W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zadania inwestycyjne na sieci dróg w 2021 r.

11.02.2021

Działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie ograniczają się wyłącznie do realizacji dużych inwestycji i budowy nowych odcinków dróg. Zarządzając siecią dróg krajowych o łącznej długości ok. 17 760 km, prowadzimy również działania na istniejącej sieci. Działania te związane są z mniejszymi inwestycjami jak przebudowa drogi, budowa chodnika, ścieżki rowerowej, sygnalizacji świetlnej oraz remontami polegającymi na wymianie nawierzchni jezdni czy też wymianie nawierzchni na chodnikach.

Roboty drogowe. Walcowanie nawierzchni.
  • Nie tylko nowe drogi - stale poprawiamy stan istniejącej sieci drogowej. W 2020 roku na realizację remontów dróg przeznaczyliśmy kwotę 252,8 mln zł. Zakończyliśmy realizację 111 zadań o łącznej długości 152,2 km.
  • Rok 2021 to plan ukończenia remontów ok. 300 km dróg krajowych za łączną kwotę ok. 350 mln zł oraz 103 przetargi na rozbudowę bądź przebudowę dróg na istniejącej sieci.

Plany na 2021 rok

Przebudowy i rozbudowy na istniejącej sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA

W roku 2021 planujemy ogłosić 103 przetargi na zadania inwestycyjne (roboty budowlane) na istniejącej sieci drogowej związane z rozbudową lub przebudową dróg, budową ciągów pieszo-rowerowych, budową sygnalizacji świetlnych, zatok autobusowych, przebudową istniejących skrzyżowań, budową lewoskrętów. Łączny szacunkowy koszt ww. inwestycji opiewa na kwotę ok. 2,75 mld zł.  

Wśród ww. 103 zadań, 56 będzie dotyczyło przebudowy bądź rozbudowy dróg o łącznej długości ok. 348 km. W zadaniach realizowanych na istniejącej sieci drogowej dominującym systemem realizacji jest system tradycyjny (85 zadań), zaś system Projektuj i buduj zastosowano w przypadku 18 zadań.

Przykładowe rozbudowy i przebudowy:

  • rozbudowa drogi krajowej nr 22 na odcinku Królewo - granica woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego o dł. 10,4 km,
  • rozbudowa drogi krajowej nr 22 na odcinku granica woj. pomorskiego i wielkopolskiego - Buszkowo o dł. 3 km,
  • rozbudowa drogi krajowej nr 94 na odcinku Zederman - Jerzmanowice (II etap) o dł. 8 km (woj. małopolskie),
  • rozbudowa drogi krajowej nr 74 na odcinku Zamość - Miączyn o dł. 7,25 km (woj. lubelskie),
  • rozbudowa drogi krajowej nr 45 na odcinku Praszka - granica woj. opolskiego i łódzkiego o dł. 6,8 km,
  • przebudowa drogi krajowej nr 93 na odcinku Boczów - Torzym o dł. 2,4 km (woj. lubuskie),

oraz mniejsze zadania typu:

  • budowa ciągu pieszo-rowerowego przy drodze krajowej nr 74 w miejscowości Zofianka Górna (woj. lubelskie),
  • poprawa BRD w ciągu drogi krajowej nr 91 w miejscowości Wielki Bór, Gomunice, Kletnia (woj. łódzkie),
  • budowa chodnika i ciągu pieszo-rowerowego w Grajewie w ciągu drogi krajowej nr 61 (woj. podlaskie),
  • budowa chodnika w ciągu drogi krajowej nr 55 w miejscowości Dusocin (woj. kujawsko-pomorskie).

Będziemy poszukiwać wykonawców zarówno na krótkie pojedyncze odcinki, jak również na kilka odcinków na danej drodze, które przełożą się na rozbudowę dłuższych ciągów drogowych. Dla przykładu rozbudowa drogi krajowej nr 16 w woj. podlaskim, która będzie realizowana na odcinku Głęboki Bród - Giby - Ogrodniki (ok. 25 km).

