. Rozbudujemy też odcinek DK33 w Wilkanowie i DK8 w miejscowości Bardo. W Wojcieszycach przebudujemy system odwodnienia drogi krajowej nr 3, a na węźle Legnica Południe – gdzie krzyżują się autostrada A4 i droga ekspresowa S3 – zabezpieczymy korpus drogi. Nad rzeką Kamienna Mała w ciągu DK3 koło Piechowic powstanie natomiast nowy most.

W woj. lubuskim przebudujemy DK27 w Nowogrodzie Bobrzańskim i zmodernizujemy DK12 na odcinku Szprotawa – Wiechlice. Łączny koszt tych pracy wyniesie ok. 90 mln zł.

W sumie w woj. opolskim, dolnośląskim i lubuskim planujemy realizację 16 zadań inwestycyjnych, o łącznej wartości niemal 434 mln zł.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}