W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wkrótce ruszy budowa obwodnicy Oświęcimia

21.10.2022

W najbliższych dniach przekażemy plac budowy wykonawcy i rozpoczniemy roboty na kolejnym odcinku realizacyjnym drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą, którego częścią jest obwodnica Oświęcimia (DK 44 klasy GP). Wojewoda Małopolski wydał zgodę na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tej budowy.

DCIM\200MEDIA\DJI_0017.JPG

Zakres inwestycji

W ramach inwestycji wykonawca wybuduje m.in. Dwujezdniową, dwupasową, drogę klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 9 km, pięć skrzyżowań o ruchu okrężnym oraz przebuduje sieć istniejących dróg. Obwodnica wyposażona będzie w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia. 

Projekt musiał uwzględnić zapisy raportu z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa

Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Opracowano Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945), w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru. Przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należało ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. 

Raport był analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany uwzględnił zapisy zawarte w raporcie i zastosował rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie obiektów z Listy światowego dziedzictwa UNESCO oraz drogi krajowej. 

Koszt inwestycji 467 mln zł brutto. 

Budowa obwodnicy Oświęcimia na tle całości inwestycji:

Odcinek I: węzeł Kosztowy II - węzeł Oświęcim 

  • droga ekspresowa o długości 12,865 km 

  • obwodnica Bierunia o długości 2,1 km 

  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń 

  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód 

  

Odcinek II: węzeł Oświęcim - Dankowice: 

  • droga ekspresowa o długości 15,165 km 

  • trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze 

  

Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok 

  • droga ekspresowa o długości 12,02 km 

  • dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok 

  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód oraz Dankowice Wschód 

  • obwód utrzymania drogowego 

  

Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą:  

  • droga dwujezdniowa o długości  9,045 km  

  • trzy mosty : na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy 

 

Lokalizacja obwodnicy obejmie województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko - lędziński, gminy: Bojszowy i Oświęcim.  

 

Wszystkie odcinki realizowane są w formule Projektuj i buduj, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli osi drogowej Gdańsk - Brno/Bratysława - Wiedeń. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina - Skalite. 

 

Kalendarium dla S1 Kosztowy - Bielsko-Biała, odcinek IV obwodnica Oświęcimia

 

  • 30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach 

  • 31 grudnia 2019 r. - ogłoszenie o przetargu w Dz. Urz. UE 

  • 27 marca 2020 r. - otwarcie ofert    

  • 18 maja 2020 r. - informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej    

  • 10 lipca 2020 r. - podpisanie umowy   

  • 05 maja 2021 r. - złożenie do Wojewody Małopolskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID    

  • 03 listopada 2021 r. - przekazanie przez UW dokumentacji do RDOŚ w Krakowie   

  • 14 czerwca 2022 r. - wyrok NSA uchylający decyzję GDOŚ z 10 kwietnia 2020 r.    

  • 03 października 2022 r. – wydanie decyzji reformatoryjnej przez GDOŚ 

  • 04 października 2022 r. - wydanie postanowienia przez RDOŚ uzgadniającego warunki realizacji przedsięwzięcia   

  • 18 października 2022 r. - wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Małopolskiego  

  • kwiecień 2024 r. - umowny termin zakończenia robót    

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}