W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

168-tonowy gabaryt bez zezwolenia znów na wadze ITD

30.04.2020

Ważący ponad 168 ton zestaw z ładunkiem nienormatywnym wyjechał na dolnośląskie drogi, choć dzień wcześniej Inspekcja Transportu Drogowego wydała zakaz do czasu usunięcia nieprawidłowości. Podczas drugiego spotkania z inspektorami stwierdzono te same nieprawidłowości – zespół pojazdów przekraczał określony w zezwoleniu tonaż i miał za mało osi. W eskorcie ITD i Policji nienormatywna ciężarówka została skierowana do załadowcy.

13-osiowy zestaw z ładunkiem nienormatywnym po raz pierwszy zatrzymano do kontroli drogowej podczas wspólnych działań ITD, Policji oraz drogowców we wtorek (28 kwietnia) ok. godz. 2 na ul. Drobnera we Wrocławiu. Przewoźnik posiadał zezwolenie kat. VII na przejazd. W trakcie kontroli ujawniono jednak, że wskazane w zezwoleniu wartości nie odpowiadały rzeczywistym naciskom osi na drogę. Zgodnie z wydanym zezwoleniem masa całkowita zespołu pojazdów z ładunkiem nie powinna przekraczać 155,29 tony i zestaw ten powinien być wyposażony w 17 osi. Tymczasem łączna masa całkowita pojazdu z ładunkiem wyniosła 168,8 tony, a kontrolowany zespół pojazdów posiadał 13 osi. Kontrola zakończyła się wydaniem zakazu dalszego przewozu ładunku i wszczęciem postepowań wyjaśniających wobec przewoźnika w związku z ujawnionymi naruszeniami.

Tymczasem następnego dnia (29 kwietnia) ciężarówka z nietypowym, bardzo ciężkim ładunkiem znów wyjechała na drogi publiczne. Powtórna kontrola dolnośląskich inspektorów ITD z użyciem wag do pomiarów statycznych wskazała, że przewoźnik nie dokonał żadnych zmian w zakresie zmniejszenia nacisku na poszczególne osie, np. poprzez zastosowanie naczepy o większej liczbie osi. Przedsiębiorca nie uzyskał również innego zezwolenia na przejazd pojazdem o takiej konfiguracji osi.

Pomimo wcześniejszej kontroli przewoźnik z premedytacją wyjechał na drogi, nie biorąc pod uwagę faktu, że przejazd zespołem pojazdów o tak dużej masie przy mniejszej ilość osi w bardzo dużym stopniu niszczy nawierzchnie dróg, a także może uszkodzić mosty i wiadukty będące na trasie pojazdu.

Kolejna kontrola drogowa ITD zakończyła się wszczęciem nowych postępowań administracyjnych w sprawie nałożenia kar pieniężnych na przewoźnika. Z uwagi na to, że najbliższe parkingi znajdowały się za mostami, nienormatywna ciężarówka została skierowana pod eskortą ITD i Policji do załadowcy.

{"register":{"columns":[]}}