Wkrótce ruszy budowa obwodnicy Oświęcimia
21.10.2022
W najbliższych dniach przekażemy plac budowy wykonawcy i rozpoczniemy roboty na kolejnym odcinku realizacyjnym drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą, którego częścią jest obwodnica Oświęcimia (DK 44 klasy GP). Wojewoda Małopolski wydał zgodę na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tej budowy.
Zakres inwestycji
W ramach inwestycji wykonawca wybuduje m.in. Dwujezdniową, dwupasową, drogę klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 9 km, pięć skrzyżowań o ruchu okrężnym oraz przebuduje sieć istniejących dróg. Obwodnica wyposażona będzie w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia.
Projekt musiał uwzględnić zapisy raportu z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa
Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Opracowano Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945), w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru. Przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należało ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.
Raport był analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany uwzględnił zapisy zawarte w raporcie i zastosował rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie obiektów z Listy światowego dziedzictwa UNESCO oraz drogi krajowej.
Koszt inwestycji 467 mln zł brutto.
Budowa obwodnicy Oświęcimia na tle całości inwestycji:
Odcinek I: węzeł Kosztowy II - węzeł Oświęcim
-
droga ekspresowa o długości 12,865 km
-
obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
-
trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
-
para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód
Odcinek II: węzeł Oświęcim - Dankowice:
-
droga ekspresowa o długości 15,165 km
-
trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok
-
droga ekspresowa o długości 12,02 km
-
dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
-
para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód oraz Dankowice Wschód
-
obwód utrzymania drogowego
Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą:
-
droga dwujezdniowa o długości 9,045 km
-
trzy mosty : na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy
Lokalizacja obwodnicy obejmie województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko - lędziński, gminy: Bojszowy i Oświęcim.
Wszystkie odcinki realizowane są w formule Projektuj i buduj, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli osi drogowej Gdańsk - Brno/Bratysława - Wiedeń. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina - Skalite.
Kalendarium dla S1 Kosztowy - Bielsko-Biała, odcinek IV obwodnica Oświęcimia
-
30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
-
31 grudnia 2019 r. - ogłoszenie o przetargu w Dz. Urz. UE
-
27 marca 2020 r. - otwarcie ofert
-
18 maja 2020 r. - informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej
-
10 lipca 2020 r. - podpisanie umowy
-
05 maja 2021 r. - złożenie do Wojewody Małopolskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID
-
03 listopada 2021 r. - przekazanie przez UW dokumentacji do RDOŚ w Krakowie
-
14 czerwca 2022 r. - wyrok NSA uchylający decyzję GDOŚ z 10 kwietnia 2020 r.
-
03 października 2022 r. – wydanie decyzji reformatoryjnej przez GDOŚ
-
04 października 2022 r. - wydanie postanowienia przez RDOŚ uzgadniającego warunki realizacji przedsięwzięcia
-
18 października 2022 r. - wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Małopolskiego
-
kwiecień 2024 r. - umowny termin zakończenia robót