Wspólnie dbamy o stabilność branży budowlanej
02.02.2023
Konkretne decyzje i działania przyczyniły się do tego, że w wyjątkowej sytuacji spowodowanej najpierw pandemią COVID-19, a później wojną w Ukrainie, inwestycje drogowe były realizowane zgodnie z planem. 2022 to kolejny rok, w którym sektor budowlany zdał test odpowiedzialności i skuteczności. Decyzje inwestora, stały, wysoki poziom wydatkowania środków (utrzymujący się od trzech lat), optymalny portfel zamówień i właściwie skalkulowane oferty wykonawców - te działania, połączone ze sprawną realizacją kontraktów, przyczyniają się do stabilności w branży budowlanej.
Poziom wydatkowania stały od trzech lat
Po raz kolejny wykonanie budżetu państwa przez GDDKiA wyniosło 99,9 proc. i ponad 93 proc. z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). Było to odpowiednio blisko 5,4 mld zł oraz nieco ponad 13 mld zł. To oznacza, że utrzymujemy stabilny i porównywalny poziom od rekordowego 2020 roku! To o ponad 4 mld złotych więcej niż np. w 2019 roku, gdy wydatki sięgnęły ok. 13,8 mld zł. Na najbliższe miesiące plan jest równie ambitny.
Jeden cel, dialog i współpraca
Powyższe liczby to potwierdzenie odpowiedzialnego zarządzania, właściwego wydatkowania środków, które trafiają do firm wykonawczych i utrzymaniowych. Do wszystkich firm, dużych i tych mniejszych, które realizują kontrakty GDDKiA. Publiczne inwestycje infrastrukturalne są receptą na przetrwanie trudnego okresu w gospodarce spowodowanego najpierw pandemią, a obecnie wojną w Ukrainie.
Konsekwentna realizacja przez GDDKiA założeń inwestycyjnych, portfel zamówień, w skład którego wchodzą zadania zarówno z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych jak i Programu budowy 100 obwodnic, konkretne plany na kolejne miesiące - to niezbędne elementy dla stabilności rynku.
Ze względu na wzrosty cen materiałów, przerwanie niektórych łańcuchów dostaw czy problemy z dostępnością wykfalifikowanych pracowników, rok 2022 był dla branży budowlanej bardzo wymagający. W trudnej sytuacji liczy się jednak spokój, chłodna kalkulacja i odpowiednie działanie. W obliczu wydarzeń z początku ubiegłego roku, wykonawcy nie mieli możliwości racjonalnej wyceny materiałów i usług niezbędnych do realizacji inwestycji, przez co nie mogli składać odpowiednio skalkulowanych ofert. To wymagało od nas odpowiedzialnej reakcji. Wydłużyliśmy więc czas na składanie ofert dla niektórych przetargów. Zmiana terminu pozwoliła wykonawcom na dłuższą obserwację sytuacji na rynku i ocenę ryzyk oraz złożenie odpowiednio przeanalizowanych ofert.
Inwestycje publiczne w tym szczególnym czasie są dla krajowej gospodarki ważnym stabilizatorem rynkowym. Realizować możemy je dzięki wszystkim, którzy na tym rynku funkcjonują, realizują inwestycje, pracują na budowach, dostarczają materiały budowalne oraz świadczą swoje usługi.
Kolejny rok pełen wyzwań
2023 rok również może stanowić wyzwanie dla całego sektora, dlatego zależy nam, żeby inwestycje na drogach krajowych były dla branży solidnym fundamentem. Działania Rządu stabilizujące branżę budowlaną okazały się skuteczne w poprzednim roku. Chodzi tu m.in. o zmiany w systemie waloryzacji kontraktów. Obecnie 10-procentowy limit waloryzacyjny dotyczyć będzie umów zawieranych na wszystkich etapach cyklu życia inwestycji drogowej.
System waloryzacji działa
Dane potwierdzają, że mechanizm waloryzacji odpowiednio reaguje na zmiany cen na rynku.
Od lipca 2022 r. podpisaliśmy aneksy waloryzacyjne łącznie dla 116 inwestycji realizowanych przez 26 wykonawców. Podpisywane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) oraz Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego 2022 r., czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych.
Znając potrzeby rynku, również w ubiegłym roku rozpoczęliśmy proces polegający na podwyższeniu limitu waloryzacyjnego bądź wprowadzeniu klauzuli waloryzacyjnej do już zawartych umów na bieżące utrzymanie dróg oraz na mniejsze zadania inwestycyjne. Do tej pory do GDDKiA wpłynęło 341 wniosków o waloryzację wynagrodzenia. Rozpatrujemy kolejne wnioski. Aktualnie podpisano 130 aneksów waloryzacyjnych.
