Wypłata zaliczki 70%
Za nieruchomości przejęte na rzecz realizacji inwestycji drogowej dotychczasowym właścicielom, użytkownikom wieczystym lub osobom, na rzecz, których było ustanowione ograniczone prawo rzeczowe, przysługuje odszkodowanie. Wysokość odszkodowania określana jest na podstawie sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego operatu szacunkowego według stanu nieruchomości na dzień wydania decyzji zrid. Wykonanie operatu szacunkowego zleca odpowiedni Wojewoda. Na podstawie tego operatu szacunkowego jak również w wyniku wszczętego postępowania administracyjnego, Wojewoda wydaje decyzję odszkodowawczą, w której wskazane są osoby uprawnione do otrzymania odszkodowania. Te osoby mają prawo wnioskować o wypłatę zaliczki stanowiącej 70% wysokości ustalonego odszkodowania.
Materiały
Wniosek o wypłatę zaliczki 70%Wniosek_o_wypłatę_zaliczki_70%.docx 0.03MB
Kiedy możesz otrzymać zaliczkę 70%?
Zaliczka 70% wysokości odszkodowania jest wypłacana jednorazowo w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o jej wypłatę. Odszkodowanie wypłaca Inwestor - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, na rachunek bankowy wskazany przez wnioskodawcę.
Jakie są zalety wnioskowania o zaliczkę 70%?
W przypadku złożonego odwołania od decyzji ZRID, decyzje odszkodowawcze nie mogą się uprawomocnić, a tym samym proces wypłaty odszkodowania zostaje wstrzymany. Możliwość złożenia wniosku o zaliczkę umożliwia realizację częściowej rekompensaty za przejętą nieruchomość. Należy mieć na uwadze, że rozpatrzenie zasadności odwołania od decyzji ZRID zajmuje z reguły kilka lub kilkanaście miesięcy, co na długo może wstrzymać proces wypłaty odszkodowania.
O czym muszę wiedzieć po otrzymaniu zaliczki 70%?
Jeżeli w wyniku rozpatrzenia odwołania od decyzji ZRID, decyzja ta zostanie zmieniona, uchylona w całości lub w części, dotyczącej tej osoby, lub gdy organ odwoławczy stwierdził jej nieważność, osoba, której wypłacono zaliczkę lub jej spadkobiercy, jest zobowiązana do zwrotu tej zaliczki po jej waloryzacji na dzień zwrotu.
Co musisz zrobić, aby otrzymać zaliczkę 70%?
Należy złożyć „wniosek o wypłatę zaliczki 70%”. Wniosek należy podpisać czytelnym podpisem oraz wskazać właściciela numeru konta bankowego, jeżeli jest to inna osoba, niż były właściciel nieruchomości.
Podstawa prawna
Art. 12. Ust. 5a i 5b Ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1363).
Uwaga! Dokumenty doręczane do GDDKiA za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. przez portal e-PUAP, e-mail) muszą być podpisane ważnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo ważnym podpisem potwierdzonym profilem zaufanym (podpisem zaufanym). Możliwość podpisania dokumentów za pomocą darmowego profilu zaufanego istnieje od 9 czerwca 2011 r. Szczegółowe informacje dotyczące możliwości utworzenia i korzystania z profilu zaufanego zostały zamieszczone na stronie ePUAP: https://epuap.gov.pl/wps/portal.