Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną
- Nr drogi
- DK93
- Nazwa odcinka
- Tunel drogowy pod Świną, pomiędzy wyspami Uznam i Wolin
- Długość
- 3,20 km
- Lata realizacji
- 2018 - 2023
- System realizacji
- Projektuj i buduj
- Wartość umowy na projekt i budowę
- 793 186 390,32 zł
- Dofinansowano z
- 2014-2020
- Wartość dofinansowania
- 775 677 722,67 zł
- Oddział GDDKiA
- Szczecin
Etapy zrealizowane
-
Rozwiń tekst
Realizacja
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej- Data złożenia wniosku
- 17 lipca 2019 r.
- Data wydania decyzji
- 7 października 2019 r.
Opis inwestycji
Przedmiotem inwestycji jest zaprojektowanie i budowa drogi klasy GP pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu, na odcinku od ul. Karsiborskiej na wyspie Uznam do skrzyżowania z ul. Duńską i ul. Fińską na wyspie Wolin,
o łącznej długości ok. 3,2 km. Zakres Inwestycji obejmuje budowę tunelu drążonego w technologii maszyny TBM pod cieśniną Świny o długości ok. 1,44 km wraz z dojazdami do tunelu w postaci wykopu otwartego i tunelu wykonywanego metodą stropową na wyspie Uznam oraz na wyspie Wolin. Elementami układu drogowego będą również: drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, skrzyżowanie – rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie typu T na wyspie Uznam. W zakresie inwestycji jest również przebudowa istniejących przyległych ulic.
Zadanie Inwestycyjne realizowane w ramach Projektu pn. „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Woli w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną”, Działanie 4.2 – Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miasta od nadmiernego ruchu drogowego, Oś Priorytetowa IV – Infrastruktura drogowa dla miast, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.
Parametry techniczne
- klasa drogi: GP93
- liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
- szerokość pasa ruchu: po 3.5 m
- szerokość pasa awaryjnego: po 2m
- szerokość poboczy: 2x1.5m w tunelu wykonywanym metodą odkrywkową
- 2x0,55m w tunelu wykonanym w technologii tarczy TBM
- obciążenie: ton/oś 115 kN (12,93 ton)
Obiekty inżynierskie
2 wiadukty i 1 tunel
Węzły
Na wyspie Wolin należy zaprojektować i wykonać skrzyżowanie typu rondo sześciowlotowe, skrzyżowanie to ma stanowić węzeł drogi ekspresowej S3
Ochrona środowiska
- zabezpieczenia akustyczne,
- system odprowadzenia wód opadowych,
- urządzenia podczyszczające wody opadowe z jezdni drogi głównej,
- wygrodzenie drogi głównej przed wtargnięciem zwierząt na wsypie Uznam,
- zieleń