Przyszłość i plany
Przyjęty w połowie grudnia ubiegłego roku przez Radę Ministrów Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) pokazuje, jak wiele pracy czeka sektor budowlany w Polsce w kolejnych miesiącach i latach. Łącznie na realizację inwestycji ujętych w nowym Programie przeznaczona zostanie kwota 294,4 mld zł.
Niemal 565 km - to łączna długość odcinków dróg, na jakie w tym roku zamierzamy ogłosić przetargi. Ich łączna wartość to ok. 28,6 mld zł. Mamy zapewnione finansowanie na ich realizację. W ramach RPBDK ogłosimy przetargi na drogi o długości ok. 480 km. Z kolei w ramach PB100 będą to inwestycje o łącznej długości ok. 85 km. Więcej o planach przetargowych na 2023 rok pisaliśmy w grudniu 2022 roku.
Nasze plany opublikowaliśmy już w grudniu, aby firmy budowlane z wyprzedzeniem mogły zaplanować kolejny sezon budowlany. Dzięki temu zarządy firm wiedziały, jak się przygotować, jak rozłożyć siły i jakie inwestycje poczynić, aby przygotować właściwie skalkulowane oferty w kolejnych postępowaniach GDDKiA. Ta przewidywalność i transparentność wpływają na stabilność branży budowlanej, za którą GDDKiA jest współodpowiedzialna.
Pierwsze przetargi już ogłoszone
30 stycznia br. ogłosiliśmy przetargi na realizację trzech odcinków drogi ekspresowej S74 w woj. świętokrzyskim, odcinka S11 Bobolice - Szczecinek w woj. zachodniopomorskim oraz S7 pomiędzy Czosnowem a Kiełpinem pod Warszawą. Ponadto wszczęliśmy również postępowanie przetargowe na dokumentację do przebudowy A2 między Łodzią i Warszawą, która zyska dodatkowy pas ruchu na długości 89 km. Więcej na ten temat można przeczytać w komunikacie na naszej stronie internetowej.
Obecnie na etapie przetargu mamy 17 zadań z RPBDK o długości 263,2 km oraz trzy zadania z PB100 o długości niemal 22 km.
GDDKiA największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020
W związku z podpisaniem w 2022 roku kolejnych umów o dofinansowanie, GDDKiA stała się beneficjentem łącznie 80 projektów z dofinansowaniem unijnym dla inwestycji drogowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączna wartość tych inwestycji wynosi ponad 86,7 mld zł, w tym koszty kwalifikowalne to około 48,3 mld zł (wkład UE to około 41,1 mld zł). W ramach ww. umów zakontraktowaliśmy już ponad 94,5 proc. przyznanych nam środków unijnych.
Realizacja inwestycji w 2022 r.
Ubiegły rok nie należał do łatwych. Od lutego mierzymy się z wyjątkową sytuacją geopolityczną, która wpływa również na rynek zamówień publicznych w Polsce. Ma to miejsce w czasie, gdy rynek inwestycji drogowych jest rozgrzany, prace na budowach są zaawansowane i ogłaszane są kolejne przetargi na realizację. Naszym głównym celem w minionym roku było utrzymanie płynności i stabilności rynku poprzez kontynuację rozpoczętych budów oraz umożliwienie składania odpowiednio skalkulowanych ofert. Rok 2022 zakończyliśmy, realizując 103 zadania o łącznej długości niemal 1330 km.
W ubiegłym roku udostępniliśmy do ruchu 322 km nowych dróg. Ogłosiliśmy również przetargi dla 20 odcinków o łącznej długości 226,8 km. Jest to jedenaście zadań z RBDK o łącznej długości 135,2 km oraz trzy obwodnice z PB100 o łącznej długości 21,9 km. Pięć przetargów dotyczy zadań powyżej 100 mln zł o łącznej długości 56 km oraz jeden dobudowy II jezdni na odcinku S19 Sokołów Małopolski Północ - Jasionka.
Od 1 stycznia 2022 r. podpisaliśmy 24 umowy na drogi o łącznej długości 333,4 km i wartości ok. 12,8 mld zł. Z tego 22 umowy to zadania z RPBDK o łącznej długości 313,7 km i wartości ponad 12,4 mld zł oraz jedna obwodnica z PB100 o długości 5,9 km i wartości blisko 76 mln zł. Jedna umowa dotyczy dobudowy II jezdni na S19 Sokołów Małopolski - Jasionka o długości 13,8 km i wartości 273 mln zł.
Po więcej informacji dotyczących realizacji zadań w ubiegłym roku zapraszamy do materiału z podsumowaniem 2022 roku.