ZRID na rozbudowę DK22 między Zblewem a Sucuminem
02.05.2023
Kolejny odcinek drogi krajowej nr 22 przechodzi z przygotowania do fazy realizacji. Dzięki decyzji stara betonowa nawierzchnia obecnej DK22 zostanie rozebrana. W jej miejsce zostanie zbudowana nowa droga o mocniejszej konstrukcji, a także nowe rozwiązania i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Otrzymana decyzja zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na rozbudowę drogi krajowej nr 22 na odcinku ze Zblewa do Sucumina umożliwia podjęcie dalszych kroków w celu realizacji inwestycji. Do końca czerwca br. ogłosimy przetarg na roboty budowlane tak, by jeszcze w tym roku wyłonić wykonawcę i podpisać z nim umowę. Budowa jest przewidziana w latach 2024-25.
O zadaniu
W ramach prac budowlanych rozbudowany zostanie odcinek DK22 od wylotu ze Zblewa do Sucumina o długości ok. 6 km. Obecnie ten odcinek drogi jest wykonany z płyt betonowych (na początkowym odcinku przykrytych dywanikiem z nawierzchni bitumicznej), która zostanie rozebrana. Przyszły wykonawca zbuduje nową konstrukcję i nawierzchnię drogi dostosowanej do nośności 11,5 t/oś. W ramach prac przebudowane zostaną skrzyżowania, zatoki autobusowe, chodniki. Wzdłuż całego odcinka drogi powstanie ścieżka pieszo-rowerowa, a przejścia dla pieszych/przejazdy pieszo-rowerowe zostaną wyposażone w dedykowane oświetlenie.
W trzech miejscach staną ekrany akustyczne. Wzdłuż drogi zostanie zbudowany kanał technologiczny. Powstanie także kanalizacja deszczowa oraz oświetlenie drogowe. Łączne koszty inwestycji wyniosą ok. 116 mln zł (projektowanie, budowa, około kontraktowe).
Oczekiwane rezultaty
Inwestycja przyczyni się do zwiększenia przepustowości układu drogowego oraz poprawy bezpieczeństwa (m.in. poprzez rozdzielenie ruchu kołowego, rowerowego i pieszego). Zwiększy też dostępność transportową terenów sąsiadujących z inwestycją.
Rozbudowa pozytywnie wpłynie również na jakość życia mieszkańców i środowisko naturalne, m.in. dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz redukcję ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.
Odcinki drogi krajowej nr 22 w woj. pomorskim
Program wzmocnienie drogi do nośności 11,5 t/oś obejmuje w woj. pomorskim następujące odcinki:
- Granica woj. wielkopolskiego/pomorskiego - Buszkowo o dł. ok. 3 km - w czerwcu br. kończą się prace budowalne.
- Chojnice - Czersk o dł. 22,5 km - trwają prace budowlane, koniec: III kw. 2024 r.
- Starogard Gdański - Swarożyn (wł. Zabagno - Swarożyn) o dł. 2,5 km - trwają prace budowlane, koniec: sierpień 2023 r.
- Czarlin - Knybawa - trwają prace budowlane, koniec: październik 2024 r.
- Knybawa - Gnojewo o dł. 5,6 km - trwają prace budowlane, koniec: wrzesień 2024 r.
- Cisy – Malbork o dł. 1,4 km – inwestycja zakończona w 2022 r.
- Królewo - granica województwa pomorskiego/warmińsko-mazurskiego o dł. 10,5 km, trwają prace budowlane, koniec: listopad 2024 r.
Ponadto na kilku odcinkach przygotowywana jest dokumentacja projektowa:
- Czersk - Czarna Woda o dł. 10,3 km, gotowa dokumentacja, trwa aktualizacja Programu inwestycji;
- Czarna Woda - Zblewo 17,8 km. - trwa opracowanie projektu budowlanego i uzyskiwanie decyzji środowiskowej,
- Malbork - Królewo o dł. 3,5 km, odwołaliśmy się od wydanej decyzji środowiskowej.
W ciągu drogi krajowej nr 22 przewidziano również realizację dwóch obwodnic Człuchowa (obecnie przed wyborem wariantu drogi przez Komisję Opiniującą Projekty Inwestycyjne) i Starogardu Gdańskiego (opracowywana jest Koncepcja programowa). Te inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Łączne koszty rozbudowy DK22 (prace, projektowe, budowlane, około kontraktowe) wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowane na 1,15 mld zł koszty inwestycji obu obwodnic. Razem będzie to 2,15 mld zł