Wykup resztówki
Co to jest resztówka? Resztówka, w odniesieniu do zastosowania art. 13 ust. 3. ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (ZRID), to część nieruchomości powstała po podziale zatwierdzonym decyzją ZRID, lecz niepodlegająca przejęciu pod inwestycję drogową. To także pojedyncza działka, niepodlegająca podziałowi, która w wyniku zrealizowania inwestycji drogowej, została oddzielona od zasadniczej części nieruchomości, np. od siedliska.
Materiały
Wniosek o wykup resztówkiWniosek_o_wykup_resztówki.docx 0.03MB
Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby mogło mieć miejsce nabycie resztówki?
W przypadku przejęcia części nieruchomości pod inwestycję drogową, pozostała jej część nie podlega przejęciu, a podział spowodował, że pozostała jej część nie nadaje się do prawidłowego wykorzystania na dotychczasowe cele. Sytuację tę można też odnieść do pojedynczej działki, która na skutek zrealizowania inwestycji drogowej została oddzielona przez wybudowaną drogę np. od siedliska.
Kto jest zobowiązany do nabycia resztówki?
Do nabycia resztówki właściwym jest zarządca drogi, w tym przypadku Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, który działa w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa.
Jaki jest formalny sposób nabycia resztówki?
Nabywanie resztówki odbywa się na drodze cywilnoprawnej, jako zawarcie umowy kupna-sprzedaży w formie aktu notarialnego, po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku złożonego przez właściciela lub użytkownika wieczystego tej nieruchomości i po zaakceptowaniu oferty cenowej przez stronę sprzedającą. Oferta jest sporządzana w oparciu o wycenę wartości nieruchomości sporządzonej przez licencjonowanego rzeczoznawcę majątkowego w formie operatu szacunkowego.
Co musisz zrobić?
Aby Twoje żądanie wykupu zostało rozpatrzone, należy złożyć wniosek w odpowiednim Oddziale GDDKiA. Wniosek musi spełniać wymogi formalne.
Jakie wymogi formalne musi spełnić wniosek, aby był pozytywnie rozpatrzony?
- we wniosku należy jednoznacznie określić nieruchomość poprzez wskazanie jej numeru, położenia, numeru księgi wieczystej lub innych dokumentów potwierdzających prawo własności,
- stan prawny nieruchomości musi być uregulowany,
- wniosek należy złożyć w formie pisemnej,
- wniosek może być złożony przez osobę uprawnioną do rozporządzania nieruchomością tj. przez właściciela lub użytkownika wieczystego,
- wniosek powinien zawierać uzasadnienie.
W jakim terminie może nastąpić wykup resztówki?
Wykup resztówki może nastąpić po zatwierdzeniu podziału nieruchomości, tj. po ostateczności decyzji ZRID.
Podstawa prawna
Art. 13. ust. 3. Ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1363).
Uwaga! Dokumenty doręczane do GDDKiA za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. przez portal e-PUAP, e-mail) muszą być podpisane ważnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo ważnym podpisem potwierdzonym profilem zaufanym (podpisem zaufanym). Możliwość podpisania dokumentów za pomocą darmowego profilu zaufanego istnieje od 9 czerwca 2011 r. Szczegółowe informacje dotyczące możliwości utworzenia i korzystania z profilu zaufanego zostały zamieszczone na stronie ePUAP: https://epuap.gov.pl/wps/portal.