W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyższy limit waloryzacji w umowach na prace projektowe, utrzymaniowe oraz nadzór

29.03.2022

Ujednolicamy limit waloryzacji dla umów zawieranych na prace przygotowawcze, nadzór i zarządzanie kontraktem oraz na utrzymanie dróg krajowych. Dotyczyć to będzie kontraktów, których planowany czas trwania przekracza 12 miesięcy. Nowy limit wyniesie (+/-) 10 proc. i będzie równy temu, który obowiązuje już na roboty budowlane.

Widok z lotu ptaka na budowę drogi. Widać ślad nowej trasy oraz zaprojektowane objazdy dla bieżącego ruchu. Po lewej stronie widoczne zabudowania, a po prawej drzewa.

O zmianach w limicie waloryzacji dla robót budowlanych informowaliśmy w komunikacie opublikowanym na początku lutego br.

Od prac przygotowawczych po utrzymanie istniejących dróg

Po wprowadzonych zmianach, 10-procentowy limit waloryzacyjny dotyczyć będzie umów zawieranych na wszystkich etapach cyklu życia inwestycji drogowej. Od prac nad dokumentacją przygotowawczą, poprzez projekt, aż po prace budowlane i nadzór nad realizacją kontraktu. Nowy limit waloryzacyjny obejmie też długookresowe prace związane z utrzymaniem istniejących dróg.

Wzrost z 5 do 10 proc.

Obecnie we wszystkich umowach, które są zawierane przez GDDKiA na prace projektowe, utrzymaniowe oraz nadzór, określony jest maksymalny poziom waloryzacji na poziomie (+/-) 5 proc. wartości wynagrodzenia należnego wykonawcy. Takie podejście zapobiega sytuacji niekontrolowanego i nieograniczonego wzrostu kosztów i dzieli ryzyko po równo pomiędzy zamawiającego a wykonawcę.

Podniesienie limitu waloryzacyjnego zostało poprzedzone szczegółowymi analizami przeprowadzonymi przez GDDKiA.

- Należy podkreślić, że mechanizm waloryzacji w żadnym stopniu nie zwalnia wykonawców z analizy ryzyka i rzetelnej wyceny ofert. Tylko należyta wycena usług gwarantuje stabilną realizację danego kontraktu. Dzięki niej zarówno wszystkie prace prowadzone przy inwestycjach, jak i te związane z utrzymaniem, zostaną wykonane terminowo i z zachowaniem odpowiedniej jakości - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak działa waloryzacja

Waloryzacja to rozliczenie w oparciu o zmianę wartości „koszyka waloryzacyjnego”. W skład „koszyka”, składającego się z głównych elementów cenotwórczych wpływających na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, wchodzą ceny produktów istotnych z punktu widzenia danej umowy. Są to ceny paliwa i robocizny dla kontraktów utrzymaniowych czy ceny paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży przy umowach na realizację inwestycji. Dla kontraktów na roboty budowlane oraz utrzymanie dodatkowo pod uwagę brany jest indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych - wskaźnik inflacyjny (CPI), który odzwierciedla pozostałe elementy cenotwórcze, które nie zostały wyodrębnione w „koszyku” (np. produkty spożywcze, usługi edukacyjne, usługi hotelowe).

Dla prac przygotowawczych pod uwagę brany jest wyłącznie wskaźnik CPI, a w umowach na nadzór i zarządzanie kontraktem wskaźnik przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogółem.

Więcej informacji na temat działania systemu waloryzacji znaleźć można w publikowanych przez nas regularnie komunikatach (ostatnio 8 marca br.).

Waloryzacja nie oznacza wzrostu wartości kontraktów utrzymaniowych

Należy podkreślić, że zmiana maksymalnego poziomu waloryzacji nie spowoduje, w przypadku prac utrzymaniowych, automatycznego wzrostu wartości kontraktów. Jeżeli ceny na rynku się ustabilizują, limit może nie zostać osiągnięty, a co za tym idzie nie nastąpi wzrost wydatków na utrzymanie.

W obecnych wzorcowych umowach zagregowanych przyjęte jest również założenie, że maksymalny limit waloryzacji mieści się w wartości ceny kontraktowej. Oznacza to, że zmiana limitu może spowodować potencjalnie szybsze wyczerpanie się środków przeznaczonych na realizację umowy i tym samym skrócenie czasu jej trwania.

Postępowania na utrzymanie dróg ze zmienionym limitem waloryzacji

W 2022 i 2023 roku planujemy ogłoszenie 56 postępowań przetargowych na całoroczne utrzymanie dróg. Umowy na te prace zawierane są na długi okres, nawet do 48 miesięcy. Wszystkie postępowania będą już uwzględniać podniesiony do 10 proc. limit waloryzacji.

Potrzeba zabezpieczenia środków finansowych

Zwiększenie limitu waloryzacyjnego w umowach na prace przygotowawcze oraz związane z nadzorem i zarządzaniem kontraktem, możliwe będzie natomiast tylko w przypadku posiadania zabezpieczonych środków finansowych w ramach uzgodnionego Programu Inwestycji. Podobne zasady obowiązują już w zakresie kontraktów na roboty budowlane.

Współpraca z branżą

Mamy świadomość, że kluczem do sprawnej realizacji inwestycji jest dobra współpraca. Zamawiający i przedstawiciele branży wykonawczej, projektowej, utrzymaniowej i finansowej muszą wspólnie analizować możliwe scenariusze rozwoju sytuacji na rynku i następnie wdrażać je w duchu porozumienia i odpowiedzialności za stabilność sektora.

{"register":{"columns":[]}}