W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szczegóły OAW i S10 dopiero przed nami

07.10.2021

W 2019 roku zrobiliśmy pierwszy krok na długiej drodze do realizacji Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) oraz drogi ekspresowej S10 od autostrady A1 do OAW. Opracowaliśmy Studium korytarzowe, a w styczniu br., po spotkaniach z samorządami, wskazaliśmy optymalny korytarz dla dalszych prac projektowych. Przed nami kolejne działania, z udziałem samorządów, społeczeństwa i organizacji pozarządowych, związane z wyłonieniem preferowanego wariantu przebiegu drogi.

S8 Trasa Toruńska

Złożone i wielostopniowe działania

Proces realizacji inwestycji drogowej jest bardzo długi i złożony. Opisywaliśmy to szeroko w informacji o Cyklu przygotowania inwestycji drogowej. Studium korytarzowe dla OAW i S10 wykazało zasadność budowy tych tras i pozwoliło wskazać kierunek do dalszego uszczegóławiania na kolejnym etapie opracowywania dokumentacji przygotowawczej. Studium stanowiło także bazę dla opracowania Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) w zakresie drogowym. Proces opracowania i konsultacji SSL prowadziła spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK), a szczegóły znajdziemy na dedykowanej stronie internetowej.

Pod koniec stycznia br. zorganizowaliśmy spotkania z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego. Szczegółowo zaprezentowaliśmy zaawansowanie prac przygotowawczych, wyniki dotychczasowych analiz oraz przedstawiliśmy dalsze możliwe działania zmierzające do realizacji inwestycji. Na naszej stronie internetowej zamieściliśmy podsumowanie tych spotkań.

Co dalej?

Kolejny etap prac projektowych, czyli Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), możemy rozpocząć po zapewnieniu finansowania i wyborze wykonawców dokumentacji. Przewidujemy etapowe zlecanie poszczególnych odcinków, a w pierwszej kolejności ogłosimy przetargi na opracowanie STEŚ dla S10 oraz zachodniej części OAW łącząc S7 w okolicy Płońska i okolicy Grójca. Projektanci przedstawią możliwe warianty przebiegu drogi we wskazanym, optymalnym korytarzu.

Dla pozostałej części OAW, przebiegającej na wschód od S7 - w sąsiedztwie Zalewu Zegrzyńskiego, Mazowieckiego Parku Krajobrazowego, Mińska Mazowieckiego, Otwocka czy Wiązownej - zamierzamy przeanalizować ponownie istniejące korytarze i uwarunkowania sieciowe. To odpowiedź na zgłoszone przez mieszkańców i samorządy głosy dotyczące wskazanego w SK korytarza. Przed skierowaniem inwestycji do dalszych prac studialnych weźmiemy pod uwagę aktualne dane, poszukamy rozwiązań akceptowalnych zarówno pod kątem społecznym, ekonomicznym, technicznym, ruchowym, komunikacyjnym, jak i środowiskowym. Zależy nam na wskazaniu do dalszych prac wariantu, który będzie miał szanse na realizację, a w efekcie przyniesie korzyści dla wszystkich zainteresowanych.

Dla kogo powstanie OAW?

OAW jest potrzebna nie tylko za sprawą planów budowy CPK, ale przede wszystkim dla mieszkańców Warszawy i okolicznych miejscowości. Droga ma być dla nich, ale nie wbrew nim. I taki właśnie cel nam przyświecał, gdy na tak wczesnym etapie przygotowania inwestycji pokazaliśmy wstępne plany i założenia dla tej inwestycji.

Dokończenie realizacji obecnej małej obwodnicy stolicy usprawni dojazd z obszaru aglomeracji warszawskiej, jak i pomiędzy poszczególnymi dzielnicami. Dla bezpiecznej i komfortowej obsługi komunikacyjnej potrzebna jest również budowa dużej obwodnicy (OAW), która przejmie ruch tranzytowy na wszystkich kierunkach.

Dlatego bardzo ważne jest wspólne poszukiwanie rozwiązań i prowadzenie dialogu. Wszystkie dotychczasowe i planowane działania prowadzone są po to, aby wypracować optymalne rozwiązanie, akceptowane również pod kątem społecznym. Umożliwiliśmy wszystkim zainteresowanym zapoznanie się z wynikami naszych prac już na tak wczesnym etapie. Dostaliśmy wiele uwag i sugestii – za wszystkie dziękujemy. Szukamy właściwych rozwiązań. Sprecyzowane i uszczegółowione rozwiązania pojawią się dopiero na kolejnym etapie, podczas opracowywania STEŚ-R.

Projektanci zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu drogi. Ustalenie docelowego przebiegu nastąpi w procedurze wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Rozwiązanie, dla którego zostanie wydana DŚU, na kolejnych etapach prac projektowych będzie podlegało dalszym uszczegółowieniom.  Poszczególne kroki na etapach decyzji administracyjnych będą prowadzone z udziałem społeczeństwa, organizacji pozarządowych i innych interesariuszy w ramach spotkań informacyjnych oraz konsultacji społecznych.

Inwestycja a środowisko

W ramach SSL przeprowadzona została procedura strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, która obejmowała wszystkie działania związane z realizacją CPK. Na kolejnych etapach (DŚU, ZRID), ale już na zdecydowanie większym poziomie szczegółowości, prowadzone będą kolejne procedury oceny oddziaływania na środowisko. Elementem każdego z takich postępowań jest raport o oddziaływaniu na środowisko, pozwalający ocenić wpływ na wszystkie elementy środowiska.

Badane będzie oddziaływanie m.in. na: zdrowie i życie ludzi, zabytki, obiekty kulturowe czy powierzchnię ziemi. Przeanalizowany zostanie też wpływ inwestycji na gleby, wody powierzchniowe, wody podziemnie, powietrze atmosferyczne, klimat, klimat akustyczny, faunę, florę oraz obszary chronione. Pozwoli to ocenić i porównać na dużo większym poziomie szczegółowości zaproponowane rozwiązania, a ich efekty przedstawić społeczeństwu i interesariuszom w ramach konsultacji społecznych.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.

Opublikowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) określa działania w zakresie rozwoju sieci dróg krajowych. Wśród wskazanych zadań w projekcie znalazły się OAW i S10, przy czym ich długości bazują na rozwiązaniu optymalnym wskazanym w Studium korytarzowym z 2019 r. Dokładne parametry poznamy po uzyskaniu DŚU. Według tych samych zasad określono długość odcinków w podobnym stanie przygotowania w obecnie obowiązującym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

A2 Łódź - Warszawa zyska dodatkowy pas ruchu

Przypomnijmy, że toczą się przygotowania do poszerzenia 89 km autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. Na przełomie czerwca i lipca 2021 r. uzyskaliśmy decyzje środowiskowe. Jesteśmy gotowi, aby jeszcze jesienią (po zatwierdzeniu finansowania) ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ułatwi w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Materiały

Pismo Generalnego Dyrektora do uczestników spotkania ws. przebiegu OWA
Pismo​_Generalnego​_Dyrektora​_do​_uczestników​_spotkania​_ws​_przebiegu​_OAW.pdf 0.18MB
{"register":{"columns":[]}}