W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Uwagi praktyczne dla podwykonawców, dostawców i usługodawców

 

Problemy podczas rozpatrywania wniosków P/U/D – uniemożliwiające lub opóźniające wypłatę:

  1. Nieczytelne kopie dokumentów.
  2. Brak spójności pomiędzy dokumentami złożonymi przez P/U/D, np. powołanie we Wniosku innego zlecenia lub umowy niż wskazane w fakturach, dokumentach odbiorowych lub brak informacji umowie, brak powiazania prac lub usług lub dostawy z konkretnym kontraktem GDDKiA. Nieuporządkowane dokumenty (brak możliwości wzajemnego powiazania dokumentów).
  3. Brak dokumentów i dowodów potwierdzających zasadność Wniosku i wysokość kwoty objętej Wnioskiem.
  4. Dokumenty potwierdzające wykonanie usług lub robót podpisane są przez osoby nieupoważnione ze strony Wykonawcy.
  5. Wskazanie we wniosku kwoty, która przekrocza wartość umowy lub poszczególnych zleceń. Brak podpisanych aneksów lub podpisywanie aneksów z opóźnieniem w stosunku do wykonanych prac.  
  6. Złożenie Wniosku o płatność przez podmioty, których umowy nie zostały przed przystąpieniem do prac zgłoszone do GDDKiA lub zatwierdzone przez GDDKiA.
  7. Przedłużanie przez Wykonawcę odbiorów prac wykonanych przez podwykonawcę lub opóźnianie wydania certyfikatów płatności i w konsekwencji odsyłanie faktur P/U/D przez Wykonawcę z uwagi na wystawienie dokumentów niezgodnie z zapisami umów.
  8. Brak odpowiedzi Wykonawcy na wezwania Inżyniera Kontraktu do potwierdzenia danych Wniosku P/U/D.
  9. Zawieranie umów dopuszczających płatności w obcej walucie bez wskazania obowiązującego kursu przewalutowania, niezbędnego w przypadku dokonywania bezpośredniej płatności przez GDDKiA.
  10. Zbyt późne składanie Wniosków do GDDKiA skutkujące przedawnieniem roszczeń.

 

Zapobiegaj ww. problemom. Dokumentuj rzetelnie prace i należne kwoty. Reaguj szybko na niewywiązywanie się przez kontrahenta z jego zobowiązań wobec Ciebie i wobec GDDKiA. Informuj GDDKiA.

W szczególności:

  1. Upewnij się przed przystąpieniem do prac, usług lub dostawy czy Wykonawca zgłosił Twoją umowę lub każdy aneks do umowy do GDDKiA lub, w przypadku robót, czy GDDKiA zatwierdziła Twoją umowę i aneksy do umowy.
  2. W przypadku, gdy Wykonawca nie płaci wynagrodzenia w terminie, nie czekaj. Poinformuj GDDKiA o braku płatności.
  3. Pamiętaj, aby wszelkie dokumenty  i dowody żądania zapłaty, np. faktury, WZ, karty odbioru robót zawierały informacje dotyczące konkretnej inwestycji, nazwy kontraktu GDDKiA (powiazanie prac z konkretną inwestycją) dane umowy lub aneksu, na podstawie których prace, usługi lub dostawy są wykonywane i były rzetelnym dowodem wykonania prac, usług lub dostaw.
  4. Pamiętaj, aby osoby odbierające towar lub roboty ze strony Wykonawcy były upoważnione w tym zakresie do działania w imieniu Wykonawcy, a podpisy na dokumentach były czytelne.
  5. Wezwij Wykonawcę do przekazania obowiązujących na danym kontrakcie wzorów dokumentów. Nie wykorzystuj kart pracy z innych kontraktów zawierających logo np. innej firmy.
  6. Wszelkie błędy wykonawcy mające wpływ na realizację umowy oraz jej rozliczanie zgłaszaj niezwłocznie na piśmie.
  7. Jeżeli wartość Twojej umowy wymaga zwiększenia z uwagi na zwiększony zakres rzeczowy umowy, zwiększenie ilościowe robót, wezwij pisemnie Wykonawcę do niezwłocznego zawarcia aneksu do umowy lub zawarcia nowej umowy.
  8. W przypadku, gdy umowa wskazuje, że Wykonawca odpowiada za pomiary geodezyjne, badania laboratoryjne, itp., umowa powinna jasno wskazywać termin na przekazanie ww. dokumentów podwykonawcy. W przypadku niewywiązywania się przez Wykonawcę z umowy, wezwij pisemnie do wykonania zobowiązań.
  9. Zwracaj uwagę, za co Wykonawca może naliczyć kary umowne. Jeżeli Wykonawca naliczył karą umowną w związku z okolicznościami niezawinionymi przez podwykonawcę, reaguj i powiadom Wykonawcę o swoim stanowisku w tym zakresie.  Ponadto zawierając umowę zwracaj uwagę na warunki wniesienia i zwrotu zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
  10. Przed podpisaniem umowy zawierającej niezrozumiałe, budzące wątpliwości lub niekorzystne zapisy skonsultuj jej treść z radcą prawym w celu oceny ryzyk lub zapewnienia skutecznych podstaw prawnych działania i potencjalnych roszczeń.
{"register":{"columns":[]}}