Wdrażając innowacje, korzystamy z międzynarodowych doświadczeń
02.05.2022
Świat idzie do przodu, a współczesna gospodarka dostarcza coraz to nowszych rozwiązań usprawniających funkcjonowanie wielu dziedzin życia. Znacznie bardziej złożony staje się również poziom wyzwań i zewnętrznych czynników, którym sprostać muszą zarządcy infrastruktury drogowej. Odpowiedzią na to są m.in. innowacje. Między 24 a 29 kwietnia br. w Warszawie odbyło się spotkanie jednego z komitetów technicznych Światowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC, podczas którego zarządcy dróg i eksperci z całego świata dzielili się doświadczeniami we wdrażaniu innowacji.
PIARC - Światowe Stowarzyszenie Drogowe
PIARC jest stowarzyszeniem, umożliwiającym swoim partnerom - zarówno z sektora publicznego jak i prywatnego - wymianę wiedzy, doświadczeń oraz wizji rozwoju we wszelkich aspektach drogownictwa. Prace prowadzone są w ramach komitetów technicznych i specjalnych grup roboczych.
Przypominamy, że Polska jest członkiem PIARC od 1919 roku!
Spotkanie, które odbyło się w Warszawie, obejmowało m.in. prace w grupach roboczych, wizytę techniczną w laboratorium Oddziału GDDKiA i w Centrum Zarządzania Tunelem oraz warsztaty pn. „Wdrażanie innowacji - przełomowy krok”.
Praktyka wprowadzania innowacji
W warsztatach wzięli udział przedstawiciele administracji, świata nauki oraz sektora prywatnego. Wśród uczestników byli m.in. Patrick Malléjacq - Sekretarz Generalny PIARC, Christos S. Xenophontos - Zastępca dyrektora Rhode Island Department of Transportation (USA) oraz przewodniczący komitetu technicznego PIARC, Mark Fagan - Harvard Kennedy School (USA), prof. Karol Kowalski - Politechnika Warszawska, Ana Luz Jiménez Ortega - Dirección General de Tráfico (Hiszpania), Johan Hansen i Anna Wildt-Persson - Trafikverket (Szwecja), Sisanda Dyubhele - SANRAL (RPA) oraz Alan Colegate - Main Roads Western Australia.
Poszczególne sesje warsztatów dostarczyły praktycznych przykładów tego, jak różne administracje drogowe podchodzą do kwestii wdrażania innowacji. Temat był poruszany zarówno w odniesieniu do sytuacji w Polsce, jak i z perspektywy międzynarodowej.
Przedstawiona została skala wyzwań dla zarządców infrastruktury drogowej, wiążąca się z rozwojem elektromobilności, współdzielonej mobilności czy pojazdów autonomicznych. Wskazano też na obszary, w których wdrażane mogą być innowacje drogowe. Obejmuje to zarówno kwestie organizacyjne, jak i technologie poprawiające parametry użytkowe dróg czy trwałość nawierzchni. Istotnym obszarem dla innowacji są także Inteligentne Systemy Transportowe, które na bieżąco monitorują sytuację na drogach i przekazują kierowcom najważniejsze informacje. Drogowe innowacje chronią też środowisko naturalne oraz poprawiają poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Dzielimy się wiedzą
W ramach międzynarodowych warsztatów, przedstawiciele GDDKiA przedstawili nasze doświadczenia z obszaru technologii BIM (Building Information Modeling) oraz wsparcia badań naukowych w obszarze drogownictwa.
Z dużym zainteresowaniem spotkał się projekt pilotażowy związany z realizacją obwodnicy Zatora w ciągu DK28. Ma on służyć edukacji i pobudzeniu polskiego rynku budowlanego w zakresie wdrożenia BIM oraz zainicjowaniu procesów cyfryzacji w systemie zamawiania, realizacji i utrzymania obiektów drogowych w Polsce. 28 stycznia 2020 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej z zastosowaniem metodyki i narzędzi BIM dla budowy obwodnicy Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28. Zadaniem wykonawcy będzie również uzyskanie decyzji administracyjnych i sprawowanie nadzoru autorskiego nad budową. Jest to pierwsza umowa podpisana przez GDDKiA, w której wykonawca zobowiązany jest do zastosowania metodyki i narzędzi BIM. W tym roku planujemy ogłosić przetarg na realizację w oparciu o opracowaną dokumentację.
Przedstawiliśmy też założenia programu RID - Rozwój Innowacji Drogowych, który realizujemy we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Głównym celem RID jest poprawa efektywności zarządzania planowaną, przygotowywaną, realizowaną oraz istniejącą siecią drogową w Polsce w perspektywie do 2030 roku. Aby cel ten osiągnąć, konieczny jest nie tylko wzrost liczby projektów innowacyjnych w obszarze drogownictwa, ale też zwiększenie aktywności jednostek naukowych w pracach badawczo-rozwojowych, ukierunkowanych na potrzeby tego sektora. Szczegółowo opisaliśmy to w naszym komunikacie z 31 marca br.
Laboratorium i Centrum Zarządzania Tunelem
Spotkanie PIARC obejmowało też wizytę w jednym z laboratoriów drogowych GDDKiA, w Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) oraz powstającym Krajowym Centrum Zarządzania Ruchem na Ursynowie.
Odcinek drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów (wraz z tunelem) został oddany do ruchu pod koniec zeszłego roku. Obecnie jest to najdłuższy tego rodzaju obiekt w Polsce, który zgodnie z obowiązującymi przepisami jest naszpikowany nowoczesną technologią. Jej zadaniem jest czuwanie nad bezpieczeństwem użytkowników tunelu. Sygnały z kamer i czujników trafiają do CZT (pracującego 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu), gdzie przetwarzane są przez system zarządzania ruchem.
Nasi goście mieli również okazję zapoznać się z działalnością i zadaniami Ministerstwa Infrastruktury, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Instytutu Techniki Budowlanej.