Remonty na istniejącej sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA

W 2021 roku planujemy ukończyć remonty na drogach krajowych o łącznej długości blisko 300 km. Prace remontowe o łącznej wartości 350 mln zł obejmą m.in. ponad 20-kilometrowy odcinek S11 Poznań - Kórnik (woj. wielkopolskie), ponad 5 km na DK68 Koroszczyn - Wólka Dobryńska (woj. lubelskie), 20-kilometrowy odcinek A2 Emilia - Stryków (woj. łódzkie), niemal 3,5 km na S52 Balice - Modlniczka (woj. małopolskie), ponad 2,5 km na DK39 Brzeg (woj. opolskie), ponad 3 km na DK5 obwodnica Kamiennej Góry (woj. dolnośląskie), niemal 4 km na DK92 Brójce - Lutol Suchy (woj. lubuskie) oraz ponad 5 km na DK68 Koroszczyn - Wólka Dobryńska (woj. lubelskie).

Działania dotyczące obiektów mostowych na istniejącej sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA

Kolejną pozycją są przetargi na obiekty mostowe. W 2021 roku ogłosimy 42 postępowania na przebudowę lub budowę nowych obiektów (w miejsce istniejących) o łącznej wartości robót około 243 mln zł oraz 26 przetargów na remont obiektów mostowych o łącznej wartości robót około 134 mln zł.

Poprawa bezpieczeństwa ruchu

W ramach ogłaszanych przetargów będziemy prowadzić działania inżynieryjne przyczyniające się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wymienimy nawierzchnię, przebudujemy skrzyżowania, zbudujemy ronda, sygnalizacje świetlne, uspokoimy ruch, wytyczając wysepki.

W ramach prowadzonych w tym roku postępowań, w wielu miejscach zbudowane będą chodniki, zatoki autobusowe, doświetlane będą przejścia dla pieszych, ustawione zostaną ogrodzenia w celu ochrony pieszych i oddzielenia ruchu samochodowego od pieszego, powstaną kolejne kilometry dróg rowerowych.

W ramach prac na sieci budowane są również nowe przejścia dla pieszych, ciągi pieszo-rowerowe i kładki nad drogami. W przypadku przejść dla pieszych będziemy stosować rekomendacje i wnioski ujęte w raporcie z audytu przejść dla pieszych, jaki wykonaliśmy w latach 2019-2020 na drogach krajowych. Więcej pisaliśmy o tym tutaj.

A co z nowymi drogami w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)?

Przypomnijmy, w realizacji mamy obecnie 101 zadań na nowe odcinki dróg o łącznej długości ponad 1290,1 km, w przetargach kolejnych 27 zadań o łącznej długości 393,8 km, a do końca 2021 r. ogłosimy kolejne postępowania. Będzie to w sumie 28 odcinków dróg ekspresowych i obwodnic, które po oddaniu do użytku wydłużą istniejące ciągi tras o ok. 350 km. Ich łączną wartość realizacji szacujemy na ponad 17 mld zł.

Od początku 2021 roku podpisaliśmy cztery umowy na realizację kolejnych inwestycji drogowych. Poza umową na odcinek S19 pomiędzy miejscowościami Ploski (nad Narwią) i Haćki (koło Bielska Podlaskiego) były to dwa kontrakty na budowę dwóch ostatnich odcinków autostrady A18 Olszyna - Golnice. Pierwsza umowa dotyczyła odcinka, który zaczyna się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończy się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego, druga to odcinek od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice. 28 stycznia podpisaliśmy również umowę na realizację kolejnego odcinka autostrady A2 pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów. Łącznie te cztery umowy obejmują niemal 60 kilometrów nowych dróg szybkiego ruchu o wartości blisko 1,5 mld zł.

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA

Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.

{"register":{"columns":[]}}