Popołudniowa akcja ważenia w Radomiu
22.05.2020
Dwie ciężarówki i trzy samochody dostawcze z nadmiarem ładunku skierował na wagę z ulic Radomia patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. „Gruszka” z betonem ważyła 42,7 tony zamiast dopuszczalnych 34 ton. Z kolei dozwolony tonaż wywrotki z piachem był przekroczony o 2,2 tony. Ponadto kierowca nie zabezpieczył ładunku plandeką i nie okazał dokumentu przewozowego.
W czwartek po południu (21 czerwca) inspektorzy ITD patrolując ulice Radomia nieoznakowanym radiowozem zwracali uwagę na ilość przewożonego przez samochody ładunku oraz sposobu jego zabezpieczenia. Z różnych części miasta skierowali na wagę pięć pojazdów (dwa ciężarowe i trzy dostawcze). Wszystkie przewoziły za dużo ładunku.
Niechlubny rekord wagowy osiągnęła czteroosiowa tzw. "gruszka" z betonem, którą zatrzymano na ul. Kieleckiej. Ciężarówka z ładunkiem ważyła 42,7 tony zamiast dopuszczalnych 34 ton. Tak duży tonaż spowodował też przekroczenie dozwolonego nacisku podwójnej osi napędowej pojazdu na drogę o 7,3 tony (nacisk wynosił 26,3 tony zamiast 19 ton). Nienormatywny transport został wstrzymany do czasu przelania nadmiaru ładunku do innej betonomieszarki. Kierowcę ukarano mandatem, a wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne. Przedsiębiorcy grozi 15 tys. zł kary.
Z kolei na Al. Grzecznarowskiego inspektorzy zatrzymali trzyosiową wywrotkę, której kierowca nie zabezpieczył plandeką przewożonego piachu. Ciężarówka została zważona. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu była przekroczona o 2,2 tony. Samochód z ładunkiem ważył 28,2 tony zamiast 26 ton. W tym przypadku za duża ilość ładunku także spowodowała przekroczenie dozwolonego nacisku podwójnej osi napędowej na drogę o 2,5 tony (nacisk wynosił 21,5 tony zamiast 19 ton). Za nieprawidłowy tonaż transportu piachu przewoźnikowi grozi 2 tys. zł kary. Kierowca został ukarany mandatem i dostał zakaz dalszej jazdy z miejsca kontroli do momentu przeładowania nadmiaru piachu na inny pojazd.
Mandatami i wstrzymaniem przewozów zakończyły się również kontrole trzech busów o DMC do 3,5 tony. Najcięższy był załadowany artykułami budowlanymi i ważył 5,3 tony, czyli o 1,8 tony za dużo.